• امروز : پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
0

سویه جدید کرونا چیست؟ علائم آن کدام است؟

  • کد خبر : 19159
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
سویه جدید کرونا چیست؟ علائم آن کدام است؟
به گفته متخصصان، سویه‌های BA4 و BA5 ایمنی ناشی از ابتلای طبیعی و ایمنی ناشی از دریافت واکسن را خنثی می‌کند؛ این فرار ایمنی خطر ابتلاء به بیماری کووید-۱۹ و انتقال آن به دیگران را افزایش می‌دهد. همچنین طبیعی است که با گذشت ۶ ماه از زمان واکسیناسیون گسترده، آنتی‌بادی حاصل از واکسن در بدن افراد کاهش پیدا کند.

مسعود مردانی، استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با تسریر در پاسخ به این پرسش که «وضعیت کنونی کرونا در کشور در چه حالی است؟» اظهار داشت: قبل از این پیک دلتا و امیکرون را خوشبختانه به سلامتی گذراندیم و آرامش نسبی طی شد، اما سویه جدید کرونا در جهان توانستن خطر آفرین شوند از جمله در اروپا، فرانسه و آلمان.

وی ادامه داد: در ایران نیز واریانت BA1 , BA2 را داشتیم تا آنکه هفته اخیر واریانت BA5  اضافه شد و اگر حتی فردی امیکرون BA1 , BA2 را هم گرفته باشد می تواند گرفتار این واریانت شود.

استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علائم واریانت جدید کرونا، خاطرنشان کرد: علائم آن شدت ندارد و مانند سرماخوردگی است ممکن است برخی افرد را به بیمارستان بکشد و البته باعث افزایش مراجعان سرپایی می شود.

مردانی در پاسخ به این پرسش که «چرا این اتفاق افتاده است؟» یادآور شد: به خاطر اینکه مردم  فکر کردن کرونا رفته و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند؛ به طوری که اکنون رعایت استفاده از ماست به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: موضوع دوم انجام مسافرتهاست که به حد وفور انجام می شود یا تجمعات و عروسی و مراسم عزا که صورت می‌گیرد.

استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد:این بیماری در کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق وجود دارد و با رفتن به شهرهای زیارتی و همچنین در شهرهای سیاحتی ترکیه، افراد عمدتا با بیماری به کشور برمی گردند.

مردانی در خصوص اینکه «آیا شدت واریانت جدید از امیکرون بیشتر است یا کمتر؟» گفت: BA5 کمی از امیکرون خفیف تر است، اما در هر صورت افراد را مبتلا می کند.

وی با اشاره به علائم واریانت BA5 گفت: علائم آن شبیه سرماخوردگی و شامل تب، گلودرد سرفه و گوش درد است؛ به طوری که گلودردهای آن معمولا به مسکن معمولی جواب نمی دهد البته درگیری ریه نسبت به دلتا کمتر اتفاق می‌افتد و به همین دلیل کمتر فرد به اسکن ریه نیازمند می شود.

مردانی در پاسخ به این پرسش که «آیا احتمال مواجه شدن با پیک جدید کرونا وجود دارد؟»، ابراز کرد: اگر به همین سیستم باشیم؛ یعنی پروتکل ها را رعایت نکنیم و مسافرت ها انجام شود و افراد نیز واکسن خود را تزریق نکنند؛ قطعاً دچار پیک سویه جدید کرونا خواهیم شد.

این استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: توصیه می کنیم افرادی که دو دز واکسن را تزریق کردند دوز سوم را تزریق کنند و اگر ۶ ماه از دز سوم گذشته است حتماً واکسن دز چهارم را نیز تزریق کنند.

وی اضافه کرد:اکنون در فرانسه در هفته گذشته یک میلیون مورد مثبت کرونا شناسایی شده و در آلمان نیز ظرف یک هفته ۱۵۷ نفر جان خود را از دست دادند.

چرا کرونا در حال افزایش است؟

به گفته متخصصان، سویه‌های BA4 و BA5 ایمنی ناشی از ابتلای طبیعی و ایمنی ناشی از دریافت واکسن را خنثی می‌کند؛ این فرار ایمنی خطر ابتلاء به بیماری کووید-۱۹ و انتقال آن به دیگران را افزایش می‌دهد. همچنین طبیعی است که با گذشت ۶ ماه از زمان واکسیناسیون گسترده، آنتی‌بادی حاصل از واکسن در بدن افراد کاهش پیدا کند.

با گذشت زمان از واکسیناسیون، ایمنی جمعی کاهش یافته و سویه‌هایی شیوع پیدا کرده است که گریز ایمنی دارند؛ بنابراین خطر ابتلاء به بیماری کووید-۱۹ افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که سویه‌های BA.4 و BA.5 نسبت به امیکرون اولیه کمی شدیدتر است؛ افراد مبتلا به سویه امیکرون علائمی شبیه به سرماخوردگی را تجربه کرده و پس از گذشت دو یا سه روز، بهبود پیدا می‌کردند، اما این موضوع درمورد سویه‌های BA4 و BA5 جدی‌تر است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=19159
  • منبع : فارس

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.