• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

فراخوان تهیه فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه

  • کد خبر : 1587
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
فراخوان تهیه فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه
فراخوان تهیه فهرست دوسالانه کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه «دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان» ۲۰۲۳ منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، شورای کتاب کودک در اطلاعیه‌ای که منتشر کرده، نوشته است:  «دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان» IBBY به منظور ایجاد فرصت لذت از کتاب‌ها برای همه‌ کودکان، تشویق ناشران، توسعه محصولات و اطلاع‌رسانی آثار مناسب برای کودکان با نیازهای ویژه، عناوین منتخب را هر دو سال در فهرستی  منتشر می‌کند و در اختیار عموم قرار می‌دهد.

«دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان» باور دارد که همه کودکان باید به کتاب‌هایی با بالاترین کیفیت دسترسی داشته باشند. برای کودکان با نیازهای ویژه این کتاب‌ها می‌توانند پاسخ به نیازها، بازتاب‌دهنده تجربیات و بیان توانمندی‌هایشان باشند. فهرست دفتر بین‌المللی دارای سه بخش است و داوری آثار در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا توسط گروه متخصص جوایز شورای کتاب کودک تعدادی اثر انتخاب می‌شود و سپس توسط داوران بین‌المللی در IBBY، داوری نهایی صورت می‌گیرد.

برای شرکت در داوری این فهرست مهم و تاثیرگذار بین‌المللی آثاری با مشخصات زیر را به دبیرخانه شورای کتاب کودک ارسال کنید:

 آثاری که برای کودکان با نیازهای ویژه و انواع معلولیت‌ها تولید شده باشند: محصولاتی با فرمت‌های خاص مانند بریل، زبان اشاره، کتاب‌های حسی و لمسی، کتاب‌های آسان‌خوان، به خصوص برای کودکان و نوجوانانی که دارای ناتوانی‌های زبانی یا ذهنی بوده یا دارای اختلال خواندن و آموزش هستند.
 آثاری که شخصیت آن کودک یا نوجوانی با یک یا انواع نیازهای ویژه باشد: کتاب‌های تصویری، رمان، آثار داستانی یا غیرداستانی، زندگینامه‌ها و…  شخصیت می‌تواند قهرمان اصلی یا شخصیت مهم دوم باشد، که در پیرنگ نقش کنشگری را بر عهده دارد.
کتاب‌های تصویری از نشر عادی که برای همه کودکان(عادی و با نیاز ویژه) قابل استفاده باشند: آثاری که با استفاده از طراحی و تصویرگری‌های همه‌فهم، موضوع و زبان ساده، فونت‌های درشت و خوانا و… برای گروه بزرگی از کودکان قابل درک باشند.

منظور از معلولیت هرگونه آسیب جسمی، شناختی یا عصبی است که بر سلامت روان یا حسی تأثیر بگذارد، مانند: نابینایی، ناشنوایی، معلولیت‌های ذهنی، اختلالات یادگیری، اوتیسم و… معلولیت حاصل یک بیماری یا آسیب موقتی نباشند و در بلندمدت زندگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد.

آثار و محصولات باید از سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۸میلادی) به بعد منتشر شده باشند.

کسانی که تمایل دارند می‌توانند تا ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۰، دو نسخه از اثرشان به شورای کتاب کودک از طریق هماهنگی با خانم بابالویی، مسئول کتابخانه تحقیقاتی و ارسال PDF آثار به ایمیل:  Cbc.SpecialNeedsCommittee@gmail.com ارسال کنند. آثار ارسالی برای داوری عودت داده نخواهد شد.

شورای کتاب کودک در تهران، خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان وحید نظری، شماره ۳۱، طبقه ۲ واقع است.

فهرست‌های قبلی در کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک موجود است و برای دریافت پاسخ پرسش‌های احتمالی می‌توانید با ایمیل Cbc.SpecialNeedsCommittee@gmail.com مکاتبه کنید.

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1587

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.