• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
0
نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری:

قانون هنوز در برخی بیمارستان‌ های خصوصی اجرا نمی‌ شود

  • کد خبر : 9718
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
قانون هنوز در برخی بیمارستان‌ های خصوصی اجرا نمی‌ شود
نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری و رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری یزد گفت: قانون ارتقای بهره‌وری خدمات کارکنان بالینی در سال ۸۸ تصویب و ابلاغ شده است. هدف این قانون، کاهش ساعت و فشار کاری پرستاران در فضای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. اما این قانون هنوز در برخی بیمارستان‌های خصوصی اجرا نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از سازمان نظام پرستاری، «علی اکبر جراحی»، نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری و رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری یزد  گفت: قانون ارتقای بهره‌وری خدمات کارکنان بالینی در سال ۸۸ تصویب و ابلاغ شده است. هدف این قانون، کاهش ساعت و فشار کاری پرستاران در فضای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. اما این قانون هنوز در برخی بیمارستان‌های خصوصی اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: هدف قانون ارتقای بهروری کاهش ساعت کار و افزایش بهره وری خدمات آنان است که بر اساس نوع شیفت، محل خدمت و سابقه آنان که سه پایه این قانون است محاسبه می‌شود و بر اساس این قاننون حداکثر به مدت ۸ ساعت از ساعت کاری پرستاران کم شده؛ و در روزهای تعطیل و ایام شب هم دستمزد آن‌ها ۱.۵ برابر محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: قانون ارتقاء بهروری در بیمارستان‌های دولتی اجرا می‌شود و کادر درمان این مراکز در حال استفاده از مزایای آن هستند؛ اما بیمارستان‌های خصوصی از این قانون تمکین نکرده‌اند. با توجه به اینکه این قانون مصوب مجلس است، اما در برخی بیمارستان‌های خصوصی کشور اجرا نشده است و این امر باعث نارضایتی همکارانی که در این بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند شده است.

جراحی درباره اجرا نشدن قانون ارتقاء بهروری در برخی بیمارستان‌های خصوصی گفت: این قانون در دستورالعمل دولت وجود دارد، اما بیمارستان‌های خصوصی خودشان را تابع قانون کار می‌دانند؛ اخیرا ناظران و بازرسان برای اجرایی شدن این قانون پیگیر شده‌اند و در برخی از بیمارستان‌های خصوصی این قانون در حال اجرا شدن است.

وی درباره ناظران اجرای قانون ارتقاء بهروری در بیمارستان‌ها بیان کرد: علت اجرا نشدن این قانون در بخش‌های خصوصی این است که؛ در برخی قوانین، بیمارستان‌های خصوصی از دولتی منفک شده است؛ اما در متن قانون ارتقای بهره وری، تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و خیریه ملزم به اجرای قانون ارتقاء بهروری هستند.

وی ادامه داد: در خصوص نظارت بر اجرای قانون ارتقاء بهروری اداره کار هم می‌تواند بر این قانون نظارت داشته باشد، چون قانون ارتقاء بهروری یک قانون کشوری است و در آیین نامه آن همه این موارد وجود دارد.

جراحی ادامه داد: از بیمارستان‌هایی که این قانون را اجرا نمی‌کنند؛ به صورت موردی شکایت شده و در این خصوص نظارت‌ها بیشتر از گذشته شده است، برخی بیمارستان‌های خصوصی این قانون را اجرا کرده‌اند؛ اما بیشتر بیمارستان‌های خصوصی اجرا نکرده‌اند.

وی گفت: حدود ۱۰ درصد از بیمارستان‌های خصوصی در حال اجرای این قانون هستند؛ در قانون نوشته شده است که تمام بیمارستان‌ها؛ قانون ارتقاء بهروری را اجرا کنند، اما مجازاتی برای اجرا نکردن این قانون در نظر گرفته نشده است.

جراحی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم اجرای قانون ارتقای بهروری، حق قانونی پرسنلی است که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند و این قانون باید تمام و کمال درهمه بیمارستان‌ها اجرا شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری درباره مزایای اجرایی شدن قانون ارتقاء بهروری گفت: این قانون اگر به طور کامل برای پرستاران اجرا شود باعث می‌شود؛ پرستارانی که در ایام تعطیل و شیفت شب کار می‌کنند حقوقشان دو برابر حساب شود.

وی ادامه داد: با اجرای قانون ارتقای بهره وری میزان ساعت کاری پرستاران در هفته بین ۲ تا ۸ ساعت کاهش پیدا می‌کند، خود این موضوع باعث می‌شود که از خستگی پرسنل کم شود و سود آن را بیمار هم ببرد، پرسنلی که با آرامش بیشتر و ساعت کاری کمتری کار کند، با کیفیت‌تر به بیمار رسیدگی می‌کند.

