• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

تفسیر آنلاین آزمایش خون

  • کد خبر : 14062
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
تفسیر آنلاین آزمایش خون
امروزه تفسیر آنلاین آزمایش خون با رشد فضای مجازی و اینترنت، بسیار مرسوم شده است. افراد با داشتن اطلاع کمی از موارد مختلف مرتبط با آزمایش خون، می توانند به ‌صورت اینترنتی و آنلاین، آزمایش را تفسیر نمایند.

تفسیر آنلاین آزمایش خون

امروزه با رشد فضای مجازی و اینترنت، بسیار مرسوم شده است. افراد با داشتن اطلاع کمی از موارد مختلف مرتبط با آزمایش خون، می توانند به ‌صورت اینترنتی و آنلاین، آزمایش را تفسیر نمایند. هم می توان به‌ صورت آنلاین، آزمایش خون و آزمایش کم خونی را شخصاً، تفسیر نمود و هم می توان با کمک فضای مجازی و استفاده آنلاین از دکتر شخصی تان و یا دیگر متخصصین این حوزه، تفسیر آنلاین آزمایش خون را دریافت نمود.

 

تفسیر آنلاین آزمایش خون هرچند به کمک اینترنت ساده شده اما باز هم در تماس بودن با متخصص و کارشناسان این حوزه ضروری است. گاهی اوقات ممکن است نکات خاصی را فرد فراموش کند و یا توجه نکند و این می طلبد که بعد از تفسیر آنلاین آزمایش خون، برگه آزمایش را به دکتر نشان داده و از روند تشخیص، بهبودی یا بیماری، اطلاع کسب نماید. در ادامه مطلب سعی شده است موارد مختلف مرتبط با تفسیر آزمایش خون بیان شود. امید است به سطح دانش شما در این مقاله بتوانیم کمک شایانی بکنیم.

 

آزمایش خون یکی از ساده ترین روش های آزمایش:

بهترین زمان برای انجام آزمایش، بخصوص آزمایش خون، صبح است؛ البته این موضوع بستگی به نوع آزمایش فرد دارد؛ در برخی موارد لازم است فرد آزمایش دهنده ناشتا باشد. نکته ای که در مورد آزمایش خون وجود دارد این است که باید مانع از انعقاد خون در لوله ی آزمایش شد به همین دلیل برای جلوگیری از منعقد شدن خون، لوله ی آزمایش را بعد از خون گیری تکان می دهند.

آزمایش خون باید در شرایطی که بدن حالت نرمال و طبیعی خود را دارد و فاقد هرگونه استرس، اضطراب، خونریزی حاد، ضربه، حاملگی، افسردگی است انجام شود تا روی نتیجه آزمایش تأثیری نگذارد. بهتر است آزمایش خون در سال برای هر فرد سالم بدون بیماری خاص دو بار (هر ۶ ماه یک ‌بار) انجام شود؛ در طول ۶ ماه اگر دچار بیماری خاصی شده باشید نمود خواهد کرد؛ در مورد افراد با خاص با توجه به نظر پزشک معالج بهتر است در دوره های کوتاه تر زمانی انجام شود. معمولاً برای انجام این آزمایش مقدار ۵ تا ۷ میلی لیتر از خون گرفته شده و در لوله های مخصوصی که دیواره های آن به ماده ضد انعقاد خون آغشته است نگه داری می شود؛ بعد از انجام آزمایش محلی که از آن خون گرفته شده را کمی فشار می دهیم و این کار به این دلیل است که خون از محل مورد نظر بند بیاید و کبودی ایجاد نشود. در آزمایش خون پارامترهایی مانند MCHC ,MCH ,MCV وجود دارد که همه ی این مقیاس ها مربوط به گلبول های قرمز موجود در خون، اندازه و شکل آن‌ها هستند. مقدار و تفاوت های هر کدام از این پارامترها نشان دهنده ی نوع خاصی از بیماری کم خونی است.

آزمایش خون

آزمایش خون

آزمایش خون شامل موارد زیر است:

FBS : قند خون ناشتا
MCHC : غلظت متوسط همو گلوبین
WBC : شمارش گلبول های سفید
RBC : شمارش گلبول های قرمز
HB : همو گلوبین
HC :هماتو کریت (درصد گلبول های قرمز در خون)
HCV : حجم متوسط گلبول های قرمز
HCH : مقدار متوسط همو گلوبین در گلبول های قرمز
R.D.W : ضریب تغییرات اندازه گیری گلبول های قرمز
PLT : شمارش پلاکت ها
PTE : در صد پلاکت ها
MPV : حجم متوسط پلاکت ها
MCH : وزن متوسط هموگلوبین
MCV : حجم متوسط هموگلوبین
M/E : نسبت سلول های زاینده گلبول سفید به قرمز
RDW : پهنای گلبول قرمز در منحنی
UA : تجزیه کامل ادرار ( PH ، رنگ ، بو ، توده های متراکم )
TGs : تری گلیسیرید ( چربی که باعث رسوب در رگ هاو عروق می شود )
HCG : تست حاملگی
FSB : آزمایش قند خون

HCT : غلظت گلبول قرمز خون
CBC : کم خونی
PTT : بررسی علت خونریزی طولانی
PT : مدت زمان انعقاد خون
Ca : کلسیم
K : پتاسیم
Na : سدیم
BUN، CR، FB : اوره خون
Cholesterol : کلسترول خون
LDL : کلسترول بد
HDL : کلسترول خوب

معنی CBC در آزمایش خون:

بررسی سلول های خونی از نظر تعداد، سایز و شکل ظاهری، با مطالعه ی این مقیاس ها که تعداد گلبول های قرمز و میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون (HCT) را نشان می‌دهند؛ می توان فهمید که شما دچار بیماری کم خونی هستید یا خیر.

