• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

شناسایی افسردگی با آزمایش خون

  • کد خبر : 2432
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
شناسایی افسردگی با آزمایش خون
محققان نشانگر زیستی جدیدی را برای افسردگی و پاسخ ضد افسردگی شناسایی کردند؛ این نشانگر زیستی را می‌توان از طریق نمونه خون شناسایی و پایش کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از نوروساینس نیوز، محققان یک گام به ساخت نوعی آزمایش خون نزدیک‌تر شده‌اند که یک نشانه ساده بیوشیمیایی برای افسردگی ارائه می‌کند و اثربخشی درمان دارویی را در بیماران خاص نشان می‌دهد.

محققان به سرپرستی مارک راسنیک، استاد برجسته فیزیولوژی و بیوفیزیک و روان‌پزشکی دانشگاه ایلینویز شیکاگو آمریکا، نشانگر زیستی را در پلاکت‌های انسان شناسایی کردند که میزان افسردگی را ردیابی می‌کند.

این تحقیق بر پایه تحقیقات قبلی چندین محقق است که در مدل‌های انسانی و حیوانی نشان داده‌اند که افسردگی با کاهش آدنیلیل سیکلاز سازگار است؛ آدنیلیل سیکلاز مولکول کوچکی در داخل سلول است که در پاسخ به انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و اپی‌نفرین ساخته می‌شود.

راسنیک گفت: زمانی که شما افسرده هستید، آدنیلیل سیکلاز کم است. دلیل کم شدن آدنیلیل سیکلاز این است که جی‌اس آلفا، پروتئین واسطه‌ای که به انتقال دهنده عصبی اجازه می‌دهد تا آدنیلیل سیکلاز را بسازد، در یک ماتریکس غنی از کلسترول غشا، یک قایق لیپیدی، گیر کرده است، جایی که آن‌ خیلی خوب کار نمی‌کند.

تحقیق جدید،نشانگر زیستی سلولی را برای جابه‌جایی جی‌ اس آلفا از قایق‌های لیپیدی شناسایی کرده است. نشانگر زیستی را می‌توان از طریق آزمایش خون شناسایی کرد.

وی که محقق مرکز پزشکی جسی براون VA است بیان کرد: آنچه ما ایجاد کرده‌ایم آزمایشی است که نه تنها می‌تواند وجود افسردگی را شناسایی کند بلکه می‌تواند پاسخ درمانی را با یک نشانگر زیستی واحد نشان دهد و این چیزی است که تا به امروز وجود نداشته است.

محققان فرض می‌کنند که می‌توانند از این آزمایش خون برای تعیین این‌که آیا درمان‌های ضد افسردگی موثر هستند یا خیر، شاید بلافاصله پس از یک هفته از شروع درمان استفاده کنند. نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است، هنگامی که علائم افسردگی بیماران بهبود می‌یابد، جی‌ اس آلفا از قایق لیپیدی خارج می‌شود. با این حال در بیمارانی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کردند اما هیچ بهبودی در علائم خود نشان نمی‌داد؛ جی‌ اس آلفا هنوز در قایق لیپیدی گیر کرده بود به این معنا که داشتن داروهای ضد افسردگی در جریان خون به اندازه کافی برای بهبود علائم خوب نیست.

یک آزمایش خون ممکن است بتواند نشان دهد که آیا جی اس آلفا بعد از یک هفته از قایق لیپیدی خارج شده است یا خیر.

راسنیک اظهار کرد: از آنجایی که پلاکت‌ها در عرض یک هفته تغییر می‌کنند، شاهد تغییر در افرادی خواهید بود که بهتر می‌شوند. شما می‌توانید نشانگر زیستی را مشاهده کنید که نشانه درمان موفقیت‌آمیز است.

در حال حاضر بیماران و پزشکان آنان باید چندین هفته و گاهی ماه‌ها منتظر بمانند تا مشخص شود که آیا داروهای ضدافسردگی موثر هستند یا خیر و وقتی مشخص شد که آن‌ها موثر نیستند، درمان‌های مختلفی امتحان می‌شود.

وی افزود: حدود ۳۰ درصد از مردم بهتر نمی‌شوند و افسردگی آنان برطرف نمی‌شود. شاید شکست باعث شکست شود و هم پزشکان و هم بیماران این فرض را دارند که هیچ چیز درست نمی‌شود. بیشتر افسردگی‌ها در مطب پزشکان مراقبت‌های اولیه تشخیص داده می‌شود جایی‌که غربالگری پیچیده‌ای ندارند. با این آزمایش، یک پزشک می‌تواند بگوید: افراد افسرده هستند اما خونشان به ما نمی‌گوید که افسرده هستند بنابراین، شاید لازم باشد این موضوع را دوباره بررسی کنیم.

راسنیک با همکاری شرکت خود علوم اعصاب پاکس(Pax Neuroscience) قصد دارد پس از تحقیقات بیشتر، آزمایش غربالگری را توسعه دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=2432
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.