• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

تاثیر تومورهای خوش خیم در افزایش ابتلا به دیابت

  • کد خبر : 2675
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
تاثیر تومورهای خوش خیم در افزایش ابتلا به دیابت
مطالعات نشان می دهد میلیون‌ها نفر به دلیل وجود یک مشکل هورمونی پنهان در بدنشان در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا هستند و حتی از آن اطلاعی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از مدیسن نت، از هر ۱۰ نفر یک نفر دارای تومور غیرسرطانی در یک یا هر دو غدد فوق کلیوی خود است که می‌تواند باعث شود غده مقادیر زیادی هورمون استرس کورتیزول تولید کند.

تا به حال، پزشکان فکر می‌کردند که این تومورها تأثیر کمی بر سلامت داشته باشند.

اما یک مطالعه جدید در بریتانیا نشان داده است که نیمی از افراد مبتلا به این تومورهای آدرنال به قدری کورتیزول اضافی ترشح می‌کنند که خطر ابتلاء به دیابت و فشار خون بالا افزایش می‌یابد.

دکتر «ویبک آرلت»، محقق ارشد و مدیر مؤسسه تحقیقات متابولیسم و سیستم‌های دانشگاه بیرمنگام در انگلستان، گفت: «هر فردی که یکی از این تومورهای آدرنال را داشته باشد باید غربالگری شود تا ببیند آیا سلامت آنها در خطر است یا خیر.»

وی در ادامه افزود: «افرادی که تومور آدرنال دارند باید از نظر کورتیزول اضافی مورد ارزیابی قرار گیرند و اگر مشخص شد که از تولید بیش از حد کورتیزول رنج می‌برند باید به طور منظم از نظر دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا غربالگری شوند و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند.»

به گفته محققان، این تومورها معمولاً در طول اسکن تصویربرداری از شکم برای درمان سایر بیماری‌ها کشف می‌شوند.

غدد آدرنال در درجه اول هورمون آدرنالین تولید می‌کنند، اما مسئول تولید تعدادی از هورمون‌های دیگر از جمله کورتیزول نیز هستند.

کورتیزول هورمون «جنگ یا گریز» نامیده می‌شود و می‌تواند معمولاً در پاسخ به برخی تهدیدات بدنی باعث افزایش سطح قند خون و افزایش فشار خون شود.

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=2675

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.