• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0
در تسریر بخوانید؛

آزمایش بتا بارداری چیست و چه زمانی قابل انجام است؟

  • کد خبر : 33892
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
آزمایش بتا بارداری چیست و چه زمانی قابل انجام است؟
پزشک متخصص زنان‌ و‌ زایمان برای تشخیص بارداری از آزمایشی به‌نام آزمایش بتا بارداری (Beta HCG)، استفاده می‌کند. در این آزمایش میزان هورمون hCG یا بتا تیتر که همان هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی است، به‌دقت بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، این هورمون ۱۰ روز پس از لقاح اسپرم و تخمک از جفت ترشح می‌شود. در صورت وجود میزان معینی از این هورمون در آزمایش خون، بارداری فرد تایید می‌شود. این آزمایش زمانی که فرد علائم بارداری دارد یا سیکل ماهانه او به مدت یک هفته عقب‌افتاده است، تجویز می‌شود. میزان این هورمون هر ۷۲ ساعت، تقریبا ۲ برابر می‌شود. در آزمایش بارداری بتا نیازی به ناشتا‌بودن نیست و هر ساعت از شبانه‌روز قابل انجام است.

تفسیر آزمایش بتا بارداری

هورمون بارداری یا گنادوتروپین کوریونی انسانی تنها زمانی در بدن انسان وجود دارد که فرد باردار شده است. این هورمون در ابتدا کم است و به مرور تا هفته ۱۲ بارداری به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند و به حداکثر میزان خود می‌رسد. بعد از این زمان رشد این هورمون کند شده و کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر مقدار آزمایش بتا در بارداری به مرور هر ۴۸ تا ۷۲ ساعت افزایش می‌یابد.

برای تفسیر آزمایش بتا برای بارداری می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید:

سن بارداری مقدار hCG شناسایی شده در خون
شما باردار نیستید – نتیجه منفی کمتر از ۵ mlU/ml
هفته ۳ بارداری ۵ تا ۵۰ mlU/ml
هفته ۴ بارداری ۵ تا ۴۲۶ mlU/ml
هفته ۵ بارداری ۱۸ تا ۷.۳۴۰ mlU/ml
هفته ۶ بارداری ۱.۰۸۰ تا ۵۶.۵۰۰ mlU/ml
۷ تا ۸ هفته بارداری ۷.۶۵۰ تا ۲۲۹.۰۰۰ mlU/ml
۹ تا ۱۲ هفته بارداری ۲۵.۷۰۰ تا ۲۸۸.۰۰۰ mlU/ml
۱۳ تا ۱۶ هفته بارداری ۱۳.۳۰۰ تا ۲۵۴.۰۰۰ mlU/ml
۱۷ تا ۲۴ هفته بارداری ۴.۰۶۰ تا ۱۶۵.۵۰۰ mlU/ml
۲۵ تا ۴۰ هفته بارداری ۳.۶۴۰ در ۱۱۷.۰۰۰ mlU/ml

تفاوت آزمایش بتا از خون و ادرار چیست ؟

در هر دو آزمایش سطح بتا یا HCG اندازه‌گیری می‌شود البته با انجام آزمایش خون سریع‌تر بارداری تشخیص داده می‌شود؛ زیرا این آزمایش حساسیت بیشتری دارد. آزمایش خون بارداری از جمله آزمایش‌های کمی است که در آن میزان هورمون به‌طور دقیق تعیین می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده با آزمایش خون سن بارداری نیز تشخیص داده می‌شود.

بهترین زمان انجام آزمایش بتا بارداری

۱۰ام، بعد از لقاح و ارتباط خونی جنین و مادر تولید می‌شود. با در نظرگرفتن این موضوع، از حدود روز ۱۱‌ام بعد از لقاح می‌توان آزمایش خون انجام داد تا میزان آن اندازه‌گیری شود. این هورمون دیرتر وارد ادرار می‌شود و به همین خاطر از روز ۱۲ تا ۱۴ به بعد در ادرار مشخص است.

بهترین زمان انجام آزمایش بتا بارداری یک هفته بعد از عقب‌افتادن موعد سیکل ماهانه شما است. البته اگر چرخه قاعدگی نامنظمی دارید یا حتی زمان قاعدگی خود را فراموش کرده‌اید می‌توانید تا طولانی‌ترین چرخه قاعدگی صبر کنید و سپس اقدام به آزمایش کنید.

شرایط انجام آزمایش بتا بارداری

رای انجام آزمایش بارداری باید تا یک هفته بعد از تاخیر سیکل ماهانه صبر کنید. اگر خون‌ریزی نداشتید یا حتی اگر لکه‌بینی غیرعادی داشتید‌ می‌توانید برای انجام آزمایش بارداری در هر ساعت از شبانه‌روز اقدام کنید. در این آزمایش نیازی به ناشتا‌بودن ندارید.

پایین بودن عدد بتا در بارداری نشانه چیست؟

سطح پایین بتا یا hCG این معنی را می‌دهد که آزمایش خون بارداری منفی است یا زود اقدام شده است. برای آزمایش مجدد باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت صبر کنید و مجددا آن را تکرار کنید. البته باید توجه کرد که در آزمایش بتا در بارداری خارج رحم و آزمایش بتا بارداری بعد از سقط میزان هورمون بتا پایین‌تر از حد طبیعی است.

بالابودن عدد بتا در بارداری نشانه چیست؟

عدد بتای بالا در بارداری باید با توجه به سن بارداری و آزمایشات مکرر بررسی شود. اگر میزان هورمون بتا در آزمایش بالاتر از میزان طبیعی بود. احتمالا نشانه‌ی یکی از علائم زیر است:

  • حاملگی چند قلویی
  • مول هیداتی فرم رحم (بارداری مولار یا بچه‌خوره)
  • کوریوکارسینوم رحم (Choriocarcinoma)
  • سرطان تخمدان (Ovarian cancer)

نکته‌ی دیگر این‌که گاهی در آزمایش خون آقایان این هورمون بررسی می‌شود. وجود این هورمون در آزمایش آقایان نشان‌دهنده‌ی سرطان بیضه است.

قیمت آزمایش بتا بارداری چقدر است؟

قیمت این آزایش با توجه به فاکتورهای مختلف متفاوت است. زمان انجام این آزمایش، نوع آزمایشی که پزشک انتخاب می‌کند و نوع بیمه از نمونه همین موارد است که بر قیمت آزمایش بتا تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت دقیق و درست آزمایش بتا با سرویس پاسخ‌گویی آزمایشگاه تماس بگیرید ‌یا با مراجعه مستقیم قیمت این آزمایش را بررسی کنید.

خلاصه متن

آزمایش بتا بارداری از جمله روش‌های تشخیص بارداری است که از طریق آزمایش خون انجام می‌شود.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=33892

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.