• امروز : پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

نور مصنوعی موجب ابتلا به دیابت می‌شود

  • کد خبر : 8098
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
نور مصنوعی موجب ابتلا به دیابت می‌شود
تصور دنیایی بدون نور مصنوعی سخت خواهد بود اما در حقیقت ما تنها حدود ۱۰۰ سال است که با نور مصنوعی زندگی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از هلث نیوز، در حالی که روشن کردن لامپ ایده خوبی است اما نور مصنوعی بیش از حد می‌تواند بر سلامت شما تاثیر منفی بگذارد و علت آن اختلال در ریتم شبانه‌روزی است که می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی شما تاثیرگذار باشد.

 اگرچه ممکن است زیاد به ریتم‌های شبانه‌روزی فکر نکنیم اما این ریتم‌ها برای عملکرد بدن و مغز ما بسیار مهم هستند.

موسسه ملی بهداشت ایالات‌متحده توضیح می‌دهد که ریتم‌ شبانه‌روزی بر هورمون‌هایی مانند ملاتونین که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تاریکی ترشح می‌شوند تاثیر می‌گذارد. این هورمون‌ها بر بسیاری از فعالیت‌های بیولوژیکی مانند فشار خون، التهاب، دمای بدن و حتی خلق‌وخوی موثر هستند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مصنوعی ممکن است با شرایط بد سلامتی ازجمله چاقی، اختلالات متابولیک و پیری مرتبط باشد.

نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۲۲ در نشریه Diabetologia با هدف ارزیابی اثرات نور مصنوعی بر افراد مقاوم به انسولین منتشر شد نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در طول شب تاثیرات نامطلوبی بر سلامت متابولیک دارد، به‌ویژه زمانی که شرکت‌کنندگان در معرض صفحه نمایش قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، شرکت‌کنندگانی که روز را در نور روشن سپری کردند، قبل از شام سطح گلوکز پایین‌تر و در شب متابولیسم بالاتری داشتند. علاوه بر این، افرادی که عصرها در معرض نور روشن روز و نور کم قرار می‌گیرند، سطوح ملاتونین بالاتری را در شب تجربه می‌کنند و در نتیجه خواب بهتری دارند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که زمان قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند بر مدیریت بدن با گلوکز و چربی‌ها، مصرف انرژی حتی تنظیم دما در افراد مقاوم به انسولین تاثیر بگذارد.

در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر قرار گرفتن در معرض نور بر بدن لازم است نتایج این مطالعه نشان داد که کنترل قرار گرفتن در معرض نور در خانه می‌تواند به بهبود سلامت متابولیک کمک کند و در نتیجه خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=8098

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.