• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

پیش بینی سرطان و دیابت ممکن شد

  • کد خبر : 21137
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
پیش بینی سرطان و دیابت ممکن شد
سرطان و دیابت را می توان دو عامل تهدید کننده زندگی دانست که میلیون ها نفر را درگیر خود کرده است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که افزایش سطح یک پروتئین خاص با افزایش خطر ابتلا به دیابت و مرگ بر اثر سرطان مرتبط است.

به گزارش تسریر، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که سطوح بالای نوعی پروتئین موسوم به پروستاسین هم با دیابت و هم سرطان مرتبط است.این پروتئین عمدتاً در سلول های اپیتلیال که سطوح و اندام های بدن را پوشانده اند، یافت می شود.

برای این مطالعه، محققان نمونه های خون گرفته شده از نزدیک به ۴۷۰۰ بزرگسال سوئدی میانسال را به عنوان بخشی از یک مطالعه بزرگ که از سال ۱۹۹۳ در حال انجام است، تجزیه و تحلیل کردند.

پژوهشگران در این رابطه گفتند: پروستاسین به تنظیم تعادل سدیم، حجم و فشار خون کمک می کند. این پروتئین همچنین با متابولیسم گلوکز خون مرتبط است.

در این مطالعات و طی یک پیگیری متوسط ۲۲ ساله مشخص شد شرکت‌ کنندگانی که بالاترین سطح پروستاسین را داشتند، ۷۶ درصد بیشتر از افرادی که پایین ‌ترین سطح را داشتند، در معرض ابتلا به دیابت بودند. علاوه بر این، افرادی که بالاترین سطح پروستاسین خون را دارند، ۴۳ درصد بیشتر از افرادی که پایین ‌ترین سطح را دارند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

نکته بسیار جالب توجه در مطالعه فوق، این است که به ازای دو برابر شدن غلظت پروستاسین در خون، خطر مرگ ناشی از سرطان در میان افرادی که سطح قند خون بالایی داشتند، ۱۳۹ درصد افزایش می ‌یابد در حالی که برای افرادی که گلوکز خون بالایی ندارند، دو برابر شدن غلظت پروستاسین خطر مرگ ناشی از سرطان را تا ۲۴ درصد افزایش می دهد.

سدکتر ژو بائو، سرپرستاین تیم تحقیقاتی از بیمارستان دانشکده پزشکی دانشگاه نانجینگ در چین، گفت: پروستازین یک نشانگر خطر بالقوه جدید برای ایجاد دیابت و مرگ و میر ناشی از سرطان، به ویژه در افرادی است که سطح گلوکز خون بالایی دارند. شناسایی و اندازه گیری این پروتئین بسیار ساده بوده و به همین دلیل این ماده، پتانسیل زیادی را برای خدمت به عنوان یک نشانگر هشدار در آینده دارد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Diabetologia منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21137
  • منبع : سیناپرس

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.