• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
امروز 1
1

بانک قرنیه ایران جزو ۱۰ بانک برجسته دنیا

  • کد خبر : 10499
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
بانک قرنیه ایران جزو ۱۰ بانک برجسته دنیا
ایران علاوه بر موفقیت در تولید قرنیه مصنوعی، با توجه به جمعیتی که دارد، مشکلی در زمینه کمبود قرنیه ندارد و بانک قرنیه آن جزو ۱۰ بانک برجسته دنیا است که خودکفا و خودبرداشت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، در حال حاضر هر سال در ایران، حدود هفت هزار جراحی پیوند قرنیه انجام می‌شود. پیوند قرنیه نوعی جراحی چشم است که در آن بافت آسیب دیده قرنیه چشم توسط یک بافت سالم قرنیه از فرد دهنده به فرد گیرنده جایگزین می شود.

در این عمل، شفافیت قرنیه آسیب دیده بیشتر شده و بینایی فرد بهتر می شود. مطالعات نشان می دهد شانس موفقیت عمل پیوند قرنیه بالا است، هرچند احتمال رد پیوند قرنیه نیز در مواردی وجود دارد که با طراحی و ساخت قرنیه مصنوعی این مشکل حل شده است.

قرنیه مصنوعی می تواند جایگزین مناسبی برای پیوند قرنیه طبیعی باشد؛ بر همین اساس در ایران محققان و متخصصان یکی از شرکت‌های دانش بنیان توانسته قرنیه مصنوعی را در کشور طراحی و تولید کند که با تولید این محصول داخلی دیگر نیاز به اعزام بیمار به سایر کشورها نخواهد بود و می توان بیماران را در داخل کشور درمان کرد.

همچنین با تولید انبوه این محصول و با توجه به قیمت تمام شده پایین تر از مشابه خارجی به خصوص نمونه آمریکایی می توان زمینه توسعه توریسم درمانی در کشور را هم فراهم کرد.

به گفته دکتر سعید حیدری کشل، مدیرعامل شرکت دانش بنیان مهدطب نوتریکا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۴۰۰،  ۱۰ پیوند قرینه با استفاده از این محصول ایرانی انجام شده است. این فناوری امسال وارد فاز بالینی شده یا به عبارتی به مرحله پیوند در انسان رسیده است و منتظر مجوز وزارت بهداشت است.

محمدعلی جوادی متخصص چشم و فلوشیپ قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره پیشرفت های ایران در زمینه پیوند قرنیه و تولید و استفاده از قرنیه مصنوعی توضیح داد: ایران تنها کشوری است که در زمینه قرنیه خودکفا است و به اندازه کافی توسط بانک چشم قرنیه برداشت و به بیماران پیوند زده می شود. در واقع در کشور ما هیچ گونه کمبود از نظر بافت قرنیه وجود ندارد و به همین دلیل برای پیوند قرنیه کسی در نوبت طولانی نمی ماند و حداکثر بین یک تا دو هفته بعد از اعلام نیاز بیمار، این عمل انجام می شود.

این متخصص چشم پزشکی، روش پیوند قرنیه را از فردی به فرد دیگر عنوان کرد و گفت: در پیوند قرنیه لازم نیست که فرد دهنده حتما خویشاوند باشد و از هر فرد متوفی می توان قرنیه چشم را برداشت کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی کشورهای کمتر توسعه یافته کمبود قرنیه است، افزود: ایران با جمعیتی که دارد، کمبود قرنیه ندارد و جزو ۱۰ بانک برجسته دنیا است که خودکفا است و خود برداشت می کند.

قرنیه مصنوعی آخرین راه‌حل درمانی

جوادی درباره پیوند قرنیه مصنوعی گفت: قرنیه مصنوعی در مواردی استفاده می شود که سطح چشم خیلی صدمه خورده باشد و امکان پیوند قرنیه طبیعی وجود نداشته باشد یا اینکه پیوند قرنیه طبیعی انجام شده و دو تا سه مرتبه دفع شده باشد که در این صورت باید از قرنیه مصنوعی استفاده شود.

این متخصص چشم افزود: قرنیه مصنوعی مانند دندان مصنوعی عمر طولانی ندارد و دارای عمر مشخصی است و گاهی فقط تا چند سال عمر می کند و مسائل و مشکلات خود را دارد؛ بنابراین در مواردی که پیوند قرنیه طبیعی موفق نمی شود، آخرین راه حل پیوند قرنیه مصنوعی است.

به گزارش ایرنا، برای ساخت این محصول فناورانه در ایران، از تکنولوژی های روز مانند هوش مصنوعی و چاپگر سه بعدی استفاده شده که این موضوع وجه تمایز محصول ایرانی با مشابه خارجی است. با ساخت این محصول، ایران هم جزو معدود کشورهایی قرار گرفت که به این فناوری دست یافته اند. این کار در کشورهای منطقه انجام نمی شود و تنها برخی کشورهای پیشرفته مانند آمریکا به این فناوری دست پیدا کرده اند.

تولید این محصول داخلی نیاز به اعزام بیمار به سایر کشورها را رفع می کند. در حال حاضر، عدم دسترسی به قرنیه مصنوعی برای برخی بیماران ایرانی مشکل ایجاد کرده است و برخی از آنها برای استفاده از این محصول فناورانه به کشورهای پیشرفته اعزام می شوند اما با تولید این محصول می توان بیماران نیازمند را در داخل کشور درمان کرد.

با تولید انبوه این محصول، امکان تامین قرینه مصنوعی در کشور فراهم شده است. این موضوع در توسعه توریسم درمانی بسیار مناسب است و با توجه به قیمت تمام شده پایین تر از مشابه خارجی به خصوص نمونه آمریکایی، زمینه توسعه توریسم درمانی در کشور فراهم شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=10499
  • منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.