• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

یک درمان تزریقی برای ترمیم آسیب‌ های نخاعی

  • کد خبر : 16681
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
یک درمان تزریقی برای ترمیم آسیب‌ های نخاعی
پژوهشگران آمریکایی، گروهی از مولکول‌های مهندسی‌شده را در یک محلول تزریقی ارائه داده‌اند که می‌توانند آسیب‌های نخاعی را درمان کنند.

به گزارش تسریر به نقل از نیوز مدیکال نت، یک درمان تزریقی جدید برای درمان آسیب‌های نخاعی، از مولکول‌های مهندسی‌شده ویژه‌ای استفاده می‌کند که به ایجاد واکنش درمانی در سلول‌های نخاع می‌انجامد.

پژوهشگران در این پروژه، از روش شناسایی با اشعه ایکس استفاده کردند. این کار به پژوهشگران امکان داد تا ساختار مولکول‌ها را هنگامی که گردهم می‌آیند و فیبرهای کوچکی را در محلول مایع تشکیل می‌دهند، بررسی کنند. پژوهشگران می‌توانند حرکت این فیبرها را کنترل کنند و به فیبرها امکان دهند تا به طور موثرتری با سلول‌های ستون فقرات ارتباط داشته باشند.

سالانه صدها هزار نفر در سراسر جهان به آسیب‌های نخاعی دچار می‌شوند که اغلب فلج شدن را در پی دارد. دانشمندان دهها سال است که به دنبال درمان موثری برای این آسیب‌ها بوده‌اند. این درمان تزریقی جدید پس از چهار هفته و تنها با یک دوز توانست فلج را در موش‌ها معکوس کند. اگر همین کار در انسان‌ها هم انجام شود، می‌تواند به این معنا باشد که افراد مبتلا به آسیب‌های شدید ستون فقرات ممکن است امیدی به دوباره راه رفتن داشته باشند. روش‌های شناسایی با اشعه ایکس می‌توانند به توسعه سایر روش‌های درمانی کمک کنند که نیازمند بینش در مورد ساختار مولکولی هستند.

بخش مهمی از این پژوهش در مورد یافتن یک درمان جدید برای آسیب‌های ستون فقرات، در بخش انرژی “آزمایشگاه ملی آرگون”(ANL) انجام شد. در آنجا، دانشمندان “دانشگاه نورث وسترن” (Northwestern University) و “آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا”(AFRL)، از پرتوهای ایکس فوق درخشان برای بررسی ساختار مولکول‌های مهندسی‌شده و نحوه رفتار آنها با یکدیگر در یک محلول استفاده کردند. این مولکول‌ها که به صورت مایع تزریق می‌شوند، با هم ترکیب می‌شوند تا ساختارهای فیبری کوچکی را تشکیل دهند که طناب نخاعی را احاطه کرده‌اند.

پژوهشگران در این پروژه کشف کردند که حرکت مولکول‌های موجود در فیبرها را می‌توان با تغییر ساختار شیمیایی آنها کنترل کرد. معلوم شد مولکول‌هایی که بیشتر حرکت می‌کنند، به احتمال زیاد از طریق پروتئین‌هایی به نام گیرنده، به سلول‌های ستون فقرات سیگنال می‌دهند و در نتیجه درمان مؤثرتری را به همراه دارند. دانستن ساختار ماتریس مولکولی به پژوهشگران امکان داد تا حرکت مولکول‌ها را تنظیم کنند. مولکول‌ها با حرکت کردن، گیرنده‌های سلولی را پیدا می‌کنند و به تحریک سلول‌ها برای ترمیم نورون‌های آسیب‌دیده می‌پردازند.

این پژوهش، در مجله “ساینس”(Science) به چاپ رسید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=16681

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.