• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
امروز 8
0
در تسریر بخوانید؛

کاهش چربی خون با راهکارهای خانگی و ساده

  • کد خبر : 34083
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
کاهش چربی خون با راهکارهای خانگی و ساده
برای کاهش چربی خون باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. چربی سالم را جایگزین چربی ناسالم کنید. از فیبر بیشتر در برنامه غذایی استفاده کنید. فعالیت بدنی داشته باشید و سیگار و الکل را ترک کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، کاهش چربی خون به کنترل بیماری‌های دیگر و عوارض جدی کمک می‌کند. افزایش کلسترول می‌تواند باعث بیماری قلبی یا حمله قلبی شود. پزشک برای پایین آوردن چربی خون دارو تجویز می‌کند. اما علاوه بر دارو می‌توان با تغییر سبک زندگی و برخی اقدامات ساده به کاهش کلسترول کمک کرد.

اگر شما هم دچار این عارضه هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که راه های کاهش چربی خون چیست؟ برای پایین آوردن آن چه باید خورد؟ آیا در طب سنتی برای درمان آن راهی است؟ کدام مواد غذایی به کاهش کلسترول خون کمک کرده و کدام یک مضر هستند؟

راه های کاهش چربی خون – پایین آوردن چربی خون

چربی خون به خودی خود مضر نیست. به این چربی‌ها لیپید گفته می‌شود. لیپیدها به پروتئین متصل شده و لیپوپروتئین را می‌سازند. لیپوپروتئین به بدن انرژی داده و برای حیات سلول‌ها ضروری است. اما افزایش چربی خون بیش از حد نرمال می‌تواند باعث بروز عوارض جدی مانند بیماری قلبی شود. علائم چربی خون بالا مشخص نیست و به همین دلیل می‌تواند خطرناک باشد.

غذاهای خیلی چرب می‌توانند علت بالا رفتن چربی خون باشند. به همین دلیل گاهی با تغییرات کوچک در زندگی می‌توان این عارضه را کنترل کرد. البته بیماری‌هایی مانند دیابت، کم کاری تیروئید، بیماری کلیوی و بیماری کبد هم باعث افزایش چربی خون می‌شوند.

در ادامه راهکارهایی را برای پایین آوردن چربی خون معرفی می‌کنیم.

برای کاهش چربی خون چی بخوریم؟ – درمان خانگی چربی خون

از آنجایی که غذاهای پرچرب و فست فود می‌توانند تاثیر زیادی روی چربی خون داشته باشند، با تغییر در رژیم غذایی می‌توان به کاهش چربی خون کمک کرد. برای درمان این عارضه به نکات زیر توجه داشته باشید و رژیم غذایی سالم را دنبال کنید:

  • از گوشت بدون چربی استفاده کنید. قبل از پخت چربی‌های روی گوشت را بگیرید.
  • قبل از پختن مرغ پوست آن را جدا کنید.
  • از سس‌های پرچرب استفاده نکنید.
  • مصرف غذاهای سرخ شده را به حداقل برسانید.
  • بیشتر از غذاهای آب‌پز و کباب شده استفاده کنید.
  • سعی کنید بیشتر سفیده تخم مرغ را مصرف کنید و زرده آن را نخورید.
  • از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید.
  • مصرف فیبر را افزایش دهید. سبزیجات و میوه‌ها منبع فیبر هستند. حداقل روزی ۳ وعده سبزیجات و ۲ وعده میوه مصرف کنید.

متن انگلیسی:

Ideally, a healthy plate would include servings of ¼ healthy proteins, ¼ wholegrains and ½ colourful vegetables

ترجمه متن:

در حالت ایده‌آل، یک بشقاب سالم شامل ¼ پروتئین سالم، ¼ غلات کامل و ½ سبزیجات رنگارنگ است

 

۱. غذاهای مفید برای کاهش چربی خون

با تغییرات در رژیم غذایی می‌توان به کاهش چربی خون کمک کرد. در جدول زیر مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول خون را معرفی کرده‌ایم:

مواد غذایی مفید نمونه مواد غذایی
غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ ماهی سالمون
ماهی خال مخالی
گردو
بذر کتان
فیبر محلول بلغور جو دوسر
لوبیا قرمز
کلم بروکسل
سیب
گلابی
پروتئین آب پنیر موجود در محصولات لبنی
مواد غذایی مفید برای چربی خون

۲. جو دو سر برای کاهش کلسترول خون

جو دو سر در کاهش کلسترول تاثیر زیادی دارد. شما در روز باید ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنید. جو دو سر می‌تواند منبع خوبی برای دریافت فیبر باشد. جو و سایر غلات کامل نیز فیبر محلول داشته و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شوند.

۳. حبوبات و سویا برای کاهش چربی خون

لوبیا حاوی فیبر محلول است. همچنین برای مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارد و برای کاهش وزن موثر است. لوبیا چشم بلبلی، عدس و نخود گزینه خوبی برای کنترل این عارضه هستند.

