• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
امروز 0
0
معاون اجتماعی قوه قضاییه اعلام کرد

جرم سرقت آمار بالایی دارد

  • کد خبر : 18324
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
جرم سرقت آمار بالایی دارد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه یکی از جرایم بسیار مهم در ۵ سال گذشته "سرقت" بوده که آمار بالایی دارد، گفت: در سال گذشته ۸۵۰ هزار پرونده در ارتباط با سرقت ثبت و سیصد و خرده ای هزار نفر هم در این رابطه توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند اما همه پرونده‌ها منجر به نتیجه نشده است.

به گزارش تسریر به نقل از قوه قضاییه، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قصائیه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه یکشنبه ۵ تیر با موضوع قوه قضائیه و عملکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم درباره بسترها و ابزارهای لازم برای اجرایی شدن اهداف سند تحول گفت: سند تحول در راستای گام دوم انقلاب که بحث تحول و ضرورت های تحول از نظر مقام معظم رهبری بود طراحی و به ثبت رسید.

تحقق ۹۰ درصدی اهداف کوتاه مدت و ۷۰ درصدی برنامه های میان مدت سند تحول قضایی

وی با بیان اینکه در این سند راهکارهای متعددی برای بخش های مختلف از جمله معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم پیش بینی شده است، ادامه داد: در خصوص بخشی که در رابطه با بحث کوتاه مدت و میان مدت سند تحول به ما مربوط می شود همان طور که معاون اول قوه قضائیه فرمودند ما در همان حدود ۹۰ درصد و ۷۰ درصد به راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت رسیده ایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار داشت: کاری که به حوزه پیشگیری برمی گردد بحث تعیین اولویت های شکل گیری جرایم و دعاوی در کشور، اولویت برای هر استان به صورت جرایم بومی شده و همچنین رفع علل شکل گیری جرایم و دعاوی است که در این خصوص کاری که ما انجام دادیم بررسی علل شکل گیری جرایم از ابعاد مختلف بوده است.

جهانگیر ادامه داد: در ۳ حوزه می توان آمار علل وقوع جرم را مورد توجه قرار داد که یکی از راه ها، بررسی پرونده هایی است که در دستگاه قضایی تشکیل می شود، بخش دیگر پرونده هایی است که در دستگاه ضابطین( مثل پلیس ) شکل می گیرد و بخشی هم مربوط به آمار ورودی گزارش به دستگاه های نظارتی است.

وی اظهار کرد: در هر سه حوزه وظیفه داریم تا سامانه یک پارچه ای را با همکاری دستگاه های دیگر( دستگاه های نظارتی، ضابطین و قوه قضائیه) طراحی کنیم تا بتوانیم در این خصوص ثبت داده های هوشمند داشته باشیم، به این معنا که اگر پرونده ای در دستگاه قضایی و پلیس شکل گرفته و یا گزارشی توسط نهاد نظارتی داده شده، بتواند با یکدیگر همپوشانی پیدا کند و به یک تحلیل واحد برسد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره وجود و راه اندازی سامانه ها نیز بیان داشت: مقدمات تشکیل این سامانه ها فراهم شده است؛ برای اینکه بتوانیم داده های ورودی قوه قضائیه را مرتب و منظم کنیم لازم بود که شاخص هایی را طراحی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۳ شاخص در این خصوص طراحی شده است، گفت: یکی جرایم پرتکرار مورد توجه قرار گرفت،‌ دوم جرایمی که از اهمیت لازم برخوردار بود و سومین شاخصی که در این خصوص مورد توجه قرار گرفت امکان پیشگیری در آن حوزه بود.

جهانگیر ادامه داد: این کار را انجام دادیم و عناوین هم اکنون مشخص شده است، به نوعی جرایم پرتکرار شناسایی شدند، اهمیت آن ها وزن دهی شده و کار پیشگیرانه ای که می توانیم روی آن انجام دهیم هم برای ما مشخص شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار داشت: کاری که الان می کنیم بحثی است که به دستگاه های نظارتی و ضابطین برمی گردد چون تعریفی که ما از بعضی از جرایم و پدیده ها داریم با ضابطین متفاوت است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=18324

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.