• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
امروز 10
0
در گفت‌وگویی مطرح شد:

وقتی انرژی اتمی به کمک بیماران می‌آید

  • کد خبر : 26382
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
وقتی انرژی اتمی به کمک بیماران می‌آید
مدیر نظارت بر اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: پلاسما درمانی روشی است که به‌تازگی در کلینیک دانشگاه علوم پزشکی البرز به راه افتاده و هدف آن درمان زخم‌های دیابتی بیماران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، محمد علیزاده در گفت‌وگویی، اظهار کرد: هفته گذشته علاوه بر برگزاری سمپوزیوم پلاسما با همکاری سازمان انرژی اتمی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز، واحد مراقبت‌های بیماران دیابتی با فناوری پلاسما درمانی در مجتمع آموزشی درمانی امام علی کرج افتتاح شد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: بخش مراقبت‌های دیابت شامل بخش‌های عفونی، فوق غدد بزرگ‌سال و اطفال، تغذیه و جراحی است. اتاق پانسمان و جراحی سرپایی دارد. یک اتاق مربوط به پلاسما درمانی است که از این فناوری استفاده می‌کنیم. این فناوری فعلاً در مرحله تحقیقاتی است و بابت ارائه خدمات پلاسما درمانی هیچ‌گونه ویزیتی از بیمار دریافت نمی‌شود.

وی گفت:  پلاسما درمانی با رضایت آگاهانه برای بیمارانی که دچار زخم‌های مزمن دیابتی شده‌اند اما با آنتی بیوتیک به نتیجه نرسیده‌اند، انجام می دهند که اگر جواب دهد در سطح وسیع استفاده خواهد شد

در پلاسما درمانی چه اتفاقی می‌افتد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: پلاسما مکانیزم‌هایی دارد که باعث کاهش بار باکتری در محیط زخم می‌شود. خون‌رسانی به محیط زخم را از طریق آنژیوپلاستی افزایش می‌دهد و باعث تسریع بهبودی زخم از این طریق می‌شود. یکی از روش‌هایی است که در دنیا وجود دارد. این مکانیسم که ما از آن استفاده می‌کنیم با توجه به اینکه از طریقیکی از شرکت‌های دانش‌بنیان خودمان با مجوز سازمان انرژی اتمی ساخته‌شده است. 

پلاسما درمانی و انرژی اتمی

علیزاده با تأکید بر اینکه زمانی که اسم انرژی اتمی می‌آید همه به دنبال بمب و اتم هستند توضیح داد: همیشه این‌طور نیست. در صنعت، پزشکی و … انرژی هسته‌ای می‌تواند بسیار مفید باشد. پلاسما حالت چهارم ماده است. جامد، مایع، گاز و حالت چهارم با افزایش دمای گاز به وجود می‌آید که پلاسما است. پلاسما از طریق مکانیزم‌هایی می‌تواند باعث بهبود زخم‌های مزمن ازجمله زخم دیابتی شود. یک سری مزایا دارد مثل‌اینکه مکان نیاز به شرایط خاص ندارد، عوارض جدی تابه‌حال با این روش مشاهده نشده است، اما بااین‌وجود در مرحله تحقیقاتی هستیم. اما چند موردی که انجام‌شده است سبب شده که کد اخلاق گرفته‌ایم و مجوز این را داریم که این روش را به‌صورت تحقیقاتی با رضایت آگاهانه از بیماران انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد:. اولین مرکز پلاسما درمانی در ورامین دو هفته قبل افتتاح شد و دومین واحد پلاسما درمانی اینجاست. سمپوزیوم مشترک بین دانشگاه، اولین سمپوزیوم پلاسما پزشکی ایران بود.

کدام پزشکان فوق تخصصی می‌توانند در پلاسما درمانی فعالیت کنند؟

وی تصریح کرد: متخصصان عفونی پزشکانی هستند که می‌توانند در حال حاضر از این فناوری استفاده کنند واحد جامعی برای بیماران دیابت راه‌اندازی کردیم، چون دیابت چند جا را درگیر می‌کند و یکی از نشانه‌ها زخم است. بیماران دیابتی نیاز به مشاوره تغذیه مناسب دارند، متخصص عفونی و جراح دارد که نظارت بر زخم‌ها داشته باشد و متخصصی غدد که قند را کنترل کند. به‌طور کلییک پکیج است. 

اکثر بیمارانی که با زخم‌های مزمن و شدید مراجعه می‌کنند، بیماران رها در جامعه هستند. بسیاری از آن‌ها هزینه ویزیتیک پزشک متخصص را نداشتند یا اطلاعات کافی نداشتند که این زخم‌ها قبل از این بروز پیدا کند، چه نشانه‌هایی دارد.
تغییر رنگ پوست و اینکه نبض لمس نمی‌شودیعنی به سمت شدیدتر شدن اختلالات عروقی در بدن می‌رویم. این بیماران با زخم وسیع وارد اورژانس می‌شوند بدون اینکه علائم هشداری به آن‌ها داده‌شده باشد زخم‌هایشان گسترش پیداکرده است. حداقل بیماری که با یک زخم کوچک مراجعه کرده، اقدام لازم را انجام دهیم تا از زخم شدیدی که نیاز به قطع عضو می‌شود، جلوگیری کنیم.

دستگاه‌های خاصی وجود دارد

علیزاده اظهار کرد: منبع اصلی پلاسما درمانی گاز نئون و آرگون است. دستگاه طی فرآیندی می‌تواند آن را به‌صورت درمانی دربیاورد و از این طریق بر روی زخم‌های بیمار تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=26382
  • منبع : https://ana.ir/

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.