• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

کشف یک سویه بسیار مسری تر ویروس ایدز در هلند

  • کد خبر : 6196
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
کشف یک سویه بسیار مسری تر ویروس ایدز در هلند
محققان سویه ای از ویروس اچ.آی.وی را شناسایی کرده اند که دو برابر سریعتر از سویه‌های قبلی پیشرفت کرده و به بروز بیماری ایدز می انجامد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر از پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کردند یک سویه جدید بسیار بیماریزای ویروس ایدز (HIV) را کشف کرده‌اند که برای دهه‌ها در هلند پنهان باقی مانده بود.

ویروسی که باعث ابتلا به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) می شود، مانند ویروس کرونا، به انواع مختلفی جهش یافته است که برخی خطرناک تر از بقیه هستند. به نظر می رسد سویه جدید کشف شده به نام VB حدود دو برابر سریعتر از سویه های نزدیک به هم پیشرفت می کند.

البته این محققان می‌گویند که با توجه به اثربخشی درمان‌های جدید ضد ایدز، «جای نگرانی وجود ندارد.» تجزیه و تحلیل آنها که در مجله Science منتشر شده است، نشان داد بیماران مبتلا به عفونت با این سویه جدید VB نسبت به افراد دارای عفونت با سایر سویه‌های این ویروس، ۳.۵ تا ۵.۵ برابر میزان بالاتری از ویروس را در خونشان دارند و همچنین دستگاه ایمنی‌شان با سرعت بیشتری تضعیف می‌شود.

با این حال «کریس وایمانت»، متخصص اپیدمیولوژی و سرپرست این محققان تاکید کرد که جایی برای نگرانی برای ابتلا به عفونت ناشی از این سویه جدید ویروسی وجود ندارد.

به گفته این محققان، این سویه جدید احتمالا اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوائل دهه ۱۹۹۰ در هلند ظهور کرده است، اما شیوع آن در حدود سال ۲۰۱۰ شروع به کاهش کرد. از آنجا که ظاهرا داروهای جدید بر این سویه موثر هستند، به نظر این محققان شناسایی و درمان زودرس این ویروس مهم است.

آنها می‌گویند یافته‌ها بر اهمیت این دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که افراد در معرض خطر ابتلا به اچ.آی‌.وی باید برای تشخیص زودرس به آزمایش‌های منظم دسترسی داشته باشند و پس از تشخیص درمان فورا شروع شود.

این یافته‌ها همچنین از این نظریه پشتیبانی می‌کند که ویروس‌ها می‌توانند بطوری تکامل پیدا کنند که بیماریزاتر شوند.

همه انواع اچ.آی.وی به روشی مشابه به سیستم ایمنی حمله می کنند. این ویروس به سلول‌های CD۴ ( که به سلول‌های تی معروف هستند) می‌چسبد و باعث متورم شدن و ترکیدن آنها می‌شود.

محققان دریافتند که سویه VB ، سلول‌های تی را دو برابر سریع‌تر منفجر می‌کند و به کاهش سریع‌تر عملکرد سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود. هنگامی که تعداد CD۴ به کمتر از حد معینی می‌رسد، فرد مبتلا به ایدز دچار نقص ایمنی می شود و بنابراین مستعد ابتلا به عفونت‌های تهدید کننده زندگی است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6196
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.