• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود

  • کد خبر : 8668
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و فراخوان اهداکنندگان سازمان انتقال خون گفت: به هیچ وجه کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، بیتا ربانی با بیان اینکه در بیش از ۲ سالی که از شیوع کرونا در جهان می گذرد، هیچ گزارشی مبنی بر انتقال کرونا از طریق خون، وجود ندارد افزود: احتمال انتقال کرونا چه از طریق اهدای خون و چه از طریق دریافت خون و فراورده‌های آن به هیچ وجه وجود ندارد بنابراین اهداکنندگان با اطمینان خاطر به مراکز انتقال خون مراجعه و خون اهدا کنند.

ربانی تاکید کرد: به مردم و به‌ویژه اهداکنندگان خون این اطمینان را می‌دهیم که مراکز انتقال خون در سراسر کشور همه اصول بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: خون یک ماده حیاتی است و تاکنون جایگزینی برای آن نیامده و علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی از نیازمندان به خون هستند  همچنین برخی از افراد مانند مبتلایان تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی خون محسوب می‌شوند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و فراخوان اهداکنندگان سازمان انتقال خون افزود: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است همچنین حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی، سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

بهبودیافتگان کرونا دو هفته پس از بهبودی می‌توانند با مراجعه به مراکز انتقال خون سراسر کشور، خون اهدا کنند

ربانی یادآور شد: شمار زیادی از هموطنان به کرونا مبتلا شده‌اند و چون از اهداکنندگان خون هستند یا اینکه قصد اهدای خون دارند، دچار تردید می‌شوند که خون اهدا کنند و یا اینکه چه زمانی خون اهدا کنند که هم برای خودشان و هم‌گیرنده خون ضرری نداشته باشد.

تزریق واکسن کرونا منعی برای اهدای خون ندارد
وی با بیان اینکه شمار زیادی از هموطنان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در مجموع تزریق واکسن کرونا منعی برای اهدای خون ندارد و اهدا کنندگان خون که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، توجه داشته باشند که فقط افرادی که واکسن «اسپوتنیک و آسترازنکا» تزریق کرده‌اند، تا ۱۴ روز  از اهدای خون معاف هستند و  افرادی که انواع دیگر واکسن را دریافت کرده‌اند، معافیت اهدای خون ندارند و بعد از رفع عوارض و علایم ناشی از تزریق واکسن با خیال راحت خون اهدا کنند.

فقط افرادی که واکسن «اسپوتنیک و آسترازنکا» تزریق کرده‌اند، تا ۱۴ روز  از اهدای خون معاف هستند

اهدا کنندگان خون با اهدای یک واحد خون خود نجات بخش جان سه نفر باشند
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، جذب و فراخوان اهداکنندگان سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: نیاز به خون همیشگی است و جان برخی از بیماران مانند تالاسمی و سرطانی به خون وابسته است و از مصرف کنندگان همیشگی خون محسوب می‌شوند همچنین برخی از فرآورده‌های خون مانند پلاکت عمر کوتاه سه روز دارد و حوادث و سوانح نیز همیشه اتفاق می‌افتد بنابراین اهداکنندگان خون با اهدای یک واحد خون خود نجات بخش جان سه نفر باشند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=8668
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.