• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

چرا زنان جوان بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند؟

  • کد خبر : 6177
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۱۵
چرا زنان جوان بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند؟
بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که زنان پایین ۳۵ سال بیشتر از مردان هم سن خود در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از وری ول هلث، اگرچه سکته مغزی در میان افراد جوان شایع نیست اما داده‌های جدیدی نشان داده‌اند که زنان جوان به طور قابل توجهی بیشتر از همتایان مرد خود در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

پژوهشگران در این پروژه، ۱۶ پژوهش در مورد بروز سکته مغزی را که بین ژانویه ۲۰۰۸ تا ژوئیه ۲۰۲۱ روی ۶۹ هزار و ۷۹۳ بزرگسال جوان انجام شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که زنان ۳۵ سال به پایین، ۴۴ درصد بیشتر از مردان همان گروه سنی در معرض ابتلا به “سکته ایسمکیک”(ischemic stroke) قرار دارند که به دلیل مسدود شدن رگ‌های خونی در مغز ایجاد می‌شود. تفاوتی در میزان سکته مغزی در افراد ۳۵ تا ۴۵ سال دو گروه وجود نداشت.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که زنان جوانی که از سکته ایسمکیک جان سالم به در می‌برند، پیامدهای بدتری را در مقایسه با همتایان مرد خود تجربه می‌کنند و دو تا سه برابر بیشتر در معرض خطر عملکرد ضعیف‌ قرار دارند.

سکته ایسمکیک چیست؟

دو نوع سکته وجود دارد؛ سکته ایسمکیک که شایع‌ترین نوع است و “سکته هموراژیک”(Hemorrhagic Stroke).

سکته مغزی ایسکمیک معمولا در اثر شکل‌گیری یک لخته خون ایجاد می‌شود که یک رگ خونی را در مغز مسدود می‌کند و از جریان یافتن خون به مغز جلوگیری می‌کند. سلول‌های مغز در عرض چند دقیقه پس از سکته ایسکمیک، مردن را آغاز می‌کنند. همچنین، سکته مغزی ایسکمیک می‌تواند ناشی از تنگی یا باریک شدن شریان باشد.

نوع دیگری از سکته مغزی ایسکمیک، “حمله ایسکمیک گذرا”(transient ischemic attack) نام دارد و زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به مغز برای مدت کوتاهی قطع شود. این حالت معمولا نشان می‌دهد که شخص در معرض خطر سکته مغزی جدی‌تری قرار دارد.

چرا زنان جوان بیشتر در معرض خطر هستند؟

این پژوهش، دلایل اینکه چرا زنان جوان بیشتر از مردان جوان در معرض سکته مغزی قرار دارند، بررسی نکرد و فقط به سادگی نشان داد که آنها بیشتر در معرض خطر هستند. با وجود این، کارشناسان نظریه‌هایی در مورد این موضوع دارند.

“آمیت ساچدف”(Amit Sachdev)، پژوهشگر “دانشگاه ایالتی میشیگان”(MSU) گفت: از آنجا که سکته مغزی ایسکمیک اغلب به دلیل لخته شدن خون ایجاد می‌شود، برخی از عوامل خطر ایجاد لخته خون می‌توانند خطر سکته مغزی را در زنان افزایش دهند.

وی افزود: دو روندی که در زنان جوان‌تر می‌توانند به بروز سکته مغزی ایسکمیک کمک کنند، استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری است که خطر لخته شدن خون را به همراه دارد و همچنین سیگار کشیدن.

۱۷ درصد از زنان ۱۵ تا ۳۹ ساله، از قرص استفاده می‌کنند و حدود ۱۱ درصد نیز روش‌های پیشگیری از بارداری مانند IUD را به کار می‌برند.

ساچدف تأکید کرد که همه روش‌های کنترل بارداری، میزان خطر را افزایش نمی‌دهند اما تصور بر این است که روش‌هایی که سطح هورمون را تغییر می‌دهند، خطر لخته شدن خون را به همراه دارند.

“جنیفر وانگ”(Jennifer Wong)، متخصص قلب و مدیر پزشکی قلب و عروق غیرتهاجمی در “مرکز پزشکی اورنج کوست”(Orange Coast Medical Center) کالیفرنیا گفت: احتمال بارداری در زنان زیر ۳۵ سال بیشتر است. این می‌تواند فشار خون و خطر لخته شدن خون را افزایش دهد و در نهایت، به افزایش خطر سکته مغزی منجر شود.

وی افزود: همچنین، زنان بیشتر از مردان به بیماری‌های سیستمیک همراه با افزایش خطر لخته شدن خون مانند لوپوس مبتلا می‌شوند.

کارشناسان عقیده دارند که باید پژوهش‌های بیشتری برای بررسی این رابطه انجام شوند. وونگ گفت: این موضوع جالب است و پرسش‌های جالبی را نیز ایجاد می‌کند.

ساچدف هنوز هم باور دارد که سکته در میان جوانان به ندرت رخ می‌دهد. او برای کاهش خطر سکته مغزی در هر سنی، تلاش برای داشتن یک سبک زندگی سالم را توصیه می‌کند که شامل حفظ وزن سالم، ورزش منظم و اجتناب از سیگار است.

ساچدف گفت: اگر در خانواده سابقه لخته شدن خون وجود دارد، از پزشک خود در مورد خطراتی که شما را تهدید می‌کنند، بپرسید. خطر لخته شدن خون می‌تواند ژنتیکی باشد.

این پژوهش، در مجله “Stroke” به چاپ رسید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6177
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.