• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

کاستی های قانون بکارگیری سلاح توسط پلیس

  • کد خبر : 6163
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کاستی های قانون بکارگیری سلاح توسط پلیس
سخنگوی ناجا با بیان اینکه قانون به کارگیری سلاح مربوط به حدود ٢٠ سال پیش است گفت: پلیس بعد از استفاده از سلاح باید اثبات کند که در چه شرایطی از سلاح استفاده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، سردار مهدی حاجیان در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به شهادت “شهید علی اکبر رنجبر“، درباره قانون بکارگیری سلاح گفت: برای حمل و بکارگیری سلاح، قانون «بکارگیری سلاح» را در ۱۷ ماده، مصوب سال ٨٠ یا ٨١ داریم.

 قانون به کارگیری سلاح ۲۰ سال پیش تصویب شده

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور با بیان اینکه ٢٠ سال پیش قانون به کار گیری سلاح تصویب شده درحالی که تهدیدات علیه پلیس روزانه تغییر می‌کند گفت: قانون مذکور تحت عنوان «بکارگیری سلاح» به نیروهای مسلح و به خصوص انتظامی اختیاراتی داده است، در ماده ۲ این قانون، شرایطی گذاشته شده است که مامور آموزش دیده باشد، از لحاظ روانی سالم باشد و… در ماده سه نیز ۱۰ شرط و در ماده ۶، ۶ شرط گذاشته شده است.

وی ادامه داد: یعنی در موقع درگیری، یک مأمور که در کسری از زمان باید بتواند از سلاح خود برای دفاع از مردم استفاده کند، شرایط به کارگیری از سلاح را باید در ذهن خود پرورش دهد که آیا این شرایط وجود دارد یا خیر؟. این شرایط توان ریسک را از پلیس گرفته شده و توان عملیاتی پلیس کاهش می یابد.

حاجیان اظهار کرد: در ترتیبات رسیدگی نیز اگر اتفاقی افتاد و پلیس در صحنه جرم از اسلحه استفاده کرد، باید اثبات کند که در چنین وضعیتی قرار داشته که از اسلحه خود استفاده کرده است. یعنی بعد از یک عملیات قاعدتاً پلیس باید وارد پروسه‌های قضایی و درگیری‌های قضایی، بازجویی، بازخواست و سوال و جواب شود که چرا از اسلحه استفاده کردی؟ چگونه از اسلحه‌ات استفاده کردی؟ آیا این شرایط بود؟ بعضاً نیز وکیل مدافع می‌گوید آن شرایط لحاظ نشده و قاعدتاً پلیس را دچار یک درگیری ذهنی، خانوادگی و اجتماعی می‌کند که این موضوع توان عملیاتی پلیس را می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6163
  • منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.