• امروز : پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد:

لزوم بهره مندی از ظرفیت های بین‌ المللی در حوزه تحقیقات و فناوری

  • کد خبر : 6713
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
لزوم بهره مندی از ظرفیت های بین‌ المللی در حوزه تحقیقات و فناوری
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های بین‌المللی برای حوزه تحقیقات حوزه سلامت استفاده کرد، گفت: این امکان وجود دارد تا از کشورهای همسایه مانند سوریه، عراق و افغانستان و ... اطلاعات دریافت کنیم و پس از آنالیزهای لازم، راهبرد سلامت برای منطقه‌ ارائه کنیم. باید به دنبال آن باشیم که خیر و نیکی به دیگر کشورهای همسایه برسانیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، دکتر یونس پناهی؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به همراه دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد؛ رییس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات، دکتر علی علیزاده؛ مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به دعوت دکتر محمدحسین نیکنام؛ مدیر کل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت در سلسله نشست‌های سلامت، سیاست و روابط بین‌الملل، مبانی، چالش‌ها و افق‌ها حضور پیدا کردند و به تشریح اقدامات و برنامه‌های بین‌الملل معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پرداختند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های بین‌المللی برای حوزه تحقیقات حوزه سلامت استفاده کرد، گفت: این امکان وجود دارد تا از کشورهای همسایه مانند سوریه، عراق و افغانستان و … اطلاعات دریافت کنیم و پس از آنالیزهای لازم، راهبرد سلامت برای منطقه‌ ارائه کنیم. باید به دنبال آن باشیم که خیر و نیکی به دیگر کشورهای همسایه برسانیم.

دکتر پناهی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم تا اطلاعات در کنار داده‌های بین‌المللی آنالیز و تحلیل شود و نتایج آن به عنوان شواهد علمی به کشور بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه تمایل داریم برای نیازهای تحقیقاتی حوزه سلامت از روابط بین الملل کمک بگیریم تا با کمترین هزینه به بیشترین اهداف برسیم، گفت: در تجهیز آزمایشگاه‌ها، ایجاد فرصت تحقیقاتی، تهیه کتاب‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی، بازدید علمی، جوایز بین‌المللی مشترک، مراکز تحقیقاتی مشترک و غیره امکان تعاملات بین المللی وجود دارد. در حال حاضر همکاری‌هایی در این سطح وجود دارد ولی تشکیلاتی و نظام‌مند نیست بیشتر مبتنی بر ارتباطات و توانمندی‌های شخصی محققان و مراکز تحقیقاتی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه بر توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: متاسفانه دو تهدید عمده برای توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان وجود دارد. یکی نبود اعتماد به محصولات تولید داخل به این معنا که  مصرف‌کنندگان بر کارایی محصولات باور لازم را ندارند و نکته بعدی نداشتن تفکر صادراتی توسط شرکت‌های دانش بنیان است که بدون نگاه به بازارهای داخلی و خارجی فقط اقدام به تولید محصول می‌کنند. باید در جهت این رفع این موانع اقدامات اساسی انجام شود.

دکتر پناهی در ادامه پیشنهاد تشکیل کمیته توسعه صادرات و بین المللی‌سازی فناوری‌های سلامت را مطرح کرد و گفت: هم افزایی میان نهادهای دولتی و خصوص، ارزیابی وضعیت توسعه صادرات و بین المللی سازی فناوری‌های مرتبط با سلامت، کمک به رفع موانع قانونی، حمایت و پشتیبانی و تسهیل فرآیندهای صادراتی با توجه به اهداف کلان بر اساس قوانین، مقررات و ضوابط مرتبط از جمله وظایف و برنامه های این کمیته خواهد بود.

دکتر نیکنام نیز در ادامه توجه و اهتمام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و شخص دکتر پناهی به مقوله ارتباطات بین الملل شایسته قدردانی دانست و گفت: با استمرار جلسات و بررسی زمینه‌های همکاری توسعه روابط میان دو معاونت با توجه ویژه پیگیری شود.

وی افزود: امیدوارم در جلسات بعدی شاهد اجرایی شدن بخشی از موارد مطرح شده باشیم.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6713
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.