• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

شناسایی ۱۹۴ مبتلا به اومیکرون در کشور

  • کد خبر : 2294
  • ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
شناسایی ۱۹۴ مبتلا به اومیکرون در کشور
معاون درمان وزارت بهداشت، از شناسایی ۱۹۴ مورد قطعی اومیکرون در کشور خبر داد و گفت: نگران افزایش موارد اومیکرون هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، سعید کریمی، روز دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه درمان کشور پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به گذشت دو سال از پاندمی کرونا در کشور، گفت: هدف گذاری ما تعالی خدماتی است که ارائه می‌دهیم و اولویت ما، دسترسی همگان به خدمات سلامت است.

کریمی با تاکید بر اولویت بندی نیازها، تصریح کرد: منابع محدودی در اختیار داریم و باید بهره وری بهینه از منابع داشته باشیم. لذا، فرایندها باید حتماً اصلاح شود و داشتن اطلاعات خیلی مهم است. یعنی، دیتاها باید به روز به دست ما برسد تا تصمیم بگیریم.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: ما از عدالت در سلامت دور هستیم. لذا، باید محرومیت زدایی کنیم و سند درمان نوشته شده و بررسی کردیم که آیا به اهداف سند رسیده ایم یا خیر. از همین رو، سندهای مجزا برای استان‌های محروم و خیلی محروم، نوشته ایم.

وی به تکریم ارباب رجوع تاکید کرد و گفت: این موضوع را در بدنه معاونت درمان جا می‌اندازیم.

کریمی در ادامه به آمادگی بیمارستان‌ها در مواجهه با آنفلوانزا و اومیکرون اشاره کرد و افزود: تعداد مراجعین سرپایی با علائم مشکوک به کرونا روزانه حدود ۱۲۵۰ نفر است و افزایش قابل توجهی نداشته ایم. در مورد بستری‌ها نیز در حدود ۵۸۰۰ بیمار بوده و افزایشی نداشته ایم. در آی سی یو نیز حدود ۱۴۰۰ بیمار بستری هستند.

وی گفت: در مورد اومیکرون موارد مبتلا زیاد شده و امروز به ۱۹۴ مورد قطعی رسیده و در حال افزایش است. ما نگران افزایش موارد اومیکرون هستیم، زیرا سرعت انتقال این سویه شدیدتر است. بنابراین، تزریق دوز سوم واکسن کرونا می‌تواند در پیشگیری از ابتلاء به اومیکرون، مؤثر باشد.

کریمی افزود: امیدواریم وارد پیک بعدی نشویم، اما بیمارستان‌ها در آماده باش هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت در ارتباط با نسخه نویسی الکترونیک، گفت: قطعاً مشکلاتی وجود دارد، اما به تدریج این مشکلات حل خواهد شد.

کریمی به افزایش موارد آنفلوانزا در بین مراجعان به بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: فعلاً نشانه‌هایی از وجود بیماری‌های ترکیبی مشاهده نشده است.

معاون درمان وزارت بهداشت در مورد کمبود پزشک در مناطق محروم کشور، گفت: برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، باید تسهیلات لازم فراهم شود. یعنی کاری کنیم که یک پزشک متخصص بعد از دوره تعهدش، با رضایت خاطر خودش به مناطق محروم برود.

وی در واکنش به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، گفت: باید کار کارشناسی در مجلس انجام شود، تا در مورد حذف این نوع ارز صحبت کرد. اما، آنچه مسلم است اینکه حمایت از حوزه سلامت برای سال آینده در لایحه بودجه دیده شده و فکر نمی‌کنم که نمایندگان مجلس بخواهند حوزه سلامت را رها کنند.

کریمی درباره نوع دوز سوم واکسن کرونا، افزود: از نظر علمی درباره اینکه چه نوع دوز سومی از واکسن‌های کرونا مؤثرتر است، بین علما اختلاف‌هایی وجود دارد. این موارد باید در کمیته علمی بررسی و تعیین تکلیف شود. بحث واردات هم مربوط به حوزه معاونت درمان نیست.

وی در پاسخ به اینکه با وجود تزریق واکسن چرا هنوز کرونا مهار نشده است، گفت: این موضوع طبیعی است و هیچ واکسنی به ویژه درباره کرونا نه ادعا می‌کند و نه می‌تواند ۱۰۰ درصد بیماری را کنترل کند و هیچ کجای دنیا این طور نیست که اگر واکسن تزریق کردند، دیگر ۱۰۰ درصد کسی به بیماری مبتلا نشود. بنابراین هدف ما از واکسیناسیون، کاهش میزان ابتلاء و به ویژه کاهش موارد شدید ابتلاء و مرگ و میر است.

کریمی درباره وضعیت داروهای درمان کرونا، اظهار داشت: درباره داروها هم فعلاً داروهایی را که در پروتکل درمان کشور وجود دارد، در کشور در دسترس هستند. داروهای جدیدی هم که گزارش می‌شود، باید در کمیته علمی مورد بررسی قرار گیرند، وگرنه دچار مشکلاتی می‌شویم که قبلاً داشتیم که اصلاً آیا این دارو مؤثر هست یا خیر. این موارد در کمیته علمی بررسی می‌شود تا هزینه-اثربخشی آن مشخص شود و بعد به پروتکل‌ها اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه درمان مشکلی نداریم. چند دارویی هم که اعلام شده که ممکن است مؤثر باشند، در حال بررسی است و اگر به این نتیجه برسیم که واقعاً موثرند، وارد پروتکل می‌شوند. بنابراین این موارد در کمیته علمی بحث می‌شود و اگر به صورت علمی به این نتیجه برسیم که مؤثر است، اقدام می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: اصل بر اجرای قانون جوانی جمعیت است. ما روی این قانون اصرار داریم و این کار باید از طریق علمی انجام شود. توصیه می‌کنم خبرنگاران هم در این زمینه خیلی وارد حواشی نشوند. باید تلاش کنیم که قانون اجرا شود تا جمعیت جوانی داشته باشیم و با مشکل پیری و کاهش نرخ جمعیت مواجه نشویم.

کریمی درباره بحث بیمارستان‌سازی در کشور و ایمنی بیمارستان‌ها، افزود: در حوزه درمان ما در زمینه اعتباربخشی بیمارستان‌ها می‌توانیم ورود کنیم. یکی از فاکتورهای ما در اعتباربخشی این است که اگر بیمارستانی ناایمن باشد، در اعتباربخشی و صدور و تمدید پروانه سخت‌گیری می‌کنیم و باید اصلاح کنند. باید توجه کرد که بسیاری از بیمارستان‌ها فرسوده‌اند و ممکن است ۸۰ یا ۹۰ سال قبل ساخته شده باشند، به‌روز کردن این بیمارستان‌ها اقدامی است که باید انجام شود که معاونت توسعه در این زمینه عمل می‌کنند.

 

 

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=2294

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.