• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0
در گزارش تسریر بخوانید؛

آرتریت پاتلوفمورال چیست؟ با علائم و درمان این بیماری آشنا شوید

  • کد خبر : 34297
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
آرتریت پاتلوفمورال چیست؟ با علائم و درمان این بیماری آشنا شوید
آرتریت پاتلوفمورال بیماری است که موجب التهاب استخوان و غضروف کشکک زانو می‌شود. این بیماری درد شدید در جلوی زانو ایجاد می‌کند و از همین رو فرد به راحتی قادر به زانو زدن، بالا رفتن از پله‌ها، راه رفتن در سراشیبی، بلند شدن از روی زمین نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، معمولا آرتریت پاتلوفمورال با افزایش سن و به دنبال آسیب‌های مکرر و دررفتگی‌های پی‌درپی ایجاد می‌شود. اما این بیماری چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

در این مقاله می‌توانید با علائم و روش‌های تشخیص و درمان آرتریت پاتلوفمورال آشنا شوید.

آرتریت پاتلوفمورال چیست؟

در آرتریت پاتلوفمورال کشکک زانو و غضروف پشت آن فرسوده و ملتهب می‌شود. این مشکل دقیقا در بخشی از کشکک زانو که به استخوان ران می‌رسد ایجاد می‌شود. کشکک به ثابت ماندن زانو کمک می‌کند و از آن محافظت می‌کند. زمانی که این غضروف آسیب ببیند، فرد با درد شدید و مشکلاتی در حرکت کردن و راه رفتن مواجه می‌شود.

در این شرایط اگر ساییدگی و پارگی غضروف شدید باشد، استخوان زیری ساییده می‌شود. بدن برای محافظت از خود لایه‌های اضافی استخوانی را که به عنوان خار استخوانی شناخته می‌شود، روی سطح استخوان ایجاد می‌کند که این موضوع موجب محدود شدن حرکت و ایجاد دردهای شدید زانو می‌شود.

علائم آرتریت پاتلوفمورال

آرتریت پاتلوفمورال معمولا با دردهای مبهم و آزاردهنده در جلوی زانو همراه است. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم آرتریت پاتلوفمورال آشنا شوید:

  • درد شدید در زمان بالا و پایین رفتن از پله‌ها
  • احساس درد زمان زانو زدن و چمباتمه زدن
  • مشکل در نشستن با زانوی خم برای مدت طولانی

علت آرتریت پاتلوفمورال

به‌طورکلی آرتریت پاتلوفمورال به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

آسیب و شکستگی کشکک زانو

زمانی که کشکک زانو شکسته شود و سپس بهبود پیدا کند، سطح غضروف ممکن است ناهموار شود. اصطکاک در هنگام حرکت کشکک زانو روی مفاصل در طول زمان می‌تواند منجر به بروز آرتروز و آرتریت پاتلوفمورال شود.

دیسپلازی (Dysplasia)

زمانی که کشکک زانو به درستی در شیار خود قرار نگیرد، موجب می‌شود تا فشار زیادی به غضروف‌ها وارد شود و این موضوع موجب بروز آرتریت پاتلوفمورال خواهد شد.

ساییدگی و پارگی غضروف زانو

آرتریت کاسه زانو موجب ساییدگی و پارگی غضروف در پشت کشکک و در شیار کشکک روی استخوان ران می‌شود. این موضوع معمولا با افزایش سن ایجاد می‌شود و عوامل دیگری مثل چاقی و ژنتیک نیز بر آن موثر هستند.

بیماری‌های خاص

ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل نقرس زانو یا بیماری پاژه (Paget’s disease) می‌توان خطر ابتلا به آرتریت پاتلوفمورال را افزایش دهد.

ورزش شدید

گاهی اوقات انجام ورزش‌های شدید و پریدن موجب ایجاد فشار زیادی روی زانو می‌شود که کشکک زانو را تحریک می‌کند و زمینه بروز آرتریت را فراهم می‌کند.

درمان آرتریت پاتلوفمورال

درمان آرتریت پاتلوفمورال معمولا با روش‌های غیرجراحی آغاز می‌شود. فردی که به این بیماری مبتلا شده است، باید از بالا و پایین رفتن از پل اجتناب کند و وزن خود را کاهش دهد تا فشار کمتری به مفاصل زانو وارد شود.

