• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

تاثیر بوی بدن مادر در ارتباط گیری نوزاد با غریبه‌ها!

  • کد خبر : 631
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
تاثیر بوی بدن مادر در ارتباط گیری نوزاد با غریبه‌ها!

مطالعات جدید نشان می‌دهد سیگنال‌های شیمیایی تسکین‌ دهنده در بوی بدن مادر ممکن است به نوزادان کمک کند تا با غریبه‌ها ارتباط برقرار کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر ، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سیگنال‌های شیمیایی موجود در بوی بدن مادر می‌تواند به نوزادان کمک کند مانند مادرشان با غریبه‌ها نیز ارتباط برقرار کنند.

به گفته محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که رایحه بدن مادر، احساس حضورش را حتی در غیاب وی نیز حفظ می‌کند و توانایی‌های اجتماعی نوزاد را برای کمک به زنده ماندن افزایش می‌دهد.

در حالی که بوهای ساطع شده از بدن مادر به عنوان سیگنال‌های مهم ترویج ایمنی و شناسایی اجتماعی شناخته شده است، نقش آنها در بلوغ مغز انسان تا حد زیادی ناشناخته مانده است.

محققان مرکز رشد علوم اعصاب اجتماعی برای بررسی اینکه چگونه بوی بدن مادر از رشد مغز اجتماعی کودک حمایت می‌کند، به ۶۲ مادر یک لباس نخی دادند تا دو شب متوالی قبل از انجام آزمایش با آن بخوابند.

سپس الکترودهایی روی سر این مادران و نوزادانشان قرار دادند تا امواج مغزی آنها را بسنجند. مادران ابتدا پشت به پشت نوزادشان و سپس رو در رو روی او نشستند و همگامی و همزمانیِ عصبی بالاتری بین مادر و نوزاد در طول تعاملات چهره به چهره مشاهده شد.

سپس ۵۱ نوزاد چهره به چهره با یک غریبه که زنانی تقریباً همسن با مادرشان بودند که در همان منطقه زندگی می‌کردند و نوزادی همسن آنها داشتند، نشستند. هنگامی که نوزادان با این غریبه ارتباط برقرار می‌کردند، در معرض یک لباس نو و تمیز یا لباسی با بوی بدن مادرشان قرار گرفتند.

نوزادانی که یک لباس جدید و بی بو به آنها داده شد، در مقایسه با زمانی که با مادر خود ارتباط برقرار می‌کردند، همگامی عصبی به میزان قابل توجه کمتری را در هنگام تعامل با فرد غریبه نشان دادند.

اما نوزادانی که در معرض لباسی که بوی بدن مادرشان را داشت، قرار گرفتند، درجات یکسانی از همگامی عصبی را برای هر دو ملاقات خود با مادرشان و فرد غریبه نشان دادند که نشان دهنده نقش قوی سیگنال‌های شیمیایی مادر در رشد اجتماعی نوزادان است.

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

یک مطالعه جداگانه که سال گذشته منتشر شد نیز نشان داد که مادران تنها از طریق بوییدن می‌توانند تشخیص دهند که فرزندشان چقدر خوب رشد می‌کند.

این مطالعه که در مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است، شامل این بود که مادران بوی لباسی که بر تن فرزندشان بوده یا لباسی که بر تن نوزادان دیگر بوده، استشمام کنند.

محققان دانشگاه فنی “درسدن” در آلمان دریافتند که بینی مادر نسبت به تغییرات در بوهای فرزندانش بسیار حساس است.

دکتر “لارا شافر” نویسنده اصلی این مطالعه گفت که این مطالعه نشان داد که بوی بدن کودکان عامل مهمی است که بر رابطه مادر و کودک تأثیر می‌گذارد و به اعتقاد وی، این تحقیق نشان می‌دهد که بوی بدن کودک نشانه‌های رشد را منتقل می‌کند.

با این حال، اینکه بینی انسان واقعاً چگونه می‌تواند این اطلاعات را دریافت کند، یک راز باقی مانده است، زیرا به نظر نمی‌رسد سطح هورمونی عاملی در تعیین مرحله رشد کودک توسط مادر باشد./ایسنا

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=631

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.