• امروز : پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

خطر لخته شدن خون با واکسن آسترازنکا بسیار اندک است

  • کد خبر : 9190
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
خطر لخته شدن خون با واکسن آسترازنکا بسیار اندک است
تحقیقات نشان می‌دهد خطر عارضه لخته شدن خون پس از تزریق واکسن کرونا آسترازنکا بسیار اندک است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر  به نقل از مدیکال نیوز،  نتایج دو مطالعه گسترده در انگلیس نشان می‌دهد خطر عارضه لخته شدن خون پس از تزریق واکسن کرونا آسترازنکا بسیار اندک است.

داده‌های این پژوهش بیانگر آن است، خطر موارد لخته شدن خون پس از واکسن آسترازنکا فقط یک تا سه مورد در میلیون است و آن هم پس از دز اول واکسن است.

کارشناسان تاکید می‌کنند، مزایای واکسیناسیون برای محافظت در برابر ابتلای شدید به کووید-۱۹ بسیار بیشتر از خطراتی است که محققان شناسایی کردند. در اواخر فوریه ۲۰۲۱ (یک سال پیش)، چندین گزارش از انواع نادر ترومبوز، لخته‌های خونی که رگ‌ها یا شریان‌ها را مسدود می‌کنند  پس از  تزریق واکسن کووید آسترازنکا منتشر شد. لخته‌ها در مکان‌های غیرمعمول، مانند سیاهرگ‌های سر، و اغلب با سطح پلاکت پایین در خون همراه بودند.با این حال، از آنجایی که تعداد موارد گزارش شده بسیار کم بود، تخمین افزایش خطر برای عموم جمعیت دشوار بوده است.

بخشی از مشکل به این دلیل بود که وقتی واکسن‌های کووید-۱۹ به طور گسترده در دسترس قرار گرفت، دولت‌ها افراد مسن و آسیب‌پذیر بالینی را در اولویت قرار دادند که در حال حاضر بیشتر مستعد ابتلا به ترومبوز هستند.

دو مطالعه که داده‌های میلیون‌ها بیمار را در انگلیس جمع‌آوری کردند، اکنون افزایش اندکی در خطر مطلق انواع نادر لخته خون در سر نشان داده‌اند. هیچ مدرکی مبنی بر افزایش خطر انواع شایع تر لخته خون وجود نداشت. این بررسی که یافته‌های آن در مجله « PLOS Medicine» منتشر شده، سوابق پزشکی ۴۶ میلیون بزرگسال در انگلستان در فاصله دسامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ از لحاظ خطر لخته شدن در ماه پس از واکسیناسیون با واکسن فایزر-بیوان‌تک یا واکسن آسترازنکا آکسفورد بررسی و با خطر این عارضه در افراد واکسینه‌نشده مقایسه کرده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=9190

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.