سویا نیز منبع مناسب دیگری برای کاهش چربی خون است. تحقیقات نشان داده است که روزانه مصرف ۲۵ گرم پروتئین سویا چربی خون را ۵ تا ۶% کاهش می‌دهد.

۴. چربی های سالم

برای کاهش چربی خون نباید چربی‌ها را کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. چربی‌های سالم و ترانس کم کمک می‌کنند تا سطح کلسترول کاهش پیدا کند. در جدول زیر می‌توانید چربی های سالم و ناسالم را مشاهده کنید:

چربی سالم چربی ناسالم
روغن کانولا و روغن سویا گوشت فراوری شده مانند ژامبون
گردو و انواع آجیل فست فود سرخ شده
ماهی غذاهای فراوری شده مانند بیسکویت
کنجد چربی روی گوشت و پوست مرغ
بذر کتان و دانه چیا روغن نارگیل
روغن زیتون و آفتاب‌گردان خامه و بستنی و کره
چربی های سالم و ناسالم

۵. میوه های موثر در کاهش چربی خون

برای کاهش چربی خون باید فیبر بیشتری مصرف کنید. میوه‌ها منابع خوبی برای تامین فیبر هستند. سعی کنید انواع میوه‌ها را در برنامه خود جای دهید. میوه‌هایی مانند سیب، انگور، توت فرنگی و مرکبات حاوی نوعی فیبر محلول به نام پکتین هستند که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. خواص سیب زیاد بوده و باید آن را در رژیم خود قرار دهید.

۶. بهترین دمنوش برای چربی خون

برخی چای‌ها و دمنوش‌ها کمک می‌کنند تا میزان چربی خون کاهش پیدا کند. این دمنوش‌ها آنتی اکسیدان‌هایی دارند که به کاهش کلسترول کمک می‌کنند. از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چای سبز: آنتی اکسیدان موجود در چای سبز از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌کند. همچنین برای کاهش اثرات مضر غذاهای چرب بسیار مفید است.
  • چای سیاه: این چای حاوی پلی فنول و فلاونوئیدها است. تحقیقات در این رابطه نشان داده است که نوشیدن ۵ فنجان چای سیاه در روز سطح کلسترول خفیف را تا ۱۱% کاهش می‌دهد. این چای برای کاهش وزن در افراد چاق هم موثر است.
  • چای برگ شنبلیله: این چای برای چربی خون و کبد چرب مفید است. موادی مانند فلاونوئید، کوئینون، ساپونین تری ترپنوئید و مایتنفولون در چای شنبلیله وجود دارد که اکسیداسیون کلسترول را کند کرده و چربی اضافی را از بین می‌برد.
  • چای زنجبیل: این چای بیشتر برای سرفه و سرماخوردگی توصیه می‌شود. اما در کاهش چربی خون هم موثر است. در زنجبیل ماده‌ای به نام جینجرول وجود دارد که به تجزیه چربی کمک می‌کند.

۷. عرقیات پایین آورنده چربی خون

برخی گیاهان به کاهش چربی خون کمک می‌کنند. می‌توانید آنها را به شکل دمنوش یا عرقیات مصرف کنید. از عرقیات پایین آورنده چربی خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزماری
  • بابونه
  • نعناع
  • اسطوخودوس
  • کاسنی
  • خارشتر
  • زنجبیل
  • شوید
  • خار مریم

۸. سرکه سیب برای چربی خون

سرکه سیب برای چی خوبه ؟ یکی از مواد غذایی که همیشه برای پایین آوردن چربی خون توصیه می‌شود، سرکه سیب است. این سرکه از تخمیر سیب ایجاد می‌شود. پلی فنول‌ها و ترکیبات موجود در سرکه سیب فشار خون را کاهش داده، متابولیسم قند را بهبود داده و روی سطح کلسترول اثر مفیدی دارد. همچنین این ماده به کاهش اشتها نیز کمک کرده و از این طریق باعث کاهش وزن و بهبودی سطح چربی خون می‌شود.

۹. صبحانه برای چربی خون بالا

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در روز است. افرادی که صبحانه نمی‌خورند، میزان کلسترول آنها بالاتر است. برای پایین آوردن چربی خون باید صبحانه غنی از فیبر باشد. در ادامه چند صبحانه مفید را معرفی می‌کنیم:

  • یک کاسه کینوا: کینوا سرشار از فیبر و پروتئین است و شما را سیر نگه می‌دارد. روی آن چند تکه مغز و کمی ادویه بریزید تا چربی سالم هم دریافت کنید.
  • پنکیک بلغور جو دو سر و موز: موز را له کرده و با جو و گردو مخلوط کنید. این صبحانه فیبر و چربی سالم را به بدن شما می‌رساند.
  • ترکیب ماست، میوه و عسل: این صبحانه سبک گرسنگی را از بین برده و چربی اشباع را کاهش می‌دهد.
  • کوکی صبحانه با جو دو سر: اگر کوکی را با جو دو سر تهیه کنید، صبحانه مفیدی خواهد بود. می‌توانید داخل مواد از موز و کشمش استفاده کنید.

