• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

چرا جرم گوش بوی بد می دهد؟

  • کد خبر : 20932
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
چرا جرم گوش بوی بد می دهد؟
جرم گوش بدبو یک علامت هشدار دهنده است که شما در حال تجربه یک وضعیت غیر طبیعی در این اندام هستید. خواندن این مقاله از پزشکت به شما  کمک می کند علت این بوی بد را بدانید.

به گزارش تسریر، جرم گوش در یک سوم بیرونی غضروف کانال گوش ایجاد می شود که ترکیبی از  مجرای گوش خارجی، عرق، سلول های مرده و کثیفی است. جرم گوش دارای اثرات محافظتی از مجرای گوش، کمک به تمیز کردن، روانکاری، مبارزه با باکتری‌ها، قارچ‌ها و آب و حمله به سایر عوامل خارجی است.

ترشحات گوش مایع چسبناک و طلایی رنگی است که از گوش خارج می شود. بدن به طور طبیعی موم گوش تولید می‌کند که از ورود کثیفی و باکتری به داخل گوش جلوگیری می‌کند، و جرم گوش وظیفه به دام انداختن کثیفی‌ها و باکتری‌ها را قبل از ورود به داخل گوش انجام می‌دهد. هنگامی که موم گوش شروع به تجمع می کند، بدن موم را از طریق گوش خارج می کند و این همان ترشحی است که می بینید.

موم گوش معمولی هیچ بوی بدی ندارد و رنگ قهوه ای روشن دارد. قوام می تواند از مایع تا خمیری یا مومی باشد. شما می توانید هر چند روز یک بار انتظار ترشحات طبیعی گوش از این نوع را داشته باشید.

چرا جرم گوش بوی نامطبوعی دارد؟

جرم گوش در داخل مجرای گوش وجود دارد و هر علتی که باعث آسیب به اجزای داخل مجرا شود، می‌تواند باعث بوی نامطبوع جرم گوش شود.

برخی از علل ایجاد جرم گوش نامطبوع عبارتند از:

تجمع بیش از حد جرم در گوش
در برخی افراد، جرم ممکن است بیش از حد ممکن باشد و به لطف یک پروسه «تسمه نقاله» که منجر به تشکیل جرم دیگری در گوش می‌شود، نمی‌تواند به بیرون حرکت کند. تجمع باکتری ها و کثیفی ها زیاد در گوش باعث می شود گوش ها بوی نامطبوعی پیدا کنند. علاوه بر این، جرم بیش از حد گوش می تواند منجر به کاهش رسانایی صدا، کاهش شنوایی خفیف رسانایی، درد، سردرد، سرگیجه و خارش شود.

عفونت گوش میانی در نوزادان
بوی بد گوش در میان کودکان پس از سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوسی آلرژی رخ می دهد .در این نوع عفونت مایع در پشت پرده گوش  نوزاد تجمع و منجر به متورم شدن قسمت‌هایی از گوش میانی و در نهایت ایجاد یک بیماری بدبو در گوش می‌شود.

از آنجا که نوزادان ناراحتی های خود را به صورت شفاهی بیان نمی کنند، این نوع عفونت از طریق بوییدن گوش های کودک که دارای بوی بد و علائمی مانند تب، افزایش درهم و برهم شدن، یا تکان دادن گوش ها هستند،  تشخیص داده می شود. در کودکان نوپا یا بزرگ‌تر، علاوه بر بدبو شدن گوش‌ها، ممکن است علائمی مانند تلو خوردن نوزاد، راحت‌تر افتادن، مشکل در شنیدن صداها و سردرد نیز مشاهده شود.

عفونت گوش میانی در بزرگسالان کودکان
گوش میانی در بزرگسالان می تواند مشکل جدی تری باشد.اگر مبتلا به بیماری گوش میانی هستید، به علائم خود توجه کنید و به پزشک مراجعه کنید. شیپور استاش در کودکان رشد کامل‌تری پیدا می‌کند و با سن احتمالی که گوش میانی را افزایش می‌دهد، اما اگر شما یک کودک بزرگ هستید و مانند یک کودک شیب کوچکتر هستید یا رشد نمی‌کنید، عادت‌های سیگار کشیدن، آلرژی‌های فصلی یا سال‌ها وجود دارد. آلرژی های گرد خطر عود مجدد گوش میانی را افزایش می دهد و به مزمن گوش میانی تبدیل می شود.

