• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

پوشش ۹۰ درصدی هزینه درمان ناباروری/ درمان ناباروری تحت پوشش کامل بیمه سلامت قرار می‌گیرد

  • کد خبر : 617
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۱۴
پوشش ۹۰ درصدی هزینه درمان ناباروری/ درمان ناباروری تحت پوشش کامل بیمه سلامت قرار می‌گیرد

مدیرعامل بیمه سلامت گفت: این سازمان خدمات ناباروری را از حداقل ۵۵۰ هزار تومان تا چهار میلیون و صد هزار تومان در بخش دولتی و از ۹۷۶ هزار تومان تا شش میلیون و نهصد هزار تومان در بخش عمومی غیر دولتی و خصوصی تحت پوشش قرار می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر ، افزایش هزینه‌های درمانی به خصوص برای زوجین نابارور همواره یکی از دغدغه‌های این گروه محسوب می‌شود. از طرفی این روزها معضل کاهش جمعیت کشور یکی دیگر از مباحث جدی مسئولین است که باعث شده تا مساله باروری مورد توجه قرار گیرد و افرادی که با مشکل ناباروری مواجه هستند بتوانند با کمترین میزان هزینه، درمان شوند. حال با وجود قوانین متعددی که در این زمینه تصویب شده است باید دید که این موضوع تا چه میزان از سوی بیمه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

اهمیت موضوع باروری به قدری است که در بند یک سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری،  ارتقای بالندگی و جوان سازی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری و بند “ح”  تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و تصویب هیئت وزیران مبنی بر در تعهد قرار گرفتن خدمات ناباروری مورد تاکید قرار گرفته است. در همیبن راستا دولت مکلف شده است اعتباراتی را ذیل ردیف های وزارت بهداشت تحت عنوان حمایت از هزینه های درمان ناباروری متمرکز کند.

برهمین اساس سازمان بیمه سلامت به عنوان یک سازمان پیشرو به منظور حمایت مالی و افزایش نرخ باروری، افزایش رضایتمندی بیمه شدگان، تسهیل و دسترسی عادلانه به این خدمات و کاهش پرداخت از جیب مردم، دستورالعمل خرید راهبردی خدمات ناباروری که به تازگی در دبیرخانه شورایعالی بیمه سلامت با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر پایه تهیه شده است را به استان‌ها ابلاغ کرد.

محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در این خصوص به فارس گفت: براساس این دستورالعمل زوجین نابارور در سامانه  نشان دار می شوند و خدماتی مانند داروها و آزمایش‌ها وپاراکلنیک را دریافت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این سازمان خدمات ناباروری را از حداقل ۵۵۰ هزار تومان تا چهار میلیون و صد هزار تومان در بخش دولتی و از ۹۷۶ هزار تومان تا شش میلیون و نهصد هزار تومان در بخش عمومی غیر دولتی و خصوصی تحت پوشش قرار می دهد.

ناصحی بیان می‌کند: زوج های نابارور می‌توانند از خدمات سه دوره ناباروری: IVF، میکرواینجکشن، IUI و FET با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه بخش عمومی غیر دولتی در بخش‌های عمومی غیر دولتی، خیریه، موقوفه و خصوصی در طول یکسال  بهره‌مند شوند.

به گفته وی، در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان صرفا برای داروهای مربوط به درمان ناباروری از طرف سازمان بیمه سلامت ایران هزینه شده است.

مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران نیز در خصوص شناسایی افراد نابارور می‌گوید: در بحث درمان ناباروری این سازمان جهت شناسایی افراد ناباروری که بیمه نیستند مکاتبه‌ای با مراکز بهداشتی و مدیران کل استان‌ها داشته است تا در صورت مراجعه، این افراد به طور رایگان بیمه شوند.همچنین جهت پوشش خدمات ناباروری که تاکنون ستاره‌دار بودند و در تعهد نبودند نیز طبق تفاهم نامه‌ای که با معاونت درمان منعقد می‌شود، سازمان بیمه سلامت خدمات نازایی مربوط به زوجین نابارور را به میزان ۹۰ درصد پوشش خواهد داد.

وی ادامه داد: جهت شناسایی زوجین دچار مشکل ناباروری علاوه بر سامانه‌ای که معاونت درمان در اختیار دارد، از طریق مدیریت نشان هم می‌توان اقدام کرد؛ ضمن اینکه از مراکز طرف قرارداد نیز می‌خواهیم تا افرادی که بیمه ندارند را جهت برخورداری از پوشش بیمه به سازمان بیمه سلامت معرفی کنند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید: هزینه این خدمات طبق بررسی که معاونت درمان به ما ارائه داده است، در بخش دولتی برای خدمت میکروانجکشن پنج میلیون تومان فارغ از دارو، برای آزمایش و پاراکلینیک و خدمت IUI دو میلیون تومان هزینه دارد. هزینه IVF در بخش خصوصی حدود هشت میلیون تومان است که  هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک  به آن اضافه می‌شود.

به گفته وی، خدمات دارویی این بیماران و گرافی‌های تخصصی آنها در حال حاضر با تعرفه دولتی و فرانشیز ۳۰ درصد تحت پوشش بیمه است.

به نظر می‌رسد با توجه به هزینه‌های قابل توجه درمان ناباروری در کشور به منظور پوشش هر چه بهتر این خدمات از سوی بیمه‌ها علاوه بر اختصاص به موقع منابع، اعتبار در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده برای این موضوع نیز افزایش یابد تا افراد بتوانند با آسودگی خاطر نسبت به درمان خود اقدام کنند./فارس

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=617

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.