• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

کتاب‌ هایی که به کمک تربیت فرزند می‌ آیند

  • کد خبر : 8219
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
کتاب‌ هایی که به کمک تربیت فرزند می‌ آیند
تربیت فرزندان در این دنیای پیچیده و پیشرفته اصلا کار راحتی نیست، دنیایی که هر روز یک اتفاق تازه در آن روی می‌دهد، باید برای تربیت کودکان، از آگاهان کمک گرفت و کتاب‌ها، داناترین راهنمایان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، تربیت فرزندان در این دنیای پیچیده و پیشرفته اصلا کار راحتی نیست، دنیایی که هر روز یک اتفاق تازه در آن روی می‌دهد، باید برای تربیت کودکان، از آگاهان کمک گرفت و کتاب‌ها، داناترین راهنمایان هستند.

 تربیت به معنای مراقبت و مواظبت است، کودکان از آغاز زندگی و درک محیط پیرامون، از پدر و مادری که الگوی زندگی اجتماعی او هستند، پیروی می کند، والدین به عنوان معلمی هستند که با تربیت فرزندانشان، بر دانش و مهارت های او می افزایند و از همه مهم تر فرزندشان در حال آموختن راه و رسم زندگی اثربخش با دیگران است. پس از پدر و مادر، مدرسه و معلمان آن، دومین مربیان و تربیت کنندگان کودک به شمار می آیند.

نهاد امور تربیتی در تاریخ ۸ اسفند سال ۵۹ توسط، شهیدان رجایی و باهنر با شعار، مربیان امور تربیتی، سربازان انقلاب هستند، شکل گرفت و هدف این نهاد، انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگ انقلاب اسلامی به مدارس و از مدارس به نسل آینده بود.

این هفته کتاب ها برای تربیت کودکان، به کمک خانواده ها و معلمان آمده اند.

ماجراهای فرزندپروری از آرژانتین تا تانزانیا

تفاوت های فرهنگی در کشورهای مختلف، موجب تفاوت های تربیتی برای کودکان و نوجوانان می شود، آشنایی با این تفاوت های فرهنگی کمک می کند که فرزندی جامعه پذیرتر و آگاه تر تربیت شود.

کتاب اسکیموها چگونه فرزندانشان را تربیت می‌کنند؟ ماجراهای فرزندپروری از آرژانتین تا تانزانیا،  در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است، در این کتاب دکتر می‌لینگ هوپگود، استاد دانشگاه نورث وسترن، روزنامه‌نگار و از همکاران نشریه نشنال جئوگرافی، تجربیات خود در زمینه فرزندپروری را با خوانندگان به اشتراک می‌گذارد و به بررسی نحوه تربیت فرزند در کشورها و جوامع مختلف می‌پردازد و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسی می‌کند.

نویسنده با نگاهی به رفتارهای متنوع فرزندپروری در کشورهای مختلف جهان از آرژانتین گرفته تا فرانسه، چین، ژاپن، کنیا، تبت و حتی قبایل و اقوام آکا، پولینزی و مایا، تلاش می کند بینشی وسیع‌تر نسبت به ابعاد مختلف فرزندپروری داشته باشد و این دستاوردها را به دیگران انتقال بدهد.

این کتاب به جز مقدمه و نتیجه گیری، ۱۱ فصل دارد که عناوینی چون کودکان بوئنوس آیرسی چگونه دیر به رختخواب می‌روند؟، تبتی‌ها چگونه بارداری را کاری ارزشمند می‌دانند؟، کنیایی‌ها چگونه بدون کالسکه زندگی می‌کنند؟، فرانسوی‌ها چگونه به فرزندانشان یاد می‌دهند که عاشق غذای سالم باشند؟ بخشی از آن هستند.

اسکیموها چگونه فرزندانشان را تربیت می‌کنند؟ با ترجمه میلاد سبزه آرای لنگرودی در ۳۳۵ صفحه توسط انتشارات اندیشه آگاه به چاپ رسیده است.

کتاب‌هایی که به کمک تربیت فرزند می‌آیند

 تربیت کودکی که فکر می‌کند

تفکر انتقادی، پایه اصلی یادگیری اندیشه برای کودکان است اما کمتر مورد توجه قرار گرفته به آن پرداخته شده است،  تفکر نقادانه می تواند به مثابه جعبه ابزاری از مهارت ها تصور شود که کودکان را قادر می سازد عمیق تر و روشن تر درباره آن چه باور دارند، آن چه می خوانند یا در رسانه ها می شنوند و آن چه باید انجام دهند فکر کنند پرورش این مهارت ها در مدرسه از آن رو اهمیت دارد که یادگیری عاقل و منطقی بودن، مستقل بودن و برای خود فکر کردن عناصر کلیدی هر نوع آموزش است.

کتاب چگونه به کودکان اندیشیدن بیاموزیم، روش هایی برای آموزش تفکر نقادانه را به مربیان و والدین، ارائه می کند که بسیار کاربردی است.

این کتاب که برای آموزش کودکان ۵ تا ۱۱ سال مناسب و شامل ۱۰ داستان ابتکاری تفکربرانگیز، توضیح فصل به فصل مهارت های کلیدی تفکر نقادانه، عکس ها و تصاویر ، فعالیت های آموزشی تفکر نقادانه و روش های کسب مهارت تفکر خلاق است.
هر فصل کمک خواهد کرد تا یکی از جنبه های تفکر نقادانه به کودکان و دانش آموزان توضیح داده و بعد از آن، داستانی را که ادامه آن قرار دارد و به بررسی این جنبه می پردازد، مطالعه شود.
چگونه به کودکان اندیشیدن بیاموزیم، راهنمای پرورش اندیشه و تفکر نقادانه در دوره آموزش ابتدایی نوشته مل لیسستر و دنیس تیلور است که با ترجمه فاطمه جوادی در ۲۱۰ صفحه توسط نشر آن سو منتشر شده است.

کتاب‌هایی که به کمک تربیت فرزند می‌آیند

پیامبر مهربانی ها و کودکان

پیامبر اکرم (ص)، همیشه به عطوفت و مهربانی شهرت داشته اند اما با کودکان، بیش از دیگران مهربان بوده اند. برای تربیت کودکان، این مهربانی می تواند، روش تربیتی به شمار بیاید و مورد توجه قرار بگیرد.

کتاب هفت حکایت از بچه ها و پیامبر (ص)، نوشته شاعر و داستان نویس نام آشنای حوزه ادبیات کودک، مصطفی رحماندوست است، نویسنده در این کتاب با روایت ۷ حکایت از رفتار حضرت محمد (ص)، تلاش می کند به صورت ویژه مهر و عطوفت حضرت محمد(ص) را با زبانی گویا و رسا نسبت به کودکان بیان کرده و این فرهنگ والا را در جامعه کنونی رواج دهد.

این کتاب با تصویرگری فاطمه رادپور در ۲۸ صفحه خشتی توسط نشر افق چاپ و به همت آستان قدس رضوی، در شمارگان ۱۵ هزار نسخه به ۳ زبان زنده دنیا اردو، عربی و انگلیسی منتشر شده است.

کتاب‌هایی که به کمک تربیت فرزند می‌آیند

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=8219
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.