• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

نوجوانان را در بحرانی‌ ترین دوره زندگی و کرونا دریابید

  • کد خبر : 7945
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
نوجوانان را در بحرانی‌ ترین دوره زندگی و کرونا دریابید
یک روانشناس کودک در همدان گفت: خانواده‌ها در دوران کرونا که ارتباط نوجوانان با هم سن و سالانشان کم شده است نقش مهمی در کمک به عبور از دوران نوجوانی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، مهسا رویانفر در نشست بررسی بلوغ اجتماعی دانش آموزان در دوران کرونا اظهارکرد: دوران نوجوانی، همزمان با دوران بلوغ است و دوران بلوغ یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های زندگی هر فرد محسوب می‌شود و خانواده‌ها  متوجه تغییرات نوجوانشان می شوند چرا که رفتار او  متفاوت شده است.

وی ادامه داد: نقش خانواده در این دوره به ویژه در دوران کرونا که آموزش‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود و ارتباط با دوستان و گروه‌های هم‌سن کم شده است بسیار مهم و ضروری است تا نوجوان بتواند عزت نفس، اعتماد به نفس، پذیرش خود(من کیستم) تعامل اجتماعی،  رفتار درست (هنجار) به دست آورد.

این روانشناس کودک یادآور شد: نوجوانی دوره پر چالشی بوده و دوره گذار از کودکی به بزرگ‌سالی است که این دوره شامل برخی تغییرات بزرگ است.

رویانفر اظهار کرد: بسیاری از تغییرات جسمی، جنسی، شناختی، اجتماعی و عاطفی در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد که می‌تواند برای نوجوان و خانواده‌هایشان نگرانی و اضطراب ایجاد کند.

وی ادامه داد: دوره نوجوانی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره های زندگی انسان به شمار می‌رود به گونه‌ای که در این دوره، تغییراتی در جسم و روان نوجوان رخ می‌دهد که هرکدام به نوعی بر وی اثر می‌گذارد.

این روانشناس تصریح کرد: گاهی این تغییرات، شخصیت و منش وی را دگرگون می‌سازد که از این رو شناخت جنبه های مهم روانی، عقلانی، جسمانی و اخلاقی نوجوان، این توانایی را به او و اطرافیانش می‌‎دهد تا شیوه صحیح برخورد با تغییرات جسمی و روحی دوره نوجوانی را بدانند که این آگاهی، از بروز ناسازگاری‌های خاص این دوران جلوگیری می‌کند.

رویانفر با بیان اینکه یک سوال در دوران بلوغ اجتماعی برای نوجوانان مبنی بر اینکه من کیستم؟ پیش می‌آید، گفت: هویت انسان در نوجوانی شکل می‌گیرد و در این دوره، نوجوان سؤالاتی از خود می‌پرسد مثل اینکه من کیستم ؟ به کجا می‌روم و چه هدفی دارم ؟ نحوه جواب‌گویی به این سؤالات، در رشد هویت نوجوان تاثیر می‌گذارد .

وی ادامه داد: اگر نوجوان بتواند به این سؤالات پاسخ مناسب بدهد ، احساس آرامش می‌کند ، در غیر این صورت دچار اضطراب می‌شود .

این روانشناس در ادامه گفت: در دوره نوجوانی، هویت‌یابی مسئله‌ای حاد محسوب می‌شود که دستیابی به احساس هویت فردی تا حدی به مهارت‌های شناختی نوجوان از خود بستگی دارد.

رویانفر تصریح کرد: در هویت‌یابی، مسائلی از قبیل روابط میان والدین و فرزندان، مسائل فرهنگی و یا تغییرات اجتماعی دخالت دارد که از دیگر ویژگی‌های دوره نوجوانی، رشد شناختی و عقلی است.

این روانشناس با بیان اینکه در حال حاضرکه با قرار گرفتن در شرایط جهانی خاصی به دلیل شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، تصریح کرد: به دلیل تغییر سیستم آموزشی، استفاده از موبایل و تبلت باعث قرار گرفتن دانش آموزان در فضای مجازی شده است که استفاده نادرست از این فضا می‌تواند آسیبهای اجتماعی بسیاری برای نوجوان و خانواده‌ها داشته باشد.

 رویانفر در ادامه گفت: در دوران کرونا و آموزش آنلاین مشاوران مدارس می‌توانند از طریق همان فضای مجازی ساعت‌هایی در هفته، مشکلات و موارد مورد نیاز دانش آموزان را مطرح ‌کنند و مشاوران با گفت‌وگو و راهنمایی در رفع این مشکلات تلاش کنند.

وی یادآور شد: در دوران کرونا شاهد توقف رشد اجتماعی در اکثر دانش‌آموزان بودیم که متاسفانه عواقب آن بعد از بازگشایی مدارس بیشتر خودش را نشان می‌دهد و آثار آن نمایان خواهد شد.

رویانفر گفت: برای جلوگیری از توقف رشد اجتماعی دانش‌آموزان و جلوگیری از منزوی شدن و گوشه‌گیری آنان باید فعالیت‌های تعاملی را برنامه‌ریزی کنند همچنین مدارس می‌توانند با برگزاری کلاس‌ها بصورت تصویری و تعامل بیشتر دانش‌آموزان تا حد ممکن از توقف رشد اجتماعی جلوگیری کنند.

وی به اهمیت حفظ ارتباط صحیح والدین با دانش آموزان اشاره کرد و گفت: والدین با صحبت و تعامل بیشتر با دانش‌آموز نقش مفیدی در جلوگیری از توقف این فرایند مهم دارند که البته این اقدامات در فضای آنلاین نمی‌تواند جایگزین ارتباط حضوری باشد اما می‌تواند از آسیب جدی جلوگیری کند.

رویانفر گفت: قطع رابطه حضوری دانش‌آموز با معلم و همکلاسی‌ها، تمرکز بر فراگیری آموزش در خانه و انس بیشتر با فضای مجازی و شبکه‌های مختلف اجتماعی با خود، پیامدهای سوء و آسیب‌هایی  به همراه دارد که مسئولیت خانواده و مدرسه در این شرایط طاقت فرسای کرونایی که بهداشت روان دانش‌آموزان را  تحت تاثیر قرار داده بسیار سخت‌تر از ایام پیش از شیوع این ویروس در جامعه است.

وی تصریح کرد: باید مدیریت، کنترل و نظارت‌های ویژه برای این مشکل اندیشیده شود و نباید والدین نسبت به این مسئله بی‌توجه باشند همچنین کاهش تحرک جسمی و ورزش در بین دانش‌آموزان یکی از تهدیدات فضای مجازی است.

این روانشناس گفت: در شرایط فعلی ضرورت آموزش و قوانین حضور در فضای مجازی بسیار مهم و ضروری است.

رویانفر خاطرنشان کرد: آموزش قوانین و ضوابط حضور در فضای مجازی در شرایط آموزشی‌های غیرحضوری و مجازی که مدارس به سمت خانه‌ها رفتند ضرورت دارد تا والدین در بحث ارتقای سلامت روان به ویژه در بحث خودمراقبتی و خودکنترلی در فضای مجازی آموزش ببینند و دوست خوب و بد، حرف خوب و بد، تصویر خوب و بد و سایر مصادیق را به دانش آموز آموزش بدهد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=7945

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.