• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

بهترین زمان برای دریافت دز تقویتی واکسن کرونا چه زمانی است؟

  • کد خبر : 6734
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
بهترین زمان برای دریافت دز تقویتی واکسن کرونا چه زمانی است؟
هزاران نفر از افرادی که به تازگی به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، سؤالاتی در مورد سطح ایمنی خود در برابر ابتلای دوباره به کرونا مطرح می‌کنند. یکی از این سوالات رایج این است که آیا پس از بهبود نیاز است دز تقویتی واکسن را تزریق کنند و بهترین زمان برای دریافت این واکسن چه زمانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر از روزنامه نیویورک تایمز، پزشکان و متخصصان همچنان توصیه می کنند که همه افراد بدون توجه به اینکه در گذشته به کووید-۱۹ مبتلا بوده اند، باید واکسینه شوند و دزهای تقویتی این واکسن را دریافت کنند. اما بیش از نیمی از آمریکایی‌هایی که واکسینه شده‌اند و واجد شرایط دریافت دز تقویتی این واکسن هستند، هنوز این دز را تزریق نکرده‌اند. همچنین اطلاعات در مورد اینکه چه زمانی پس از بهبودی باید دز تقویتی واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرد، چندان کامل و روشن نیست.

در این گزارش به پرسش هایی در این زمینه پاسخ داده شده است.

پس از ابتلا به کووید، دریافت دز تقویتی واکسن کرونا چه فایده‌ای دارد؟

اکثر متخصصان موافق هستند که واکسن های کرونا نسبت به ابتلا به یک عفونت طبیعی، تقویت ایمنی قابل اعتمادتر و موثرتری را ارائه می دهند. هنگام ابتلا به ویروس کرونا، سیستم ایمنی بدن مجموعه ای از واکنش ها را نشان داده که سیستم دفاعی بدن را در برابر ابتلا به عفونت ها در آینده افزایش می دهد.

یکی از بهترین روش‌ها برای اندازه گیری میزان این واکنش ها، بررسی میزان آنتی بادی هایی است که بدن تولید کرده است. به گفته «اوبری گوردون»، اپیدمیولوژیست در دانشگاه میشیگان، به طور کلی، افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، نسبت به افراد واکسینه شده، سطح آنتی بادی کمتری دارند.

یکی از دلایل این تفاوت این است که عفونت‌ بخش‌های مختلفی از سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و اندازه واکنش آنتی‌بادی به عواملی مانند میزان ویروس استنشاق شده، به برخورداری از بیماری های زمینه‌ای و شدت علائم بستگی دارد.

دکتر گوردون گفت: اگر مدت طولانی تری بیمار بوده اید، ممکن است از سطح بالایی از ایمنی برخوردار باشید اما این سطح از ایمنی همچنان پایین تر از ایمنی ایجاد شده ناشی از تزریق واکسن های کرونا خواهد بود.

«پل توماس»، ایمونولوژیست در بیمارستان تحقیقاتی کودکان «سنت جود» در ممفیس، در این خصوص اظهار داشت: واکسن‌ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های متناسب را برای سیستم ایمنی بدن ارائه می‌دهند تا در غیاب هرگونه مزاحمتی، مانند عفونت فعال، از آن استفاده کنند. اکثر افرادی که واکسینه می شوند، پاسخ آنتی بادی قوی و قابل پیش بینی ایجاد می کنند.

وی افزود: تزریق دز تقویتی واکسن کرونا، به بدن یادآوری می‌کند که سیستم دفاعی خود را حتی سریع‌تر از تزریق دز اول یا دز دوم، در مدت چند روز افزایش دهد. همچنین مطالعات نشان می دهد که آنتی بادی های تولیدشده پس از واکسیناسیون کرونا، برای مدت طولانی تری در سطوح محافظتی باقی می مانند.

