• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

علت درد در بازوی چپ چیست؟

  • کد خبر : 21479
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
علت درد در بازوی چپ چیست؟
درد در بازوی چپ اغلب بخشی طبیعی از افزایش سن است. با این حال، درد ناگهانی یا غیرعادی بازوی چپ می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه ای جدی‌تر باشد. این ممکن است نشانه آسیبی باشد که نیاز به درمان دارد یا در بدترین حالت، علامت حمله قلبی باشد.

به گزارش تسریر، گاهی از علل و ویژگی های بالقوه درد بازوی چپ می تواند به فرد کمک کند تا تشخیص دهد که بدن به چه چیزی واکنش نشان می دهد و تشخیص دهد که چه زمانی لازم است به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. در این مقاله  از پزشکت دلایل احتمالی درد بازوی چپ را توضیح می دهیم. برای هر یک از این دلایل، علائم دیگری را که می‌تواند به فرد در شناسایی بیماری زمینه ای کمک کند، توضیح می‌دهیم.
درد بازوی چپ زمانی که همراه با علائم دیگر رخ دهد می تواند از علائم حمله قلبی باشد. حمله قلبی زمانی رخ می دهد که بخشی از عضله قلب به دلیل کمبود اکسیژن آسیب ببیند یا به طور کامل از کار بیفتد. بیشتر حملات قلبی در نتیجه باریک شدن عروق کرونر اتفاق می افتد. شریان ها به دلیل تجمع پلاک باریک می شوند. اگر یک تکه پلاک از دیواره شریان جدا شود، می تواند جریان خون غنی از اکسیژن را به قلب قطع کند که ممکن است باعث حمله قلبی شود.

درد بازوی چپ یکی از شایع ترین علائم حمله قلبی است. اعصابی که از قلب منشعب می شوند و آنهایی که از بازو می آیند سیگنال هایی را به همان سلول های مغزی ارسال می کنند. در نتیجه مغز نمی تواند منبع درد را جدا کند. این پدیده که درد ارجاعی نامیده می‌شود، توضیح می‌دهد که چرا فردی که حمله قلبی را تجربه می‌کند ممکن است درد بازو را  بدون درد قفسه سینه احساس کند.

اگر درد ناگهانی بازوی چپ در عرض چند دقیقه بدتر شود یا همراه با هر یک از علائم زیر رخ دهد لازم است که فورا به پزشک مراجعه کنید:

سبکی سر
سوء هاضمه
حالت تهوع یا استفراغ
عرق سرد ناگهانی یا گرگرفتگی
تنگی نفس با یا بدون درد قفسه سینه
درد، بی حسی یا ناراحتی غیرعادی در پشت، گردن، فک یا پایین شکم
ناراحتی در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می کشد یا از بین می رود و سپس برمی گردد.
آنژین

افرادی که آنژین را تجربه می کنند، به دلیل دریافت اکسیژن کمتر از نیاز قلب، احساس ناراحتی یا درد می کنند. همراه با درد بازوی چپ، علائم ممکن است در شانه ها، گردن، پشت یا فک رخ دهد. آنژین نیز ممکن است مانند سوء هاضمه باشد، آنژین یک حمله قلبی نیست. با این حال، این نشانه یک مشکل قلبی است. گرفتگی یا باریک شدن عروق کرونر اغلب علت اصلی آنژین است.

دو نوع اصلی از این وضعیت وجود دارد که عبارتند از:

آنژین پایدار. آنژین پایدار نوعی آنژین قابل پیش بینی و قابل کنترل است. حداقل به مدت ۲ ماه به طور مداوم و فقط در زمان تلاش فیزیکی یا استرس عاطفی رخ می دهد. این شرایط فشار بیشتری بر قلب وارد می کند، به این معنی که بیش از آنچه که شریان های تنگ شده اجازه می دهند به اکسیژن نیاز دارد. استراحت می تواند به فرد در درمان آنژین پایدار کمک کند. در صورت لزوم، پزشک ممکن است یک داروی شل کننده شریان به نام نیتروگلیسیرین را تجویز کند.
آنژین ناپایدار. این نوع آنژین غیرقابل پیش بینی و خطرناک تر است. این می تواند حتی زمانی که فرد در حال استراحت است رخ دهد، به این معنی که قلب به طور مداوم اکسیژن کافی دریافت نمی کند. آنژین ناپایدار نشان می دهد که فرد در معرض خطر حمله قلبی است. یک متخصص پزشکی باید افراد مبتلا به آنژین ناپایدار را در یک مرکز درمانی ارزیابی کند.
آسیب اسکلتی عضلانی

لازم به ذکر است درد در بازوی چپ می تواند به دلیل آسیب به بافت عضلانی یا استخوان رخ دهد. درد بازوی چپ در صورتی که دارای ویژگی های زیر باشد احتمالاً ناشی از مشکلات قلبی نیست:

حرکت یا لمس باعث درد می شود.
درد فقط در ناحیه کوچکی از بازو رخ می دهد.
درد دارای کیفیت “خنجر کردن” است و تنها چند ثانیه در هر بار طول می کشد.
حتی با درک مناسب این شرایط اسکلتی عضلانی احتمالی، تشخیص اینکه آیا درد بازوی چپ به دلیل آسیب یا حمله قلبی است می تواند دشوار باشد. برخی از عوامل خطر برای هر دو، مانند سن و فعالیت های بدنی، نیز همپوشانی دارند.

بنابراین به این دلایل، مهم است که سعی نکنید آسیب را خود تشخیص دهید یا مشکل قلبی را بدون کمک پزشکی رد کنید. بیماری های اسکلتی عضلانی رایجی که ممکن است باعث درد بازو شود شامل موارد زیر است:

بورسیت
بورس یک کیسه پر از مایع است که به عنوان یک بالشتک بین استخوان و بافت نرم اطراف آن عمل می کند. بورسیت التهاب بورس است. درد بازوی چپ ممکن است یکی از علائم بورسیت شانه باشد که معمولاً در اثر استفاده بیش از حد از این مفصل ایجاد می شود. اگر بورس آسیب مستقیم ببیند یا عفونی شود، ممکن است منجر به درد بازوی چپ شود.

تاندونیت
التهاب بافت همبند بین ماهیچه و استخوان، تاندونیت نام دارد. تاندونیت اغلب به دلیل استفاده مکرر از مفاصل ایجاد می شود. به همین دلیل، تنیس بازان، شناگران و نوازندگان اغلب به تاندونیت مبتلا می شوند. تاندونیت در شانه یا آرنج می تواند منبع درد بازوی چپ باشد.

پارگی روتاتور کاف
روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها است که شانه را در حفره خود نگه می دارد و به فرد کمک می کند تا بازو را بچرخاند و اشیاء را بلند کند. پارگی در بافت نرم روتاتور کاف می تواند بسیار دردناک باشد که معمولاً ناشی از استفاده بیش از حد از شانه یا ضربه مستقیم است. افزایش سن همچنین باعث تخریب بافت شانه می شود که می تواند خطر پارگی را افزایش دهد.

فتق دیسک
هنگامی که یکی از دیسک های بالشتک بین مهره های ستون فقرات پاره می شود، بین استخوان های ستون فقرات بیرون زده و به اعصاب اطراف فشار می آورد. اگر دیسک به اعصابی که در خدمت بازو هستند فشار بیاورد، ممکن است فرد احساس درد، بی حسی یا ضعف بازو کند. این علائم ممکن است شبیه علائم حمله قلبی باشد، اما علت آن متفاوت است. یکی از علل شایع فتق دیسک بلند کردن اجسام سنگین به طور مکرر است.

شکستگی
درد بازو همچنین ممکن است نشانه شکستگی استخوان ناشناخته باشد.

