• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

آیا مصرف کلم بروکلی در بارداری مجاز است؟

  • کد خبر : 6844
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
آیا مصرف کلم بروکلی در بارداری مجاز است؟
بروکلی یکی از سبزیجات کلمی است، این به کلم، کاهو، کلم پیچ، گل کلم و کلم بروکسل مرتبط است، این سبزیجات به خاطر تأثیرات سلامتی مفید خود مشهور هستند و گاهی اوقات به عنوان "سوپر سبزیجات" یاد می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، بروکلی غنی از مواد مغذی زیادی است، از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین K، آهن و پتاسیم، بروکلی نیز حاوی پروتئین بیشتری نسبت به سایر سبزیجات است، بروکلی می‌تواند هم خام و هم پخته مصرف شود، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بروکلی پخته شده با بخار ملایم بیش‌ترین فواید سلامتی را دارد.

این کلم ابتدا در اروپا کشت داده شد و امروزه چین و پس آن هندوستان، بیشترین تولید کلم بروکلی در جهان را دارند، کلم بروکلی را می‌توان به صورت خام، تفت داده شده و بخارپز مصرف نمود؛ به همین دلیل می‌توان در اشکال مختلف در رژیم غذایی از آن استفاده کرد، جالب است بدانید بخارپز کردن کلم بروکلی سبب افزایش خاصیت آن در کاهش کلسترول می‌شود.

خواص کلم بروکلی کاهش کلسترول و سلامت قلب
کلم بروکلی به‌خصوص در صورتی‌که بخارپز شود، می‌تواند به کاهش کلسترول و دفع صفرا کمک کند، همچنین به‌دلیل ویتامین‌های موجود در کلم بروکلی همچون امگاسه و آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین خاصیت آن در کاهش کلسترول، به سلامت قلب کمک می‌کند و با اتساع عروق در پیشگیری از سکته قلبی و گردش خون بهتر تأثیر می‌گذارد.

ترکیبات گیاهی کلم بروکلی
بروکلی غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی است که به فواید سلامتی آن کمک می‌کنند این ترکیبات عبارتند از:

سولفورفان:

یکی از فراوان‌ترین و گسترده‌ترین ترکیبات گیاهی در بروکلی است. می‌تواند اثرات حفاظتی در برابر انواع مختلف سرطان داشته باشد.

هندل- ۳ – کاربنول:

ماده مغذی منحصر به فرد یافت شده در سبزیجات کلمی، که ممکن است اثرات مفید بر ضد سرطان داشته باشد.

کاروتنوئیدهای کلم بروکلی:

بروکلی شامل لوتیین، زاکسانتین و بتا – کاروتن است که ممکن است همگی به سلامت چشم بهتر نقش داشته باشند.

کامپرلو:

یک آنتی اکسیدان با مزایای بسیاری برای سلامتی. می‌تواند در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان، التهاب و آلرژی محافظت کند.

کوسترین:

یک آنتی اکسیدان با فواید متعدد، از جمله فشار خون پایین‌تر در افراد با فشار خون بالا.

سه نوع اصلی کلم بروکلی را بشناسید
انواع زیادی از بروکلی وجود دارد که در بخش‌های مختلف دنیا محبوب هستند، سه نوع اصلی آن عبارتند از:

بروکلی کالابرس:

این معمول‌ترین نوع نام بعد از کالابریا است (ایتالیا) و به سادگی بروکلی نامیده می‌شود.

جوانه بروکلی:

این تنوع سره‌ای زیاد و ساقه‌های نازک دارد.

گل کلم بنفش:

این گل کلم به شکل گل کلم معمول است که از غنچه گل بسیار کوچک تشکیل شده است، انواع دیگر شامل بروکلی راب، بروکلی چینی، بروکلی و بروکوفلاور است.

خواص درمانی کلم بروکلی برای سلامتی بدن
کلم بروکلی برای کلیه، بیماری‌های قلبی، سلامت چشم، سلامتی استخوان‌ها و دندان‌ها، تقویت سیستم ایمنی اهمیت دارد. دلیل اهمیت کلم بروکلی ارزش غذایی بالای آن است. ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B۶، پتاسیم، فسفر، گوگرد، سلنیوم و برخی از آمینواسیدها است؛ به‌همین دلیل در سلامت افراد اهمیت بسیاری دارد.

افزایش سلامت چشم

کلم بروکلی حاوی ویتامین A است که به‌همراه بتاکاروتن و سایر ویتامین‌های موجود در آن، سبب افزایش سلامت چشم و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها، به‌خصوص آب مروارید می‌شود.

