• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
امروز 9
0
در تسریر بخوانید؛

آزمایش HBs Ab چیست؟ تفسیر و شرایط انجام آن

  • کد خبر : 33922
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
آزمایش HBs Ab چیست؟ تفسیر و شرایط انجام آن
آزمایش HBs Ab یا آنتی hbs یکی از انواع آزمایش‌هایی است که برای تشخیص آنتی‌بادی‌های محافظتی در بیماری هپاتیت B یا سنجش میزان آنتی‌بادی‌ها بعد از درمان بیماری و یا تزریق واکسن انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، وجود HBs ab در بدن نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن با موفقیت در برابر HBV یا بیماری هپاتیت B آنتی‌بادی تولید کرده و می‌تواند از بدن در برابر این ویروس محافظت کند.

آزمایش hbs ab چیست؟

آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲۹۶ میلیون نفر در سراسر دنیا به هپاتیت B مبتلا هستند و هر ساله نیز حدود ۱/۵ نفر به این تعداد اضافه می‌شوند. آزمایش hbs ab یک آزمایش خون برای تشخیص هپاتیت B است که به منظور سنجش میزان آنتی‌بادی‌های مرتبط باهپاتیت B در بدن انجام می‌شود.

درواقع تستHBs ab از آنتی‌بادی‌هایی که سیستم ایمنی بدن در برابر پروتئین سطحی ویروس ایجاد می‌کند، اندازه‌گیری می‌شود. معمولا برای سنجش تاثیر واکسن بر بدن از تست HBs ab استفاده می‌شود. از طرف دیگر افرادی که به هپاتیت مبتلا شده‌اند و درمان را شروع کرده‌اند نیز برای مشاهده بهبودی و تولید آنتی‌بادی‌ها باید از این تست استفاده کنند.

به خاطر داشته باشید که hbs آنتی‌بادی سطحی هپاتیت B است که نباید میزان آن با آنتی‌ژن سطحی هپاتیت B یا همان HBs ab در تعارض باشد. از تست hbs ab معمولا بعد از تماس فرد با خون آلوده و یا برقراری رابطه جنسی پرخطر نیز استفاده می‌شود.

شرایط انجام تست HBs ab

معمولا برای انجام تست HBs ab نیازی نیست که فرد ناشتا باشد و یا شرایط ویژه‌ای داشته باشد. تنها لازم است فرد در مورد انواع داروهای شیمیایی و گیاهی که مصرف می‌کند، با پزشک صحبت کند. سپس آزمایش hbs ab با گرفتن خون از ورید بازویی انجام می‌شود.

تفسیر آزمایش hbs ab

به عنوان تفسیر آزمایش HBs ab باید بدانید که مقدار نرمال برای این آزمایش بین ۵ تا ۱۰ است. اگر عدد آزمایش شما بیشتر از ۱۰ باشد یعنی نتیجه آزمایش مثبت است و آنتی‌بادی در بدن تشکیل شده است. علائم بالا بودن تست HBs ab در بدن ما هیچ شرایط خاصی ایجاد نمی‌کند، تنها نشان‌دهنده ایمنی بدن نسبت به بیماری هپاتیت است که احتمالا در اثر تزریق واکسن و یا ابتلای قبلی به بیماری ایجاد شده است.  

در صورتی که عدد آزمایش HBs ab  شما کمتر از ۵ باشد یعنی هیچ آنتی‌بادی در بدن وجود ندارد و در صورتی که واکسن نزده‌اید، باید واکسن هپاتیت B تزریق کنید. علائم پایین بودن تست hbs ab نیز در بدن قابل‌مشاهده نخواهد بود و ممکن است این نتیجه به دلیل عدم تزریق واکسن به بدن ایجاد شود و نشان می‌دهد که شما تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌اید.

 اگر نتیجه تست hbs ab بین ۵ تا ۱۲ باشد معمولا لازم است تست را دوباره تکرار کنید. به‌طورکلی برای خواندن تست hbs ab با ۲ پاسخ منفی و مثبت روبرو خواهید شد که هر کدام نشان‌دهنده شرایطی متفاوت در بدن است. در ادامه می‌توانید با تفسیر تست hbs ab آشنا شوید.

مثبت بودن نتیجه آزمایش HBs Ab

مثبت بودن نتیجه تست HBs ab نشان می‌دهد که آنتی‌بادی در بدن وجود دارد و این یعنی شما قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اید و یا درمان شده‌اید. افرادی که به تازگی واکسن زده‌اند و ایمنی در بدنشان انجام شده نیز تست hbs ab آن‌ها مثبت خواهد بود. معمولا نتیجه آزمایش HBs ab از ۶ تا ۹ ماه پس از ورود ویروس به بدن مثبت خواهد بود و معمولا ۶ تا ۱۰ سال بعد هم مثبت می‌ماند و سپس منفی می‌شود.

منفی بودن نتیجه آزمایش hbs ab

در صورتی که نتیجه تست HBs ab منفی باشد یعنی بدن شما آنتی‌بادی هپاتیت B را ندارد. اگر نتیجه سایر آزمایش‌های مربوط به هپاتیت نیز منفی باشد، یعنی شما به این بیماری مبتلا نشده‌اید. اما مثبت بودن سایر آزمایش ها نشان می‌دهد که فرد به هپاتیت B مبتلا شده است. در برخی موارد نیز ممکن است نتیجه تست در فاز ابتلا به عفونت و پیش از آغاز آنتی‌بیوتیک نیز منفی باشد. بنابراین منفی بودن تست HBs ab همیشه به معنای مبتلا نبودن به هپاتیت B نیست.

تست‌های مرتبط با آزمایش HBs ab

تست‌های مرتبط با آزمایش hbs ab معمولا به منظور تکمیل و اطمینان از نتیجه آزمایش انجام می‌شود. در ادامه می‌توانید با لیستی آزمایش‌های مکمل HBs ab آشنا شوید:

  • آزمایش HBs ag برای تشخیص هپاتیت
  • آزمایش بیلی‌روبین برای بررسی اختلالات کبدی
  • آزمایش AST برای تشخیص اختلالات کبدی
  • آزمایش ALT برای بررسی عملکرد کبد
  • آزمایش HAV ab برای کمک به تشخیص هپاتیت
  • آزمایش GGT برای بررسی عملکرد کبد
  • آزمایش نوتروفیل برای بررسی میزان این آنزیم در خون

برای اطلاعات بیشتر می توانید سوال از فوق تخصص انکولوژی بپرسید و در صورت لزوم به صورت حضوری به دکتر انکولوژی مراجعه کنید.

سخن نهایی

هپاتیت B یک بیماری ویروسی است که موجب التهاب کبد می‌شود. افرادی که واکسن هپاتیت B را دریافت کرده‌اند و یا در فرآیند درمان بیماری قرار دارند، باید برای اطمینان از تولید آنتی‌بادی‌ها در بدن از تست HBs Ab استفاده کنند. در صورتی که نتیجه تست hbs ab با نتیجه تست HBs ab در تعارض باشد و یا نتیجه تست مشکوک باشد، لازم است فرد هر چه سریع‌تر آزمایش‌های تکمیلی را انجام دهد تا پزشک مشکل را بررسی کند.

در صورتی که به تازگی در معرض ویروس هپاتیت B قرارگرفته‌اید و یا نتیجه تست شما مشکوک است، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک متخصص برای درمان و پیگیری مشکل کمک بگیرید.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=33922

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.