علائم اوتیت میانی در بزرگسالان معمولاً خفیف است، مانند درد گوش، مشکل در شنوایی، از گوش، بوی نامطبوع در گوش.

اما اگر به طور کامل قابل درمان نباشد و بارها عود کند، می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد.

جسم خارجی در گوش
جرم گوش بدلیل وجود جسم خارجی در گوش بوی بدی دارد. اجسام خارجی در گوش بزرگسالان معمولاً حشرات هستند در حالی که در کودکان غذاها، اسباب بازی ها، ذرات ریز و … علائمی که در هنگام وجود جسم خارجی در گوش می دهند عبارتند از:

گوش درد از سبک تا شدید بسته به اندازه و . نوع جسم خارجی؛ از دست دادن یا از دست دادن شنوایی؛ آسیب به گوش از جسم خارجی؛ گوش ها بوی نامطبوعی دارند. ۲.۵. گوش خارجی باعث بوییدن جرم گوش می شود. اوتیت میانی زمانی رخ می دهد که باکتری ها یا قارچ ها مجرای گوش شما را آلوده کنند. زمانی اتفاق می افتد که گوش شما برای مدت طولانی در آب باشد. بیش از حد داخل گوش می تواند پوست دیواره مجرای گوش را تجزیه و تحلیل کند و ورود باکتری ها و قارچ ها را آسان تر کرده و ایجاد کند.

سرطان گوش
بوی بد ناشی از سرطان گوش سرطان گوش بسیار نادر است و از مزمن گوش میانی یا کانال گوش خارجی و از راه دیگری ایجاد می شود.

علائم رایج سرطان گوش عبارتند از:
سردرد
سرگیجه
گوش درد
وزوز گوش
فلج صورت
کلستئاتوم
تومور در گوش
از دست دادن شنوایی
جرم گوش که بوی بدی دارد.
مشکلات گوش که ممکن است همراه با خون باشد.
کلستئاتوم مجموعه ای غیرطبیعی از سلول های پوستی در اعماق گوش شما است، اما یک بیماری بدخیم مانند سرطان نیست. معمولاً به دلیل نقص مادرزادی رخ می دهد. آنها بسیار نادر هستند، اما اگر درمان نشوند، می توانند به ساختارهای ظریف داخل گوش که برای شنوایی لازم هستند آسیب بزنند.

کلستئاتوم می تواند باعث ایجاد جرم گوش همراه با چرک، بوی نامطبوع، کاهش شنوایی، سرگیجه یا آسیب به عصب شود. علاوه بر این، جرم گوش با بوی نامطبوع را می توانید در بیماری های دیگری مانند اگزما گوش، زونا گوش، سل ماستوئید و … نیز تجربه کنید.

دلایل ترشحات بیش از حد گوش چیست؟

مواقعی وجود دارد که ترشحات گوش با بوی بد، درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا صدای زنگ همراه است. اینها می توانند علائم بیماری های زمینه ای باشند. شایع ترین دلایل ترشحات غیر طبیعی گوش عبارتند از:

ضربه
گوش شناگر
ماستوئیدیت
شکستگی جمجمه
عفونت های گوش

ترشحاتی که ویژگی های زیر را دارند نیز ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشند و باید در اسرع وقت توسط پزشک معاینه شوند، ترشحاتی از جمله:

ترشحات بدبو یا خونی
ترشح همراه با تورم یا قرمزی
ترشح همراه با گوش درد شدید
ترشحاتی که بیش از ۵ روز وجود داشته باشد.
عفونت اغلب منجر به ترشحات بدبو یا ترشحاتی با رنگ زرد مایل به سبز می شود. عفونت زمانی رخ می دهد که باکتری ها به گوش داخلی دسترسی پیدا کنند. وجود باکتری منجر به التهاب و در نهایت تجمع مایع در گوش می شود. تروما همچنین می تواند باعث ترشحات غیر طبیعی گوش شود.

