• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

اپلیکیشنی که مهارت‌ های حرکتی کودکان را تقویت می‌ کند

  • کد خبر : 16707
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
اپلیکیشنی که مهارت‌ های حرکتی کودکان را تقویت می‌ کند
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که یک اپلیکیشن می‌تواند مهارت‌های حرکتی کودکان را تقویت ‌کند.

به گزارش تسریر به نقل از میراژ نیوز، برنامه پیشگیری از چاقی در دوران کودکی می‌تواند به زودی با اپلیکیشنی که به کودکان می‌آموزد تا بدوند، بپرند و توپ را پرتاب کنند، پیشرفت بزرگی را داشته باشد.

دکتر “آماندا استایانو”(Amanda Staiano)، پژوهشگر “مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون”(Pennington Biomedical Research Center) در آمریکا گفت: مهارت‌های حرکتی اساسی مانند پریدن، دویدن و پرتاب کردن توپ، برای فعالیت بدنی حیاتی هستند و فعالیت بدنی، بخش مهمی از برنامه پیشگیری از چاقی در کودکان است اما این مهارت‌های حرکتی به طور طبیعی پدیدار نمی‌شوند؛ بلکه آنها را باید آموزش داد و تمرین کرد.

همه کودکان پیش‌دبستانی حداقل در بخشی از روز فعالیت بدنی دارند اما کودکان پیش‌دبستانی که فرصتی برای ضربه زدن به توپ، پرتاب توپ یا پریدن و بازی کردن را ندارند، مهارت‌های اولیه مورد نیاز را برای ورزش‌ کردن و داشتن فعالیت‌های سازمان‌یافته‌تر در مدرسه تجربه نمی‌کنند. با افزایش سن، کودکان به سمت رفتارهای بی‌تحرک‌تر سوق می‌یابند، فرصت ساختن قلب و عضلات قوی از آنها سلب می‌شود و خطر چاقی و سایر بیماری‌های مزمن در آنها افزایش می‌یابد.

استایانو ادامه داد: متأسفانه ۷۷ درصد از کودکان پیش‌دبستانی از نظر مهارت‌های حرکتی اولیه، بسیار کمتر از حد متوسط هستند. بهبود این مهارت‌ها معمولا به معنای صبر کردن تا زمانی است که تربیت بدنی به صورت رسمی‌تر در دسترس باشد یا شرکت در برنامه‌هایی امکان‌پذیر شود که ممکن است مربیانی با مهارت حرکتی داشته باشند اما این روش، آغاز فرصت‌های سازمان‌یافته را به تأخیر می‌اندازد یا تعداد کودکانی را که می‌توانند از آنها استفاده کنند، محدود می‌سازد.

اپلیکیشن‌ها ممکن است بهترین نتیجه را ارائه دهند. این پژوهش جدید نشان می‌دهد که یک برنامه اپلیکیشن ۱۲ هفته‌ای می‌تواند مهارت‌های حرکتی کودکان را به طور میانگین تا ۱۵.۵ درصد افزایش دهد.

در این پژوهش، ۷۲ کودک که سن آنها بین سه تا پنج سال بود، مورد بررسی قرار گرفتند. دانش‌آموزان پیش‌دبستانی به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در هر دو گروه، والدین یک اپلیکیشن را در تلفن‌های همراه خود دانلود کردند. یک گروه از والدین، برنامه‌ای را دریافت کردند که سه ماه فعالیت، درس و بازی را ارائه می‌کرد. در گروه دیگر، از والدین خواسته شد تا اپلیکیشنی را دانلود کنند که یک برنامه سه ماهه از فعالیت‌های ساختاریافته را ارائه می‌کرد. این برنامه بر شش مهارت حرکتی شامل پریدن، پرتاب کردن توپ، سر خوردن، لگد زدن و گرفتن توپ به مدت ۱۲ دقیقه در روز متمرکز بود.

کودکان در گروه برنامه مهارت‌های حرکتی در مقایسه با کودکان پیش‌دبستانی گروه بازی، مهارت‌های حرکتی خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشیدند. علاوه بر این، سه ماه پس از پایان فعالیت‌های سازمان‌یافته، کودکان گروه برنامه مهارت‌های حرکتی همچنان سطوح بالاتر مهارت حرکتی خود را حفظ کردند. این در حالی بود که کودکان گروه بازی آزاد، شاهد کاهش مهارت‌های حرکتی خود بودند.

استیانو گفت: این پژوهش نشان می‌دهد برنامه‌های مبتنی بر اپلیکیشن که در خانه به کار می‌روند، می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های حرکتی خود را بهبود ببخشند.

دکتر “کیپ وبستر”(Kip Webster)، پژوهشگر “دانشگاه آگوستا”(Augusta University) گفت: پزشکان و مربیان باید والدین را تشویق کنند تا در فعالیت‌هایی که رشد مهارت‌های حرکتی کودکانشان را تقویت می‌کند، شرکت داشته باشند؛ به‌ ویژه در سال‌های پیش‌دبستانی و زمانی که کودکان برای مهد کودک آماده می‌شوند. اپلیکیشن‌ها راه بسیار خوبی را برای دسترسی به تعداد زیادی از خانواده‌ها فراهم می‌کنند که در غیر این صورت ممکن است از نظر زمان یا دسترسی برای شرکت در این نوع برنامه‌ها محدود شوند و به کودکان امکان می‌دهند که این مهارت‌های حیاتی را آغاز کنند.

“جان کیروان”(John Kirwan)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اکثریت قریب به اتفاق کودکان چاق، با چاقی بزرگ می‌شوند. از بین بردن این چرخه برای آینده بسیار مهم است. این بخشی از ماموریت مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون است.

این پژوهش، در مجله “Pediatrics” به چاپ رسید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=16707

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.