• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
امروز 22
0
معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛

استخراج نتایج ارزیابی هزینه اثربخشی داروی بیماران اس‌ام‌ای

  • کد خبر : 29094
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
استخراج نتایج ارزیابی هزینه اثربخشی داروی بیماران اس‌ام‌ای
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اتمام سنجش هزینه اثربخشی داروی بیماران اس‌ام‌ای، هرگونه سیاست‌گذاری درباره این دارو را خارج از اختیارات این معاونت دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، یونس پناهی، درباره آخرین وضعیت بررسی اثربخشی داروی بیماران اس‌ام‌ای اظهار کرد: با دستور رئیس جمهور داروی بیماران اس‌ام‌ای در سال گذشته در دو فرم خوراکی و تزریقی از سوی سازمان غذا و دارو وارد کشور و به مدت ۶ ماه در اختیار برخی بیماران قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به دسته‌بندی و شدتی که بین این بیماران وجود دارد، در کمیته اخلاق وزارت بهداشت تصمیم بر این شد که این بیماران اولویت بندی شوند، بر این اساس اولویت نخست شامل بیماران تمامی تیپ‌های اس‌ام‌ای زیر ۱۰ سال، اولویت دوم بیماران بین ۱۰ تا ۲۰ سال، اولویت سوم بیماران ۲۰ تا ۳۰ سال و اولویت چهارم بیماران بالای ۳۰ سال قرار گرفت.

پناهی ادامه داد: در مصرف دُزهای این دارو نباید فاصله‌ای وجود داشته باشد. در آن زمان با توجه به اینکه امکان تهیه حجم زیادی از دارو وجود نداشت از سوی دیگر امکان تهیه محموله‌های دیگر این دارو ممکن بود با اشکال مواجه شود؛ بنابراین برای اینکه فاصله‌ای بین مصرف دوزهای این دارو وجود نداشته باشد تصمیم بر اولویت‌بندی بین بیماران شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه داروهای تهیه شده در ۲۰ قطب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در اختیار بیماران قرار گرفت، اظهار کرد: دانشگاه‌هایی که این دارو را در اختیار بیماران قرار داده بودند خود به مطالعه اثرات آن پرداختند، اثرات این دارو بر اساس سه پرسشنامه که در تمامی دنیا استفاده می‌شود مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج به صورت یک کتابچه به عنوان اثربخشی و هزینه-اثربخشی تدوین و در اختیار رئیس سازمان غذا و دارو، معاون درمان و شخص وزیر بهداشت و خود انجمن بیماران قرار گرفت.

وی افزود: دستورالعمل‌های مصرفی این دارو را معاونت درمان تدوین کرده است؛ در معاونت تحقیقات و فناوری تنها مجوز اخلاق را برای بررسی هزینه اثر بخشی این دارو صادر کردیم. ما تفسیری در این رابطه نداریم، فقط نتایج را استخراج کرده و آن را در اختیار سازمان غذا و دارو و معاونت درمان قرار می‌دهیم. هرگونه سیاست‌گذاری برای واردات دارو و درمان در اختیار آنهاست. پناهی بیان کرد: برای همه داروها در همه بیماری‌ها مطالعات هزینه اثربخشی انجام می‌شود. این اصلی پذیرفته در تمامی کشورهای جهان است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=29094
  • منبع : https://ana.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.