جلوگیری از پیری پوست و سرطان

کلم بروکلی حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است که در کنار سایر مواد موجود در آن، به پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها کمک می‌کند و جالب است در روند درمان سرطان نیز می‌تواند یاری‌دهنده باشد، مانند سرطان سینه، سرطان پروستات، رحم خواص آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی مانع از تأثیر مخرب رادیکال‌های آزاد بر بدن و سلول‌ها می‌شود و درنتیجه نه‌تنها تأثیرات مخرب اشعه فرابنفش را از بین می‌برد، بلکه از پیری سلول‌های پوست پیشگیری می‌کند و تخریب و آسیب آن‌ها را به تعویق می‌اندازد.

تنظیم فشار خون و کم‌خونی

علاوه‌بر خواص کلم بروکلی برای قلب، این سبزی مقوی، به درمان کم‌خونی کمک می‌کند که به دلیل وجود آهن و همچنین آمینواسید در کلم بروکلی است. علاوه‌بر کنترل کلسترول خون و کمک به کاهش کلسترول بد، کلم بروکلی به‌دلیل وجود کروم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم نه‌تنها در تنظیم میزان قند خون و همچنین عملکرد صحیح انسولین در بدن کمک می‌کند، بلکه به تنظیم جریان خون و درنتیجه فشار خون کمک می‌کند، که نه‌تنها برای سلامت قلب اهمیت دارد؛ بلکه سلامت همه اندام‌های بدن را با خون‌رسانی صحیح تضمین می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C، بتاکاروتن، کولین، مس، سلنیوم و سایر ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و مصرف آن را به‌خصوص برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ همچون افراد مسن و کودکان، واجب می‌گرداند.

خواص کلم بروکلی برای کلیه

کلم بروکلی به سم‌زدایی از بدن کمک بسیاری می‌کند و می‌تواند اسید اوریک و اوره را از بدن دفع کرده و در درمان جوش، خارش، نقرس، روماتیسم، اگزما و اسکلرودرمی مؤثر باشد. همچنین با دفع مواد سمی از بدن از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل کلم بروکلی برای کلیه بسیار مفید است.

پیشگیری از یبوست

کلم بروکلی فیبر بسیار زیادی دارد و به‌همین دلیل از خواص آن می‌توان به پیشگیری از یبوست و همچنین کمک به رفع اختلالات معده اشاره کرد. وجود منیزیم و سایر ویتامین‌ها نیز سبب کاهش التهابات انواع بافت‌ها و همچنین معده می‌شود که به کم شدن اسید معده، تسهیل گوارش و جذب مواد غذایی کمک می‌کند.

کلم بروکلی چه فوایدی برای کودکان دارد؟
کلم بروکلی یک غذای خارق‌العاده برای مغز کودک است، این ماده غذایی حاوی DHA است.

فواید DHA:

– افزایش هوش، قدرت حافظه

– افزایش کارآیی مغزی

– افزایش یادگیری

– رشد سلول‌های عصبی

– بهبود حالات روحی و خلقیات

– کلم بروکلی منبع غنی از ویتامین C و فولات است، برای کودکان کم خون و بی اشتها بسیار مفید است.

– کلم بروکلی سرشار از فیبر است و غذای مناسبی را زمان یبوست کودک است.

– کلم بروکلی سرشار از کلسیم است و برای کودکانی که حساسیت به پروتئین گاوی دارند جایگزین مناسبی است.

بارداری سالم با مصرف کلم بروکلی
در واقع مصرف کلم بروکلی فواید بسیاری بر سلامت مادر و جنین همراه است و ۱۰ خاصیت خوردن کلم بروکلی در بارداری عبارتند از:

پیشگیری از یبوست: یبوست از جمله عوارض ناخوشایندی است که بسیاری از مادران باردار آن را در این دوران تجربه می‌کنند. مصرف مکمل‌های آهن، تغییرات گسترده هورمونی و همچنین تغییر در متابولیسم بدن در دوران بارداری با تأثیر بر سیستم گوارش می‌تواند باعث کند شدن حرکات روده شود و این در حالی است که کلم بروکلی دارای مقادیر بسیاری از هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول در آب است. مصرف کافی فیبر در این دوران با حفظ آب بدن می‌تواند باعث تحریک حرکات روده و در نتیجه پیشگیری از بروز یبوست در مادران باردار شود.

