• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
1

وزیر علوم: آموزش های مهارتی باید توسعه یابد

  • کد خبر : 6332
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
وزیر علوم: آموزش های مهارتی باید توسعه یابد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید به دنبال مرجعیت علمی باشیم و برای اثربخشی بیشتر آموزش عالی و نقش پررنگ‌تر در زندگی مردم بتوانیم آموزش مهارتی را در کشور توسعه دهیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، محمدعلی زلفی گل روز یکشنبه در آیین تکریم دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس قدیم و معارفه دکتر عرفان خسرویان رییس جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و افتتاح پروژه‌های عمرانی، آموزشی و رفاهی دانشجویی این دانشگاه، افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای الگو، محور و مدار آموزش مهارتی محور در کشور است؛ به همین دلیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در این دوره به طور ویژه مور توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بهترین مسیر برای ایجاد عدالت اجرای قانون است، گفت: برای استفاده بهینه از پتانسیل های کشور به ویژه منابع مالی و انسانی نیازمند اجرای قانون هستیم که بهترین جا برای تحقق این مهم دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی است.

زلفی گل با اشاره به اینکه نهضت اشتغالزایی اولویت اول کشور محسوب می‌شود، افزود: بیکاری یکی از مشکلات است که باید برطرف شود. باید نخبگان خود را حفظ کنیم و مهاجرت معکوس را رقم بزنیم.

وزیر علوم گفت: اعتقاد دارم، چون این نظام بر پایه خون شهدا بنا شده است، هر مسئول و مدیری که مسیر غیر از شهدا را طی کند، عاقبت به خیر نمی‌شود.

زلفی گل اضافه کرد: هم اکنون میزان دانایی در جامعه ما توسعه یافته و فرهنگ جامعه ما فرهنگ علم، دانش و فناوری شده است.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی و مدیریت درست از این فرهنگ شکل گیرد، گفت: بزرگترین سرمایه هر کشور ایجاد فرهنگ سالم است. آرمان جامعه ما تحقق مدینه فاضله است و مدینه فاضله بر مدار علم و دانش و فناوری است و وظیفه سنگینی داریم که باید این فرهنگ را به درستی شکوفا کنیم.

زلفی گل تاکید کرد: قبل از انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کردند و در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۲۰ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی داریم.

وزیر علوم افزود: درجه دانش و درجه دانایی کشور ما توسعه پیدا کرده است، چنانچه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷ هزار سند علمی بین‌المللی توسط دانشمندان کشور منتشر شد و این توسعه علمی باوجود وجود تحریم‌های ظالمانه است که برای کشور ما شکل گرفته است.

زلفی گل همچنین درخصوص رتبه علمی کشور اظهار داشت: بیش از دو درصد تولید علم جهان متعلق به کشور ماست و هم اکنون رتبه ششم را در صنعت نانو داریم. در مجموع رتبه ۱۵، رتبه علمی کشور در دنیاست و باید این ظرفیت و استعداد جوان ایرانی شکوفا شود.

وی ادامه داد: باید شرایطی را ایجاد کنیم که نه خام فروشی و نه خام سوزی در کشور شکل بگیرد. ما در قبال آیندگان باید پاسخگو باشیم.

وی توضیح داد: اکثر دانشجویان فنی و حرفه‌ای دنبال کار نیستند. بنابراین باید برنامه جامع برای نظام نوآوری کشور و نیز بسترسازی درسی در این عرصه شکل گیرد.

آیین تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت برخط در سالن اجتماعات دانشکده شریعتی برگزار شد و و وزیر علوم با قدردانی از زحمات صالحی عمران رئیس پیشین دانشگاه فنی و حرفه‌ای، خسرویان را به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه در بدو ورود به دانشکده شریعتی، بر سر مزار شهدای گمنام دانشکده، حضور یافتند و با نثار گل و قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند و سپس ضمن بازدید از کارگاه آموزشی و دستاوردهای آثار هنری اساتید و دانشجویان گروه هنر، مرکز نوآوری و خلاقیت و شتاب دهی مد و لباس و گلخانه، مرکز توسعه، آموزش و مهارت آموزی پوشاک کشور را افتتاح کردند.

در پایان این مراسم از چهار طرح مراکز فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف از جمله ایلام، خوزستان، گلستان با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری به صورت مجازی بهره برداری شد.

 خسرویان ۱۵ دی ماه با حکمی از طرف وزیر علوم به عنوان «سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای» منصوب شد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6332
  • منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.