فیزیوتراپی، مصرف دارو و درنهایت جراحی نیز از روش‌های درمان آرتریت پاتلوفمورال محسوب می‌شوند. معمولا بستن زانوها هیچ کمکی به درمان آرتریت پاتلوفمورال نمی‌کند و لازم است فرد تحت نظر پزشک پروسه درمان را آغاز کند.

در ادامه می‌توانید با درمان آرتریت پاتلوفمورال بیشتر آشنا شوید:

فیزیوتراپی

یکی از اولین راهکارهای دیگر برای درمان آرتریت پاتلوفمورال و کاهش درد ناشی از این بیماری فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی به کشش و تقویت عضلات اطراف ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند.

مصرف دارو

به‌طورمعمول برای درمان و همچنین کاهش علائم آرتریت پاتلوفمورال از استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) استفاده می‌شود. این داروها هم درد بیمار را کاهش می‌دهند و هم به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

تزریق کورتیکواستروئید

برای بیمارانی که به آرتریت پاتلوفمورال خفیف تا متوسط مبتلا هستند و دچار تورم می‌شوند، تزریق استروئید می‌تواند بسیار موثر باشد. در این روش ویسکومپلنتاسیون (viscosupplementation) که ماده‌ای شبیه به مایع سینوویال طبیعی است، بسیار موثر است و کاهش اصطکاک مفاصل کمک می‌کند.

کاهش وزن

افرادی که وزن زیادی دارند، باید هر چه سریع‌تر وزن خود را کاهش دهند تا فشار کمتری به مفاصل زانو وارد شود. هر چقدر وزن فرد بیشتر باشد، فشار و درد ناشی از این بیماری نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین لازم است این افراد وزن خود را کاهش دهند.

مصرف مکمل

گلوکزامین و کندرویتین از محبوب‌ترین مکمل‌هایی هستند که برای کاهش درد آرتریت زانو استفاده می‌شوند. این مواد به‌طور طبیعی در غضروف‌ها وجود دارند و مصرف این مکمل‌ها به ترمیم غضروف‌ها کمک می‌کند.

گرما و سرمادرمانی

در بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت پاتلوفمورال استفاده از سرما یا گرما موجب کاهش درد و التهاب می‌شود. در این شرایط می‌توانید با قرار دادن کیسه آب گرم و یا آب یخ روی محل آسیب‌دیده التهاب و درد خود را کاهش دهید.

جراحی

در بسیاری از افراد روش‌های غیرجراحی موثر نیستد و در این شرایط لازم است فرد کشکک زانو را جایگزین کند. در این روش جراح غضروف آسیب‌دیده و مقدار کمی از استخوان را از سطح مفصل کشکک جدا می‌کند آن را با یک دکمه پلاستیکی با چگالی بالا یا ایمپلنت کشکک جایگزین می‌کند.

روش تشخیص آرتریت پاتلوفمورال

برای تشخیص آرتریت پاتلوفمورال ابتدا پزشک علائم بیمار را بررسی می‌کند. سپس از آزمایش اشعه ایکس برای تشخیص آرتریت کشک زانو استفاده می‌شود. در صورت نیاز پزشک از سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی زانو نیز کمک می‌گیرد. این بیماری دارای ۴ مرحله مختلف است که در آزمایش‌ها میزان آسیب‌دیدگی بیمار نیز مشخص خواهد شد.

روش پیشگیری از آرتریت پاتلوفمورال

یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از آرتریت پاتلوفمورال قوی کردن عضلات ساق پا و ران است که به حفظ تعادل زانوها و جلوگیری از آرتریت کمک می‌کند. اگر اضافه‌وزن دارید، بهتر است وزن خود را کاهش دهید، زیرا وزن زیاد موجب ایجاد فشار مضاعف بر زانوها می‌شود.

فراموش نکنید که قبل از دویدن، راه رفتن و یا ورزش کردن حتما بدن خود را گرم کنید تا یک‌باره به عضلات پا و زانو فشار وارد نشود. استفاده از کفش مناسب و راحت نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند از بروز آرتریت زانو جلوگیری کند.

سخن نهایی

آرتریت پاتلوفمورال یک مشکل نسبتا رایج است که می‌تواند به دلایل متفاوتی و در هر سن و سالی ایجاد شود. 

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=34297

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.