گلبول قرمز در مغز استخوان به وجود می آید، ۱۲۰ روز عمر کرده و در آخر دوباره به عناصر سازنده خود تبدیل می‌شود.
نحوه ی نوشتاری هموگلوبین خون که سازنده گلبول قرمز است ممکن است به سه صورت Hg,HGB,Hgb باشد که در هر سه صورت دارای معنی یکسانی است.

 

میزان نرمال CBC در خون:

{۴۱% تا ۵۱% } در آقایان
{۳۶% تا ۴۵%} در خانم ها
{۵۰% تا ۶۲%} در نوزادان

 

پلاکت (PIT)موجود در خون:

وظیفه اصلی پلاکت ها در خون، انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی و خروج گلبول قرمز است. در برگه آزمایش خون معمولاً بزرگ‌ترین عدد مربوط به PIT (پلاکت) ها است. لازم است بدانید میزان زیر ۵۰ هزار یا بیشتر از ۱ میلیون از پلاکت ها در خون خطرناک بوده و باید مورد بررسی پزشک متخصص قرار گیرد.

 

آزمایش قند خون (FBS) و نکات مربوط به آن:

آزمایش قند خون برای تشخیص بیماری دیابت گرفته می شود. یکی از مواردی این آزمایش، آزمایش قند خون ۲ ساعته است. در این آزمایش، فرد باید ۱۰ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشد؛ بعد از آزمایش اولیه قند خون؛ با توجه به نظر پزشک معالج به فرد شربت قند داده می‌شود یا درخواست می‌کنند صبحانه معمول هر روزه ی خود را میل کند؛ بعد از ۲ ساعت دوباره به آزمایشگاه مراجعه کرده و مجدداً آزمایش خون ثانویه ای از فرد گرفته می‌شود.

 

میزان نرمال قند خون:

برای افراد بدون دیابت:۷۰ تا ۹۹ میلی گرم بر دسی لیتر
برای افراد مبتلا به دیابت: ۸۰ تا ۱۳۰ میلی گرم بر دسی لیتر

 

۲ ساعت بعد از صرف غذا:

برای افراد بدون دیابت: کمتر از ۱۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر
برای افراد مبتلا به دیابت: کمتر از ۱۸۰ میلی گرم بر دسی لیتر

 

آزمایش خون

آزمایش خون

 

تشخیص چربی خون (Cholesterol) با آزمایش:
در تشخیص چربی خون میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر در خون شما میزان تری گلیسیرید بالای ۴۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر و میزان کلسترول خونتان از مرز ۲۴۰ میلی لیتر بر دسی لیتر بالاتر باشد، شما به بیماری چربی خون مبتلا هستید!

تمام افراد بالای ۲۰ سال لازم است حداقل یک بار آزمایش چربی خون بدهند و بعد از نتیجه ی نرمال بودن چربی خون لازم است هر ۵ سال یک بار تا ۴۰ سالگی/هر ۲ سال یک بار از ۴۰ سالگی تا ۵۰ سالگی/ هر ۱ سال یک بار از ۵۰ سالگی به بالا این آزمایش تکرار شود.

 

کلسترول بد (LDL):

زیر ۷۰ خوب برای بیماران قلبی
زیر ۱۰۰ خوب برای افراد در معرض خطر بیماری قلبی
۱۳۰ تا ۱۵۹ حد میزان بالا
۱۶۰ تا ۱۸۹ بالا
۱۹۰ تا بالاتر بسیار بالا (خطرناک)

 

کلسترول خوب (HDL):

برای مردان: زیر ۴۰ بد
برای زنان: زیر ۵۰ بد

 

مواردی که باید قبل از آزمایش خون انجام دهیم:

در نظر داشته باشید که با رعایت تمام مواردی که توسط آزمایشگاه مربوطه به شما اعلام می‌گردد برای شما نتیجه ی آزمایش دقیق تر و درست تری خواهید داشت.

هر آزمایش شرایط خاص خود را دارد برای مثال در آزمایش قند خون، کلسترول و تری گلیسیرید الزامی است که فرد ناشتا باشد؛ زیرا غذاهای مصرفی بر نتیجه ی آزمایش تغییر ایجاد می‌کنند.

 

ناشتایی قبل از آزمایش خون:

در مواردی که لازم است برای آزمایش خون ناشتا باشید لازم است شب قبل آزمایش شام سبکی میل کنید، مسواک زدن مانعی ندارد، ۱۰ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش از خوردن وعده ی غذایی و هر گونه خوراکی قندی مثل آدامس، قرص های نعنایی، حتی شربت های سینه پرهیز کنید. جالب است بدانید که تمرین های ورزشی نیز روی نتیجه ی آزمایش شما تأثیرگذار است، پس استثنائا قبل از آزمایش خون ورزش نکنید.

نکته: استعمال دخانیات قبل از آزمایش ممنوع.

 

وب سایت هایی جهت تفسیر آنلاین آزمایش خون بدون مراجعه به پزشک :

  1. سایت پذیرش ۲۴
  2. سایت دکتر لاندا
لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=14062

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.