جراحی اضافه کرد: این قانون دربخش دولتی به طور کامل اجرا شده و برای بیمارستان‌های تامین اجتماعی دستورالعمل جدید آمده که آن هم در حال اجراست، اما در بیمارستان‌های خصوصی تقریباً ۱۰ درصد در حال اجرای آن هستند و البته با نظارتی که اکنون وجود دارد روز به روز شاهد افزایش اجرایی شدن این قانون هستیم.

وی ادامه داد: استان یزد ۲۲ بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه دارد. از این تعداد ۶ بیمارستان متعلق به بخش خصوصی و خیریه هستند و بقیه دولتی هستند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری یزد با اشاره به کمبود پرستار در این استان گفت: در استان یزد ضریب پرستار به تخت حدود ۱.۲ دهم، برای هر تخت بیمارستانی است، و حدود ۴۵۰۰ نفر کادر پرستاری در بیمارستان‌های این استان مشغول فعالیت هستند.

جراحی درباره تبدیل وضعیت و پرداختی‌های نیروهای شرکتی استان یزد بیان کرد: با پیگیری هیئت مدیره نظام پرستاری یزد مشخص شد، پرداختی نیروهای شرکتی استان یزد تقریبا مانند نیروهای رسمی است. همچنین کارانه، سختی کار و مزایای قانون ارتقاء بهروری نیز به آنان نیز تعلق می‌گیرد.

وی گفت: طی استخدامی‌های صورت گرفته حدود ۴۰ درصد، نیروهای شرکتی قراردادی شدند و مشغول فعالیت در بیمارستان‌ها هستند.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری تصریح کرد: یکی از مطالبات اصلی پرستاران در سالهای اخیر اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که با پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری و تاکید مقام معظم رهبری به مرحله اجرا رسیده است، باید هر چه سریعتر مفاد این قانون اجرایی شود تا حقوق پرستاران از محل دسترنج و کاری که برای مراقبت از بیماران انجام می‌دهند، پرداخت شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: فوق العاده خاص واقعاً نیاز جامعه پرستاری است و باید اجرایی شود، در زمان کرونا برای بعضی از سازمان‌ها و نهادها اجرایی شد، لازم است برای پرستاران که خط مقدم مبارزه با این بیماری بودند هرچه سریعتر پیگیری و اجرایی شود.

جراحی اضافه کرد: پرستاران از بحران کرونا تا کنون همچنان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درگیر مبارزه و مقاومت هستند، علاوه بر اینکه خودشان درگیر این مبارزه هستند خانواده‌هایشان نیز در این بحران قرار دارند. نیاز است دولت برنامه ویژه‌ای برای آنان در نظر بگیرد و با پرداختن به مطالبات پرستاران باعث افزایش انگیزه برای ادامه فعالیت با کیفیت‌تر پرستاران شود.

وی درباره پیگری پرونده‌های شهدای مدافع سلامت بیان کرد: پرستارانی را داشتیم که در راه مبارزه با بیماری کرونا شهید و بیمار شده؛ و تعدادی از آن‌ها به عنوان شهید و جانباز پذیرفته شده‌اند؛ اما در میان شهدای مدافع سلامت هستند پرستاران شهیدی که هنوز عنوان شهید، برای آنان پذیرفته نشده است. ضروری است مسئولان در خصوص پرونده شهدای مدافع سلامت و جانبازان پیگیری کنند تا هرچه سریع وضعیت پرونده‌های آنان مشخص شوند.

جراحی ادامه داد: پرستارانی داریم که عوارض کرونا در جسم و روح آن‌ها تاثیر گذاشته است. خیلی از آن‌ها از لحاظ شنوایی مشکل پیدا کرده‌اند؛ و از نظر تنفسی، روحی و روانی دچار عوارض هستند. لازم است به آنان امتیازاتی داده شود زیرا شرایط آنان مانند قبل از کرونا نیست و دچار آسیب‌های بلند مدت شده اند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری یزد گفت: کارانه کادر پرستاری استان یزد تا آبان پرداخت شده و اضافه کارپرستاران نیز به صورت جدا پرداخت می‌‍‌شود.

وی افزود: در پی جلساتی که با استاندار استان یزد داشتیم و پیگیری‌های انجام شده؛ برخی بیمارستان‌های خصوصی مجاب به اجرای قانون ارتقای بهروری شدند. اما هنوز برخی بیمارستانها، از اجرای این قانون طفره می‌روند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=9718

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.