• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

مبارزه با سرطان با کاهش وزن از طریق جراحی

  • کد خبر : 17040
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
مبارزه با سرطان با کاهش وزن از طریق جراحی
طبق نتایج مطالعات جدید، کاهش وزن از طریق جراحی می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان یا مرگ ناشی از آن را کاهش دهد.

به گزارش تسریر به نقل از مدیسن نت، براساس مطالعه محققان، افراد چاق که تحت عمل جراحی باریاتریک قرار گرفتند، در مقایسه با افراد چاق بدون جراحی، حداقل دو برابر کمتر احتمال ابتلاء به انواع خاصی از سرطان را داشتند و بیش از سه برابر کمتر از سرطان فوت کردند.

نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد فواید جراحی کاهش وزن شامل ۳۲ ٪ کاهش خطر ابتلاء به سرطان و ۴۸ ٪ خطر کمتر مرگ ناشی از سرطان است.

دکتر «علی امینیان»، سرپرست تیم تحقیق و مدیر مؤسسه متابولیک کلینیک کلیولند، می‌گوید: «برای به دست آوردن این محافظت در برابر سرطان، مردم باید حداقل ۲۰ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند، هدفی که بسیار فراتر از دسترس افرادی است که سعی می‌کنند از طریق رژیم غذایی و ورزش وزن کم کنند.»

امینیان در ادامه افزود: «اکثر بیماران فقط با تغییر شیوه زندگی نمی‌توانند به آن آستانه مدنظر برسند. این مطالعه نشان می‌دهد که به جای تمرکز فقط روی اصلاح شیوه زندگی برای کاهش خطر ابتلاء به سرطان، ما باید از درمان‌های مؤثر برای چاقی استفاده کنیم.»

وی گفت: «ما می‌دانیم افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می‌گیرند در مقایسه با افرادی که واجد شرایط جراحی هستند اما این کار را انجام نمی‌دهند، بیشتر عمر می‌کنند. دلیل اصلی این است که آنها حملات قلبی کمتری دارند، اما اکنون می‌بینیم که آنها کمتر هم دچار سرطان می‌شوند. به همین دلیل طولانی‌تر زندگی می‌کنند.»

براساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، وزن اضافی خطر ابتلاء به ۱۳ نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

در حقیقت، انتظار می‌رود چاقی به زودی از سیگار کشیدن به عنوان عامل اصلی خطر برای ایجاد سرطان، در جهان پیشی بگیرد.

محققان دریافتند جراحی کاهش وزن منجر به کاهش بیشتر در بروز سرطان سینه، سرطان اندام تناسلی زنان، سرطان کلیه، سرطان مغز، سرطان ریه و سرطان تیروئید می‌شود.

مطالعه کلینیک کلیولند شامل بیش از ۵۰۰۰ نفر که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند در مقابل بیش از ۲۵۰۰۰ نفر که این عمل را انجام نداده بودند، بود.

محققان دریافتند پس از ۱۰ سال، ۳ ٪ از بیماران در گروه جراحی باریاتریک و ۵ ٪ از گروه غیرجراحی مبتلا به سرطان مرتبط با چاقی شدند. حدود ۰.۸ ٪ از بیماران جراحی و ۱.۴ ٪ از افراد غیرجراحی در اثر سرطان فوت کردند.

نتایج یک مطالعه دیگر هم نشان داد که جراحی باریاتریک خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را ۳۷ درصد کاهش می‌دهد.

جراحی باریاتریک در حال حاضر تنها راه دستیابی به نوع کاهش وزن مورد نیاز برای جلوگیری از سرطان است.

به گفته محققان، عمل جراحی باریاتریک از طریق کاهش وزن به طور غیرمستقیم بر همه مکانیسم‌های مختلف تأثیر می‌گذارد، از اینرو باعث کاهش خطر ابتلاء به سرطان می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=17040

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.