دکتر «امی شرمن»، پزشک بیماری‌های عفونی در «بیمارستان زنان و بریگهام» در بوستون، می‌گوید: صادقه بگویم حتی اگر به تازگی به عفونت کرونا مبتلا بوده اید، به تصور من تزریق دز تقویتی واکسن کرونا، می تواند بزرگترین استدلال برای تقویت سیستم دفاعی بدن باشد. تزریق دز تقویتی واکسن کرونا، یک روش مطمئن برای کسب محافظت بیشتر و اطمینان از این است که سیستم ایمنی بدن، بیشترین واکنش ها را نسبت به عفونت کرونا ایجاد می کند.

بهترین زمان برای دریافت دز تقویتی واکسن کرونا چه زمانی است؟

هیچ قانون مشخصی برای زمان تزریق دز تقویتی واکسن کرونا پس از ابتلا به کووید-۱۹، وجود ندارد. بهترین زمان برای تزریق این واکسن تقویت کننده، به شرایط فرد از جمله شدت بیماری، مدت زمان بهبود علائم کرونا و خطر مواجهه مجدد فرد بستگی دارد.

اما اگر در حال حاضر از یک عفونت فعال برخوردارید، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند که دستکم تا زمانی که دیگر علائمی نداشته باشید و معیارهای لازم برای پایان دادن به قرنطینه را داشته باشید، صبر کنید.

این در حالی است که برخی از محققان توصیه می کنند تزریق دز تقویتی واکسن کرونا خود را برای مدت طولانی تری به تعویق بیندازید. «علی البدی»، ایمونولوژیست در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، می گوید: منطقی این است که صبر کنید تا به طور کامل بهبودی یابید یا نتیجه آزمایش پی.سی.آر منفی را دریافت کنید. دریافت نتیجه منفی آزمایش پی.سی.آر برای برخی از مبتلایان به کرونا ممکن است یک ماه طول بکشد.

وی افزود: به سیستم ایمنی بدن خود پس از مبارزه با ویروس کرونا و قبل از اینکه بخواهید دوباره با واکسن کرونا تقویت شود، استراحت دهید. این کار همچنین امکان ایجاد واکنش دقیق تر و بادوام تر را فراهم می کند. همچنین برای برخی از افراد، انتظار طولانی‌تر می‌تواند سودمند باشد. اگر خطر عفونت مجدد شما کم است، برای مثال اگر از راه دور کار می کنید، به طور کلی سالم هستید و می توانید از دستورالعمل های بهداشت عمومی برای پوشیدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی پیروی کنید. منطقی است که منتظر بمانید تا ایمنی طبیعی شما کاهش یابد که این کاهش می تواند تا سه ماه پس از بهبودی از عفونت و قبل از تزریق دز تقویتی واکسن رخ دهد.

البدی گفت: این کار نه تنها به تولید یک واکنش آنتی بادی قوی‌تر کمک می‌کند، بلکه تا زمانی که برای تزریق دز تقویتی واکسن کرونا آماده می شوید، ممکن است نسخه جدیدتری از واکسن کرونا موجود شود که به طور خاص علیه اومیکرون موثر باشد.

وی افزود: البته، به تعویق انداختن تزریق دز تقویتی واکسن برای همه، گزینه مناسبی نیست. اگر به دلیل وضعیت هایی از قبیل سن، شرایط پزشکی، سیستم ایمنی ضعیف یا به دلیل زندگی یا کار در محیطی که احتمال مواجهه با عفونت را افزایش می دهد، در معرض خطر بالای ابتلا به عفونت مجدد یا بیماری شدید کرونا هستید،‌ در این صورت زودتر مصونیت خود را با تزریق دز اضافی واکسن کرونا تقویت کنید.

البدی ادامه داد: دریافت زودتر دز تقویتی واکسن کرونا ممکن است موجب افزایش حفاظت از اعضای آسیب پذیر خانواده و کودکانی شود که برای دریافت واکسن بسیار کوچک هستند.

البته، اکثر کارشناسان بر این موضوع توافق دارند که اگر بیش از پنج یا شش ماه از ابتلای شما به کووید-۱۹ گذشته است و هنوز دز تقویتی واکسن کرونا را دریافت نکرده اید، باید به محض اینکه واجد شرایط دریافت این واکسن شدید، آن را تزریق کنید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6734

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.