• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

تغذیه مناسب برای مقابله با اومیکرون

  • کد خبر : 6610
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
تغذیه مناسب برای مقابله با اومیکرون
پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و رعایت اصول اولیه مانند پوشیدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن مکرر دست‌ها و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب در مقابله با سویه جدید کرونا که سریع انتقال می‌یابد، بسیار موثراست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، در دوسال گذشته ویروس کرونا بارها دچار جهش شده‌است، متخصصان سازمان جهانی بهداشت جهش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و جدیدترین سویه کرونا ویروس امیکرون (Omicron)، است، درحالی که موج جدید شیوع کووید -۱۹ با سویه اومیکرون در کشورهای مختلف افراد زیادی را درگیر کرده، تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیتی بیش از پیش یافته است.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و رعایت اصول اولیه مانند پوشیدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن مکرر دست‌ها و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب در مقابله با سویه جدید کرونا که سریع انتقال می‌یابد، بسیار موثراست. مواد غذایی مختلفی وجود دارند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به فرد قدرت بیشتری برای مبارزه با این سویه را بدهند، غذاهای خانگی، غذاهای غنی از فیبر و ویتامین سی، ریزمغذی‌ها مانند سبزیجات و میوه‌ها می‌توانند کمک قابل توجهی به سلامتی افراد کنند.

روغن محلی به دلیل گرم نگه داشتن بدن، ارزن به دلیل داشتن فیبر زیاد و زنجبیل به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی از جمله مواد غذایی هستند که با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانند نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلاء به سویه «امیکرون» داشته باشند، در واقع هرچند واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر کرونا است، با این حال تمرکز بر یک رژیم غذایی خوب و مغذی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت کند تا در مقابله با ویروس بتواند عملکرد بهتری داشته باشد.

ورزش‌های هوازی و تقویت ایمنی بدن
سیستم ایمنی بدن شما برای عملکرد صحیح به مواد مغذی مختلف و خواب کافی نیاز دارد، انجام ورزش‌های هوازی نیز از جمله روش‌های مؤثری هستند که در تقویت ایمنی بدن به کار می‌روند. استرس و اضطراب از جمله مواردی است که روحیه شما را تضعیف کرده و با ترشح هورمون کورتیزل منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شما می‌شود بنابراین شما به راحتی بیمار می‌شوید.

کاهش سطح استرس و اضطراب از طریق به کارگیری هر راهکاری که به افزایش آرامش و بهبود وضعیت سلامت روانافراد کمک کند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد در نتیجه زمانی که شما آرامش بالا و روحیه مثبتی داشته باشید احتمال این که تحت شرایطی بیمار شوید به صفر می‌رسد، رعایت این موارد نیز در کنار سبک تغذیه‌ای مناسب برای پیشگیری از بیماری‌ها از جمله بیماری کرونا اومیکرون بسیار مؤثر است.

چرا تغذیه مناسب در دوران کرونا اهمیت دارد؟
افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، دچار بی‌اشتهایی و در نتیجه سوءتغذیه خواهند شد. این امر در نهایت منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. رژیم غذایی نرم، پرپروتئین و پرکالری به عنوان بهترین رژیم غذایی در دوران کرونا معرفی شده است. از سویی دیگر، استرس‌های ناشی از این دوران و نگرانی درباره آینده و همچنین قرنطینه شدن افراد در خانه باعث شده که گرایش به ریزه‌خواری افزایش پیدا کند.

این عادت مضر هنگامی‌که با بی‌تحرکی آمیخته می‌شود سلامت جسمی افراد را به خطر می‌اندازد. تغذیه سالم نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. از طرفی مصرف مواد غذایی مغذی که حاوی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مینرال‌ها و مواد معدنی هستند که باعث تقویت سیستم بدنی افراد می‌شوند. همچنین، افرادی که اضافه‌وزن دارند، در صورت گرفتن ویروس کرونا، به نوع شدید آن دچار می‌شوند.

