• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

راهکارهای غذایی برای افزایش ایمنی در برابر کرونا

  • کد خبر : 6405
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
راهکارهای غذایی برای افزایش ایمنی در برابر کرونا
یک کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان اینکه در پیش گرفتن شیوه تغذیه مناسب، ایمنی بدن را افزایش خواهد داد، رعایت تعادل و تنوع برنامه غذایی را دارای نقشی مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف منجمله کرونا دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، نادیا رزمجویی دوشنبه ۱۸ بهمن در یک کارگاه آموزش تغذیه در شیراز با بیان اینکه تغذیه صحیح منجر به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌شود، گفت: تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی موردنیاز برای حفظ سلامت بدن است.

رزمجویی گفت: تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل ۶ گروه اصلی شامل نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغزها.

او با بیان اینکه رعایت برخی نکات در تغذیه روزانه به افراد در افزایش ایمنی بدن کمک می‌کند، گفت: مصرف منابع کافی پروتئین، میوه و سبزی، دریافت میزان مناسب آهن و روی، مکمل ویتامین دی، امگا۳ و سلینیوم، نوشیدن مایعات خصوصا آب و پرهیز از مصرف برخی غذاها، به انسان در تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

رزمجویی اضافه کرد: برای دریافت میزان کافی پروتئین، باید از منابع غذایی حاوی این مواد نظیر گوشت، مرغ، ماهی، میگو، تخم مرغ و … در غذای روزانه استفاده کرد؛ البته موادی نظیر نخود، لوبیا، عدس، باقالا، لپه و ماش، اگر به میزان مناسب استفاده شود ارزش غذایی معادل گوشت را دارد.

او با بیان اینکه میوه و سبزی‌های رنگارنگ، اکسیر طبیعی تقویت سیستم ایمنی است، گفت: این موادغذایی سرشار از ویتامین‌های C،A، آنتی اکسیدان های طبیعی است که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

رزمجویی افزود: میوه هایی مثل انبه، طالبی، خرمالو، زردآلو، آلو، موز، طالبی، گرمک، هلو، ازگیل، آناناس، گریپ فروت، پرتقال، نارنگی و هندوانه و سبزی هایی مثل هویج، انواع کلم سفید و کلم قرمز، گل کلم، کدو حلوایی، شلغم، لبو، گوجه فرنگی و انواع فلفل دلمه ای، اسفناج از منابع سرشار ویتامین محسوب می‌شوند.

وی در خصوص منابع غذایی حاوی آهن و روی نیز گفت: انواع گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ، انواع حبوبات و مغزها، حاوی این املاح بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف روزانه آنها توصیه می‌شود.

رزمجویی در خصوص مصرف مکمل ویتامین دی که به کرات توصیه شده است نیز گفت: با توجه به شیوع کمبود ویتامین دی در افراد مختلف و محدودیت منابع حاوی این ویتامین، معمولا مصرف مکمل توصیه می‌شود اما باید در میزان دریافتی طبق دستور پزشک عمل کرد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: میزان مورد نیاز ویتامین دی برای افراد بالای ۱۲ سال در هر ماه یک پرل ۵۰ هزار واحدی مکمل ویتامین D(قرص یا کپسول) بوده و برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ ساله هم میزان مصرف هر ۲ ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی تجویز شده است.

او با اشاره به اهمیت دریافت امگا۳ و سلنیوم برای تقویت سیستم ایمنی بدن، گفت: ماهی حاوی چربی های امگا۳ و سلنیوم است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. بنابراین توصیه می شود دست کم دو بار در هفته ماهی استفاده شود.

رزمجویی با اشاره به اهمیت مصرف مایعات، خصوصا آب و نوشیدنی‌های بدون قند، گفت: هر فرد به طور معمول باید روزانه ۸ لیوان آب و مایعات دریافت کند، در شرایط شیوع کرونا، آب رسانی برای حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروریست.

او با بیان اینکه مصرف چای کمرنگ، انواع دمنوش گیاهی در حد متعادل مناسب و مفید است، خاطرنشان کرد: باید دقت داشته باشیم که مصرف زیاد قند، نمک و چربی، فرد را مستعد ابتلا به کرونا خواهد کرد.

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: مواد غذای پرنمک، شیرین و چرب، زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پرفشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب می شود و خود این بیماری ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می دهد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6405
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.