• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

چه رنگی بپوشیم تا پشه ما را نیش نزند

  • کد خبر : 6426
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
چه رنگی بپوشیم تا پشه ما را نیش نزند
محققان به تازگی متوجه شده اند که پشه‌ها بیشتر جذب برخی از رنگ‌ها می‌شوند، این موضوع برای اجتناب از گزیدگی نیش پشه می‌تواند مفید باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از پایگاه اینترنتی سی. بی. سی نیوز، محققان در این مطالعه متوجه شدند که یک نوع معمولی از پشه ها پس از استنشاق بوی دی اکسید کربن (Co۲) – گاز حاصل از تنفس انسان- تنها بر روی برخی از نقاط رنگی می نشینند و رنگ های دیگر را نادیده می گیرند.

جفری ریفل استاد زیست‌شناسی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده ارشد این مطالعه با اعلام یافته‌های این مطالعه در بیانیه ای مطبوعاتی تاکید کرد: تصور کنید که در پیاده‌رو قدم می زنید و بوی شیرینی پای  سیب و دارچین به مشام شما برسد. این بو به احتمال زیاد نشانه‌ای از وجود یک شیرینی پزی درحوالی است، و ممکن است به دنبال آن بگردید. اینجا بود که ما این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که پشه ها پس از استشمام نسخه شیرینی پزی خودشان به دنبال چه علائم بصری می گردند.

محققان در این بررسی نقاط رنگی مختلف را در یک محفظه قرار دادند و گاز CO۲ به آنها اسپری کردند. (پشه ها بدون استشمام CO۲، هر نقطه ای را نادیده می گرفتند). محققان متوجه شدند که پشه ها بیشتر به سمت رنگ های قرمز، نارنجی، سیاه و فیروزه ای کشیده می شوند.

آنها همچنین دریافتند که پشه ها به رنگ های سبز، بنفش، آبی و سفید توجه نمی کنند. با این حال دوری از پشه ها به آسانی انتخاب رنگ مناسب لباس نیست.

به گفته محققان، پوست انسان یک «سیگنال» قرمز- نارنجی واضح به پشه ها منتشر می کند که پنهان شدن کامل آن را دشوار می کند.

ریفل گفت: من پیش از این می‌گفتم که «نفس، عرق و دمای پوست» سه نشانه اصلی هستند که پشه‌ها را جذب می‌کند. اکنون نشانه چهارمی نیز پیدا کردیم که همانا رنگ قرمز است که نه تنها روی لباس پیدا می شود، بلکه در پوست همه انسان ها نیز یافت می شود. سایه پوست انسان مهم نیست، همه انسان ها یک امضای قرمز قوی از خود نشان می دهند.

در حالی که این تحقیق نشان داد که پشه‌ها ظاهرا رنگ‌های خاصی را ترجیح می‌دهند، اما این موضوع که آیا رنگ‌هایی مانند سبز یا بنفش می‌تواند به دفع این موجودات کمک کند، در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفت.

با این حال ریفل گفت: پوشیدن لباس‌هایی که به رنگ های مورد علاقه پشه ها نباشد، می‌تواند روشی برای کاهش گزیدگی نیش پشه باشد.

محققان امیدوار هستند که یافته‌های آنها بتواند به طراحی بهتر محصولات دفع کننده‌ها، تله‌ها و روش های دیگر برای دفع حشرات گزنده کمک کند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6426

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.