راهکارهایی ساده برای مقابله با سویه «اومیکرون»
– مصرف به اندازه ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی، پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ و پس از آن، بهبودی بعد از ابتلاء به این بیماری حیاتی است؛ بنابراین افراد می‌بایست سطح این ویتامین را در بدن خود بسنجند و به منظور افزایش سطح آن به اندازه کافی نور خورشید دریافت کنند.

– یک خواب خوب شبانه می‌تواند باعث شادابی بدن و ذهن افراد شود.

– ورزش کنید، فعال باشید و خوب غذا بخورید، ورزش کردن در حد اعتدال و فعال بودن از جمله راهکارهای ساده، اما در عین حال مؤثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن افراد هستند.

– همچنین مصرف غذاهای حاوی ویتامین C یا zink (روی) نیز برای حفظ سلامتی افراد بسیار مؤثر هستند.

– حفظ آرامش با انجام تمرینات تنفسی نیز می‌تواند باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی افراد شود.

اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی چای سبز
تحقیقات جدیدی که دانشمندان انجام داده‌اند ادعا می‌کند که ماده‌ای در چای سبز وجود دارد که می‌تواند با جلوگیری از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های انسانی، از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ و انواع جهش یافته ویروس، جلوگیری کند.

متخصصان جراحی ریه اعلام کردند نوشیدن این چای در بهبود بیماری‌های قلبی مؤثر است و همچنین در درمان بیماری‌های خود ایمنی نظیر بیماری روماتیسم نیز مصرف می‌شود، همچنین ممکن است در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی به ویژه سلول‌های سرطانی دستگاه گوارش انسان تأثیرگذار باشد.

مصرف چای سبز عاملی برای کاهش فشار خون بالا است و در طب سنتی نیز به نوشیدن چای سبز برای درمان انواع بیماری‌ها توصیه شده و نتایج خوبی نیز در پی داشته است. تحقیقات جدیدی که دانشمندان بر روی چای سبز انجام دادند نشان می‌دهد چای سبز می‌تواند از رشد و تکثیر ویروس کرونا جلوگیری کند. البته این مطالعه و تحقیق صورت گرفته آزمایشگاهی بوده و در این پروسه، سلول‌های بدن انسان به موادی که از چای سبز استخراج شده اند آغشته شده و در مجاورت ویروس‌های کرونا حتی نوع جهش یافته کروناویروس قرار گرفته است.

در این فرآیند تحقیقاتی مشخص شده است ماده‌ای به نام ” EGCG “موجود در چای سبز می‌تواند از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های بدن و گیرنده ویروس جلوگیری کند؛ بنابراین ویروس نمی‌تواند وارد بدن شده و تکثیر شود و تا حد زیادی می‌تواند در جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا تأثیرگذار باشد.

متخصصان ریه تاکید دارند این تحقیق در مرحله آزمایشگاهی است و هنوز به طور کامل بر روی بدن انسان آزمایش نشده است، در یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی دیگر که در کشور اوکراین انجام شده، مشخص شده است که افرادی که چای سبز مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که چای سبز مصرف نمی‌کردند کمتر دچاربیماری کروناویروس شدند و آمار مرگ و میر در بین آن‌ها کمتر بوده است.

باید دید در سایه مطالعات بالینی بیشتر بر روی مصرف چای سبز به چه میزان نوشیدن این چای می‌تواند سد راه ورود ویروس به بدن انسان شود، متخصصان ریه به مردم توصیه می‌کنند تا زمان انتشار نتایج تحقیقات کامل بالینی، در مصرف چای سبز زیاده روی نکنند چرا که مصرف زیاد آن می‌تواند آسیب‌های کبدی به همراه داشته باشد. بهتر است حداکثر روزانه دو تا سه فنجان چای سبز مصرف شود تا اثرات ضدالتهابی و مؤثر در بهبود فشار خون و بیماری‌های قلبی دیده شود.

سهم ۱۱ ماده غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن
بر خلاف آن‌چه ممکن است پاره‌ای تصور کنند، حذف وعده‌های غذایی به منظور گرفتن رژیم سخت بدن را تضعیف کرده و بیشتر در معرض ابتلاء به ویروس‌های موجود در اطراف می‌سازد، خواب خوب، مناسب و کافی نیز به بدن اجازه می‌دهد تا از نظر جسمی و ذهنی خود را بازسازی کند.

