• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
دکتر سماح مزنر تاکید کرد :

تشخیص زودهنگام کلید طلایی درمان سرطان

  • کد خبر : 7938
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۵۹
تشخیص زودهنگام کلید طلایی درمان سرطان
دکتر سماح مزنر جراح عمومی با بیان اینکه مهمترین نکته در فرایند درمان بیماری سرطان تشخیص زودهنگام است گفت: امید به درمان در بیماران سرطانی که با متاستاز روبرو شده اند وجود دارد.

دکتر سماح مزنر جراح عمومی در گفتگو با تسریر در تشریح وضعیت متاستاز در بیماری سرطان گفت: مسلما قبل از اینکه درباره متاستاز صحبت کنیم، در ابتدا می بایست بیماری سرطان را تعریف کرد .
جراح عمومی ادامه داد: سرطان رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها در بدن است، بدن انسان از میلیون ها سلولی ساخته شده است که با یکدیگر گروه بندی شده تا بافت ها و اندام های مختلف را بسازند.
وی ادامه داد: ژن های داخل هر سلول به آن دستورهای لازم را صادر می‌کنند. گاهی اوقات این دستورات در یک سلول مبهم و مغشوش بوده و سلول رفتارغیر طبیعی دارد و پس از مدتی گروهی از سلول های غیر طبیعی می توانند در خون یا سیستم ایمنی گردش کرده یا تبدیل به توده یا تومور بدخیم یا سرطان شوند.
دکتر مزنر افزود: سرطان‌ها بر اساس نوع سلول‌هایشان و البته منطقه و اندامی که در آن رشد می‌کنند، نام‌گذاری می‌شوند. حتی اگر سرطان به منطقه دیگری از بدن سرایت کند (متاستاز) نیز این اسم ثابت باقی می‌ماند. برای مثال سرطانی که از روده ها آغاز شود و به کبد سرایت کند، باز هم سرطان روده نامیده میشود.
وی تصریح کرد: پس متاستاز سرایت کردن سلولهای سرطانی از بافت منشا به هر بافتی دیگری در بدن توسط خون یا سیستم لنفاوی نامیده میشود. در این مرحله به سرطان «سرطان متاستاتیک»، «سرطان پیشرفته» یا «سرطان مرحله ۴» می‌گویند .
جراح عمومی یادآورشد :ما دو نوع متاستاز داریم، متاستاز دوردست و متاستاز موضعی دوردست، بافتهای دور از منشا مثلا سرطان لوز المعده می تواند به کبد و ریه متاستاز بدهد و این دوردست به حساب می آید اما اگر همین سرطان تهاجم داده به عروق اطراف یا خلف معده میشه متاستاز یا تهاجم موضعی می باشد .

دکتر سماح مزنر جراح عمومی

دکتر سماح مزنر جراح عمومی

وی با بیان اینکه متاستاز سرطان طی چند مرحله انجام می‌شود تصریح کرد: جدا شدن سلول‌های سرطانی از تومور اولیه، تخریب بستر خارج سلولی، حرکت سلول های سرطانی، لانه گزینی و تکثیر سلول‌های سرطانی در محل تازه و گاهی برخی بیماران سرطانی از همان ابتدای تشخیص سرطان، علائم متاستاز را بروز می‌دهند.
دکتر مزنر افزود: در چنین شرایطی، سرطان متاستاتیک در همان آزمایش‌های اولیه تشخیصی سرطان مشخص می‌شوند. سرطان متاستاتیک علائمی مثل درد یا تنگی نفس دارد. گاهی هم این علائم و نشانه‌ها، پزشک را به‌ سمتی می‌کشاند تا آزمایش‌های لازم برای پیدا کردن متاستازها را انجام دهد.
وی ادامه داد: از روش‌های مختلفی برای تشخیص متاستاز سرطان از قبیل سونوگرافی، سی‌تی اسکن، اسکن MRI، لاپاروسکوپی، بیوپسی، آزمایش خون استفاده می شود.
دکتر مزنر ادامه داد: برخی سرطان‌هایی که به برخی اندام‌ها و نواحی خاص متاستاز می‌دهند را می توان بدین شرح ذکر کرد: سرطان سینه می‌تواند استخوان‌ها، کبد، ریه، قفسه سینه، و مغز را درگیر کند، سرطان ریه با سرایت به مغز، استخوان‌ها، کبد و غدد فوق کلیوی، در بدن گسترش پیدا می‌کند، سرطان پروستات به استخوان‌ها، کبد، ریه و غدد فوق کلیوی گسترش می‌یابند سرطان روده بزرگ هم ریه‌ها و کبد را درگیر می‌کند، سرطان مثانه به کبد، ریه و استخوان حمله می‌کند، سرطان کلیه پس از گسترش، غده آدرنال، استخوان، کبد، ریه و مغز را درگیر می‌کند، سرطان تخمدان به کبد، ریه و صفاقی متاستاز می‌دهد سرطان رحم پس از متاستاز، اندام‌های واژن، ریه، کبد و صفاقی را درگیر می‌کند.
وی ادامه داد: بیشتر مرگ و میرهای ناشی از سرطان به پخش و گسترش سلول‌های اولیه به دیگر اعضای بدن مربوط است که همین موضوع کار درمان را بسیار دشوار می‌کند. اما به این معنی نیست که امید درمان وجود ندارد و از همین رو درمان سرطان متاستاز بستگی به نوع سرطان ونوع و وسعت متاستاز دارد بطور مثال سرطان کولون یا رکتوم اگر متاستاز بدهد نمیشه گفت دیگر قابل عمل نیست و فقط باید شیمی درمانی انجام شود.
دکتر مزنر جراح عمومی یادآورشد: مهمترین نکته در فرایند درمان بیماری سرطان، تشخیص زودهنگام است. در صورتی‌که وجود غده سرطانی در مراحل اولیه مشخص شود، احتمال درمان بسیار بالا خواهد بود و معمولا بیمار طول عمر طبیعی طی خواهد کرد. حدودا نیمی از بیماران مبتلا به سرطان، پس از شیمی درمانی، رادیوتراپی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و جراحی به زندگی عادی برمی‌گردند. اما این موضوع در رابطه با بیماران سرطانی متاستاتیک فرق می‌کند. پس مراجعه زودهنگام خیلی مهم است.
پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=7938

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.