پیشگیری از کم خونی: کلم بروکلی منبعی سرشار از آهن و اسید فولیک است. بله، درست است که شما هر دو را از طریق مصرف مکمل‌ها در این دوران دریافت می‌کنید؛ ولی با این حال در صورت مصرف مقادیر زیاد کلم بروکلی در رژیم غذایی خود می‌توانید در مورد ضرورت مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

کنترل دیابت بارداری: دیابت بارداری از مشکلات مهم این دوران شمرده می‌شود. علت رخ دادن این عارضه این است که بدن قادر به تولید انسولین کافی نبوده و در نتیجه سطح گلوکز خون نسبت به حالت طبیعی افزایش می‌یابد. در حالی که کلم بروکلی توانایی تنظیم قند خون را داشته و می‌تواند بخشی از نیاز شما به انسولین را در این دوران برطرف کند.

محافظت از پوست در برابر امواج مضر: خوردن کلم بروکلی در بارداری برای سلامت پوست بسیار مفید است. این گیاه مغذی دربردارنده بسیاری از ویتامین‌های مؤثر در سلامت پوست از جمله ویتامین‌های A، E، B و K می‌باشد. از این رو مصرف آن در حفظ شادابی و طراوت پوست در دوران بارداری بسیار مؤثر است. از سویی دیگر محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) نیز از دیگر خواص مهم و شناخته شده کلم بروکلی به شمار می‌رود.

استحکام و تقویت استخوان‌ها: دوران بارداری به دلیل تغییرات گسترده هورمونی بیش از سایر مواقع مادران را مستعد ابتلاء به مشکل پوکی استخوان می‌کند و این در حالی است که مصرف کلم بروکلی به دلیل دارا بودن املاحی از قبیل کلسیم، منیزیوم، روی و فسفر در حفظ سلامت و تقویت استخوان‌ها بسیار مؤثر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن: مسلماً ابتلاء به عفونت‌ها در دوران بارداری برای هیچ مادری خوشایند نیست. به خصوص آن دسته از بیماری‌هایی که بر روند رشد و سلامت جنین نیز تأثیر می‌گذارند. مصرف کلم بروکلی در این دوران باعث بهبود و ارتقا سیستم ایمنی بدن و در نتیجه پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها در مادر و جنین خواهد شد.

بهبود قدرت بینایی: بتاکاروتن موجود در کلم بروکلی علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن در تقویت بینایی نیز بسیار مؤثر است. در واقع ویتامین A که در این گیاه مغذی به وفور یافت می‌شود تأثیر شگرفی بر سلامت چشم‌ها دارد. به این ترتیب مصرف کلم بروکلی در دوران بارداری می‌تواند در برابر ابتلاء به انواع عفونت‌های چشمی از شما محافظت کند.

پیشگیری از ابتلاء به سرطان: شاید این مساله کمی عجیب به نظر برسد ولی در واقع ترکیبات شیمیایی به نام فیتوکمیکال که در کلم بروکلی به وفور یافت می‌شوند دارای اثرات ضد سرطانی شناخته شده‌ای هستند. بنابراین با برخورداری از یک رژیم غذایی سرشار از کلم بروکلی در دوران بارداری می‌توانید خود و فرزند آینده‌تان را نه تنها در این دوران بلکه در تمام طول زندگی از ابتلاء به انواع سرطان‌ها محافظت کنید.

پیشگیری از آلرژی: ویتامین C موجود در کلم بروکلی دارای خواص ضد آلرژی است. از این رو خوردن کلم بروکلی در بارداری در کاهش یا از میان بردن علائم آلرژی و همچنین باز کردن گرفتگی‌های سینوسی بسیار مؤثر است. البته باید دقت کنید که کلم بروکلی در مواردی اندک می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود. بنابراین چنانچه پس از مصرف متوجه بثورات جلدی و یا هر نوع مشکل دیگری در خود شدید بهتر است از ادامه مصرف آن خودداری کنید.

حفظ سلامت بارداری: به طور کلی با خوردن کلم بروکلی در بارداری می‌توان از بسیاری از عوارض و مشکلات احتمالی بارداری از جمله دیابت حاملگی، پوکی استخوان، کم خونی و غیره پیشگیری کرد. همچنین این گیاه حاوی بسیاری از املاح معدنی و ویتامین‌های ضروری دوران بارداری است و در نهایت اینکه کلم بروکلی از غنی‌ترین منابع فولات به شمار می‌رود که مصرف آن در پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های سیستم عصبی در جنین نقشی بسیار مهم و اساسی دارد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6844
  • منبع : ایمنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.