امی گودسون، متخصص تغذیه در دالاس در آمریکا، ۱۱ ماده غذایی که می‌توانند بیشترین سهم را در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا داشته باشند معرفی کرده است عبارتند از:

۱ – مرکبات

لیمو، پرتقال و نظایر آن‌ها از خانواده مرکبات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین سی هستند که تأثیر خوبی را بر دستگاه ایمنی بدن به منظور مقابله در برابر ویروس‌ها خواهند داشت.

۲ – انار

به دلیل آنتی اکسیدان بالا انار از جمله میوه‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت می‌کند.

۳ – میوه‌های قرمز

امی گودسون همچنین توصیه می‌کند که به میوه‌های قرمز، شامل انواع تمشک‌ها و شاتوت‌ها، که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند اهمیت دهید.

۴ – ادویه‌ها

ادویه‌جات و سبزی‌های خشکی نظیر زردچوبه، زیره، کاری، سیر، آویشن، ریحان، رزماری، پونه کوهی، زنجبیل یا حتی زعفران غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند و برای سیستم ایمنی بدن کمکی ارزشمند به شمار می‌روند.

۵ – آجیل و دانه‌های روغنی

میوه‌های خشک نظیر توت گوجی، توت خرس، آلو و کشمش تأثیر خوبی بر تقویت ایمنی بدن دارند. دانه‌های روغنی نیز منبع خوبی برای تأمین نیازهای بدن هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بادام، گردو یا حتی فندق اشاره کرد.

۶ – حبوبات

هرچند حبوبات شاید در نگاه اول به نظر نیایند، با این حال منبع مغذی بسیار خوبی برای مصونیت بدن از ابتلاء به ویروس‌ها هستند. از جمله این مواد غذایی پرارزش می‌توان به لوبیا قرمز، عدس و نخود اشاره کرد.

۷ – ماهی‌های روغنی

عموماً مصرف ماهی گزینه‌ای بسیار خوب برای تقویت ایمنی به شمار می‌روند. ماهی سالمون، ماهی تن، ساردین و ماهی خال‌خالی از این جمله هستند. علاوه بر این، ماهی‌های چرب نیز برای تقویت ایمنی عالی هستند.

۸ – چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان ضدسرطانی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این ترکیب گیاهی از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد، اتم‌های ناپایداری که باعث تخریب سلولی می‌شوند، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مطالعات قبلاً ثابت کرده‌اند که آنتی اکسیدان کاتچین موجود در چای سبز خاصیت ضدالتهابی دارند.

۹ – اسفناج

متخصصان علم تغذیه همچنین سبزیجات همچون اسفناج را به دلیل محتوای ویتامین سی آن‌ها توصیه می‌کنند.

۱۰ – کلم‌پیچ

کلم‌پیچ نیز سرشار از ویتامین سی است و مصرف آن به تقویت بنیه دفاعی بدن بسیار کمک می‌کند.

۱۱ – کلم بروکلی

خانواده کلم‌ها به خاطر تأثیرات شگفت‌انگیزشان بر سلامتی شناخته می‌شوند، در میان کلم‌ها اما کلم بروکلی غنی از ویتامین سی است که بدن را در برابر هجوم ویروس‌ها کمک می‌کند.

چه نوع رژیم غذایی در دوران کرونا مضر است؟
توصیه کلی متخصصین تغذیه این است که در برنامه غذایی خود نه کمبودی داشته باشید و نه در مصرف مواد غذایی خاصی زیاده‌روی کنید، بنابراین، در انتخاب مواد غذایی خود تعادل داشته باشید و رژیم غذایی سرسختانه و خودسرانه را از برنامه غذایی خود حذف کنید. چراکه ممکن است با رعایت رژیم‌های غذایی سخت‌گیرانه میزان کالری مورد نیاز بدنتان تأمین نشود و این کمبود روی سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد. ضعف در سیستم ایمنی مساوی است با افزایش خطر ابتلاء به ویروس کرونا است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6610

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.