هنگامی که یک شی نوک تیز را بیش از حد به داخل گوش فشار می دهید یا هر ماده خارجی که باعث فشار نامناسب به دیواره ها یا هر یک از استخوان های گوش داخلی شود، می تواند باعث ایجاد ضربه شود. افزایش ناگهانی فشار، مشابه فشاری که در ارتفاع بسیار بالا  هنگامی که سوار هواپیما می شوید به گوش وارد می شود ممکن است باعث پارگی پرده گوش شما شود.

ترشح آبکی از گوش
دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است ترشحات آبکی از گوش را تجربه کنید. دلایل رایج می تواند ناشی از عفونت، مشکل مربوط به سینوس، پارگی پرده گوش یا سم زدایی بدن شما پس از تغییر رژیم غذایی باشد. علاوه بر دلایل فوق، گوش شناگر نوع دیگری از عفونت است که در آن آب آلوده وارد گوش شده و باعث عفونت می شود. رطوبت بیش از حد در گوش باعث رشد باکتری ها می شود و در دراز مدت می تواند به مجرای گوش آسیب برساند.

ماستوئیدیت التهاب فک نزدیک گوش است. التهاب این قسمت از فک می تواند گوش را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تجمع بیش از حد مایع و در نهایت  ترشح مایع شود.

گزینه های درمان ترشحات گوش

برای مشکلات خفیف گوش، پزشکان معمولاً رویکرد انتظار و دید را اتخاذ می کنند. قطره های گوش برای کاهش تورم و التهاب ناشی از عفونت گوش یا ضربه تجویز می شود. اکثر موارد ترشح غیرطبیعی مایع می‌تواند بدون هیچ گونه درمانی برطرف شود، اگرچه شرایطی که در اثر تروما ایجاد می‌شوند باید تحت نظر پزشک باشند.

برای ترشحات بیش از حد گوش ناشی از سوراخ شدن پرده گوش، پزشک ممکن است از یک چسب کاغذی برای بازگرداندن شنوایی طبیعی و کاهش ترشحات استفاده کند. این چسب پرده گوش را در حین بهبودی بسته نگه می دارد. برای موارد شدید، ممکن است جراحی انجام شود و یک تکه پوست ممکن است با جراحی روی سوراخ چسبانده شود تا آن را بپوشاند.

گوش شناگر و سایر عفونت های گوش نیاز به توجه پزشک دارند. پزشک ممکن است برای جلوگیری از گسترش عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند و ممکن است به بیماران توصیه شود تا زمانی که درمان ادامه دارد از آب دور بمانند.

چگونه می توان جرم گوش بد بو را درمان کرد؟
زمانی که جرم گوش با بوی نامطبوع دارید، ابتدا باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا توسط پزشکان واجد شرایط معاینه شوید، علت آن را پیدا کنید و درمان مناسب را انجام دهید:

اگر جسم خارجی در گوش وجود داشته باشد و  این باعث بروز علائم شده باشد، جرم گوش و جسم خارجی توسط متخصصین با روش‌های ایمن خارج می‌شود، نباید خودتان این کار را انجام دهید زیرا ممکن است وضعیت فعلی را تشدید کند. بیماری‌های گوش‌تیک‌ً با آنتی‌بیو‌ها، تسکین درد و پاک‌سازی گوش‌ها از مایع تجمیع شده درمان می شود. در عین حال در طول دوره درمان برای بهبود کامل گوش، نباید در معرض آب قرار بگیرید. اگر جرم گوش نامطبوع همراه با یک توده غیرطبیعی ایجاد شد باید فوراً برای تشخیص و درمان به موقع به یک پزشک مراجعه کنید تا از عواقب جدید جلوگیری کنید.

ترشحات گوش در افراد سالم رایج است زیرا گوش جرم گوش را به عنوان راهی برای محافظت از قسمت های داخلی گوش در برابر باکتری ها و عفونت تولید می کند. با این حال، تخلیه مایع از گوش نیز می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند ضربه یا عفونت باشد. اگر ترشحات غیرطبیعی گوش، از جمله ترشح آبکی از گوش را تجربه می‌کنید، ما برخی از دلایل احتمالی را فهرست می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=20932

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.