• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

با چند ترفند ساده کبد خود را سالم نگه دارید

  • کد خبر : 1842
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
با چند ترفند ساده کبد خود را سالم نگه دارید
مطالعات جدید دانشگاه وسترن سیدنی نشان می دهد که انجام تمرین روزانه می تواند به افرادی که با بیماری کبد چرب غیر الکلی سر و کار دارند کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر،  بیماری کبد چرب غیر الکلی یکی از شایع ترین بیماری های کبدی در جهان است که از هر ده نفر، سه نفر به آن مبتلا هستند. در این بیماری، بیماران بدون مصرف الکل تجمع زیاد چربی را در کبد تجربه می کنند که چاق شدن نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
با کمبود روش های درمانی برای این بیماری، بیشتر تمرکز فعلی بر پیشگیری از کبد چرب معطوف ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند کاهش وزن و تناسب اندام است.

در این راستا، پژوهشگران اطلاعات بیش از ۲۸ هزار نفر را با تمرکز ویژه در مورد ارتباط بین ورزش و سلامت کبد مورد مطالعه قرار دادند.این مطالعات همچنین سطوح چربی کبد را با استفاده از استاندارد طلایی فعلی در تکنیک‌های اندازه‌ گیری غیرتهاجمی، مانند طیف‌ سنجی تشدید مغناطیسی پروتون (H-MRS) و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) مورد بررسی قرار دادند.

یافته‌ های محققان نشان می ‌دهد که هم تمرینات هوازی منظم و هم تمرینات کوتاه مدت و با شدت بالا منجر به کاهش قابل توجه چربی در کبد می‌ شوند. برای افرادی که در تمرینات مداوم با شدت متوسط شرکت می کنند، سطح چربی کبد آنها ۳.۱۴ درصد کاهش یافته، در حالی که افرادی که در تمرینات تناوبی با شدت بالا شرکت می کنند، میزان چربی خود را ۲.۸۵ درصد کاهش می دهند.

در ادامه محققان خاطرنشان می کنند که نتایج نشان می دهد که افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کبدی می توانند سلامت خود را بدون نیاز به جلسات تمرینی طولانی و خسته کننده بهبود بخشند. تمرینات تناوبی بر جلسات کوتاه تمرین هوازی با شدت بالا و به دنبال آن دوره‌ های متوالی استراحت تمرکز دارد. این باعث می ‌شود این تمرین‌ها سریع‌ تر شده و به طور کلی انرژی کمتری برای تکمیل شدن مصرف کنند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که تمرینات تناوبی با شدت بالا همچنین می‌تواند عملکرد قلب را بهبود بخشد و کاری را که ورزش معمولی انجام می ‌دهد در کسری از زمان انجام ‌دهد.

دکتر آنجلو ساباگ (Angelo Sabag) پژوهشگر ارشد و فوق دکتری موسسه تحقیقات بهداشتی استرالیا در یک بیانیه دانشگاهی می گوید: بیماری کبد چرب غیر الکلی یک پیش بینی کننده اختلالات متابولیک است که ارتباط نزدیکی با ایجاد و شدت بیماری های مختلف مانند دیابت نوع ۲ دارد.
به گزارش سیناپرس، دکتر آنجلو در ادامه توضیحاتش می افزاید: بررسی های ما اهمیت ورزش منظم هوازی را به عنوان یک درمان موثر در افراد در معرض خطر آشکار می کند به طوری که هم تمرینات تناوبی با شدت بالا و هم تمرینات مداوم با شدت متوسط، چربی کبد را به درجات مشابهی بهبود می‌ بخشند. این پژوهشگر در نتها نتیجه گیری می کند که با تمرین سخت تر در زمان کمتر با تمرینات تناوبی می توانید به نتایجی مشابه تمرینات مداوم دست پیدا کنید که برای افرادی که سبک زندگی پرمشغله و زمان کمی دارند ایده آل است.
شرح کامل این پژوهش و نتایج آن در مجله تخصصی Clinical Endocrinology and Metabolism منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1842

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.