متن انگلیسی:

Spread your food intake throughout the day, eating three meals plus one or two snacks. Large meals tend to elevate triglycerides

ترجمه متن:

مصرف غذای خود را در طول روز پخش کنید، سه وعده غذایی به اضافه یک یا دو میان وعده بخورید. وعده‌های غذایی بزرگ باعث افزایش تری گلیسیرید می‌شوند

 

۱۰. ورزش برای کاهش چربی خون

سعی کنید ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا یا دوچرخه سواری را در برنامه خود قرار دهید. این دسته از ورزش‌ها به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. فعالیت بدنی به کاهش قند خون و استرس هم کمک می‌کند. یکی از دلایل بالا رفتن چربی خون، چاقی و اضافه وزن است. با ورزش کالری بیشتری سوخته و از این بابت نیز می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. حداقل ۴ یا ۵ بار در هفته برای مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

۱۱. کاهش وزن برای پایین آوردن چربی خون

کاهش وزن و تناسب اندام تاثیر زیادی در کنترل چربی خون دارد. تناسب اندام با ورزش و تغذیه.

۱۲. ترک سیگار

ترک سیگار تاثیر زیادی روی کاهش کلسترول خون دارد. سیگار باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود. ۲۰ دقیقه بعد از ترک آن فشار خون و ضربان قلب کاهش پیدا می‌کنند. سه ماه بعد از ترک سیگار گردش خون و عملکرد ریه بهبود پیدا کرده و یک سال بعد از ترک آن خطر ابتلا به بیماری قلبی نصف می‌شود.

۱۳. کاهش چربی خون در طب سنتی

در طب سنتی نیز برای کاهش چربی خون راهکارهایی معرفی شده است. می‌توانید برای پایین آوردن کلسترول از مواد زیر استفاده کنید:

  • مصرف دمنوش آویشن
  • مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری سیاه دانه
  • گیاهانی مانند جعفری، گشنیز، شوید و سیر
  • دمنوش پوست نارنگی و زنجبیل
  • مصرف سماق همراه با غذا
  • عرق کاسنی و شاه تره
  • زرشک همراه با غذا یا به صورت دم کرده
  • مصرف روزانه ۵ عدد زیتون
  • تخمه آفتاب‌گردان بدون نمک
  • کنگر فرنگی و بامیه

۱۴. دارو برای کاهش چربی خون

اگر با وجود تغییر سبک زندگی و انجام روش‌های خانگی، میزان کلسترول خون پایین نیاید، پزشک باید داروهای کاهنده کلسترول تجویز کند. برای افرادی که در معرض بیماری قلبی هستند، مصرف دارو ضرورت دارد. برای کاهش چربی خون انواع داروهای مختلف وجود دارد. ممکن است پزشک فقط یک دارو یا ترکیبی از داروهای مختلف را تجویز کند.

هر چند وقت یک بار باید به پزشک مراجعه کنید و برای بررسی سطح چربی خون آزمایش خون بدهید. پزشک با بررسی چربی خون در آزمایش متوجه می‌شود که داروها تاثیرگذار بوده‌اند یا نه.

 امکان‌پذیر است. با کمی تغییر در وزن می‌توانید شاهد کاهش چربی خون باشید. نوشیدنی‌های شیرین را حذف کنید. فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید. برای کاهش وزن می‌توانید با متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین و اصولی‌ترین برنامه غذایی را برای شما تهیه کند.

درمان قطعی چربی خون

این عارضه درمان قطعی نداشته و با روش‌های ذکر شده باید آن را کنترل کرد. اگر داروها را به موقع مصرف کنید، از غذاهای پرچرب و سرخ شده دوری کنید و در طول روز فعالیت داشته باشید، احتمال بالا رفتن چربی خون خیلی کم است. فراموش نکنید که هر چند ماه یک بار آزمایش خون بدهید تا از سلامتی خود مطمئن شوید.

پایین آوردن چربی خون سریع

برای پایین آوردن سریع چربی خون باید داروهای کاهنده چربی مصرف کنید. حتما تحت نظر پزشک آنها را مصرف کرده و مراقب عوارض آنها باشید. همچنین برخی مواد غذایی مانند شوید، سیر و سرکه سیب نسبتا سریع چربی خون را پایین می‌آورند. در رژیم غذایی خود این مواد را جای دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کاهش چربی خون با روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی امکان‌پذیر است. باید مصرف مواد غذایی سالم مانند چربی‌های مفید، پروتئین، غلات کامل، میوه و سبزیجات را افزایش دهید. غذاهای پر چرب تاثیر زیادی روی کلسترول خون دارند. مصرف این دسته از غذاها باید تا حد امکان پایین بیاید. فعالیت بدنی و ورزش‌های هوازی را در برنامه هفتگی خود قرار دهید.

اگر با وجود این تغییرات در زندگی چربی خون پایین نیاید، پزشک داروهای کاهنده چربی خون را تجویز می‌کند. حتما هر چند وقت یک بار آزمایش خون بدهید تا از کنترل این فاکتور در خون مطمئن شوید.

برای پایین آوردن چربی خون حتما با متخصص داخلی یا دکتر قلب و عروق مشورت کنید. 

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=34083

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.