چگونه می توان درد بازوی چپ را درمان کرد؟

افراد برای جلوگیری از آسیب بیشتر یا شناسایی و درمان حمله قلبی باید در مورد درد بازوی چپ به پزشک مراجعه کنند. اگرچه صدمات بازو و شانه ممکن است خطرناک نباشد، اما هنوز مهم است که از پزشک معاینه پزشکی دریافت کنید. درمان زودهنگام می تواند به بهبود بافت ها یا استخوان ها و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند. مهم‌ترین عامل درمان زودهنگام برای درد بازوی چپ، رد کردن حمله قلبی است.

اگر پزشکان اورژانس تصمیم بگیرند که درد بازو نشانه حمله قلبی یا انسداد شریانی است، فورا اقدام می کنند. آنها به احتمال زیاد اول الکتروکاردیوگرام، آزمایش خون، اشعه ایکس قفسه سینه و احتمالاً سی تی توموگرافی آنژیوگرافی را انجام خواهند داد. پزشک همچنین ممکن است از یک روش تصویربرداری به نام کاتتریزاسیون قلبی استفاده کند. این آزمایش به پزشکان اجازه می‌دهد تا میزان انسداد را با تزریق یک رنگ به داخل رگ‌ها ارزیابی کنند.

بر اساس نتایج این آزمایش، پزشکان ممکن است درمان غیر تهاجمی را انتخاب کنند. برای مثال، آنها ممکن است دارویی تجویز کنند که لخته های خون را می شکند. انسداد شدیدتر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. روش‌های قلبی مختلفی وجود دارد و عواملی که در انتخاب مناسب‌ترین آنها نقش دارند، پیچیده هستند.

روش های مختلف برای بازگرداندن جریان خون به قلب عبارتند از:
کاشت استنت. جراح یک لوله سیمی را در یک شریان باریک قرار می دهد تا رگ را گشاد کند و جریان خون را تقویت کند. این لوله استنت نامیده می شود.
آنژیوپلاستی. جراح یک بالون کوچک را در داخل یک شریان مسدود شده باد می کند و دوباره آن را باز می کند تا جریان خون برقرار شود. آنها همچنین ممکن است یک استنت به بالون وصل کنند تا در جای خود قفل شود.
جراحی بای پس. جراح از بخش سالم رگ خونی برای منحرف کردن جریان خون در اطراف انسداد استفاده می کند.
اگر فردی دچار حمله قلبی یا آنژین می شود، باید شیوه زندگی خود را تغییر دهد تا از عود آن جلوگیری کند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترک سیگار
رسیدن به وزن مناسب
شروع یک رژیم ورزشی
داشتن یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و گوشت بدون چربی و همچنین محصولات لبنی کم چرب است.
پزشکان همچنین ممکن است داروهایی را برای کاهش کلسترول ، جلوگیری از لخته شدن خون یا کاهش فشار خون تجویز کنند.

برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ پزشک ممکن است یک مهارکننده کوترانسپورتر گلوکز سدیم ۲ (SGLT-2) مانند کاناگلیفلوزین (Invokana) یا یک آگونیست گیرنده پپتید-۱ شبه گلوکاگون (GLP-1) مانند دولاگلوتید (Trulicity) را تجویز کند.

سخن آخر
در حالی که درد بازوی چپ همیشه نشانه حمله قلبی یا آنژین صدری نیست، اینها خطرناک ترین علل این علامت هستند. اگر تنگی نفس، حالت تهوع، درد قفسه سینه و سرگیجه همراه با درد بازو باشد، ضروری است که فوراً به پزشک مراجعه کنید. افرادی که علائم بیماری قلبی را تجربه می کنند باید اقداماتی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که خطر عوارض جدی مانند سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهند.

این اقدامات شامل تغییر سبک زندگی، مصرف دارو و در صورت لزوم جراحی است. ایجاد تغییرات در سبک زندگی می تواند بسیار طاقت فرسا باشد، اما می تواند به جلوگیری از آسیب های قلبی و حملات بیشتر کمک کند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21479
  • منبع : پزشکت

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.