• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

هشدار برای گرانی بیشتر در هتل‌ ها!

  • کد خبر : 6130
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
هشدار برای گرانی بیشتر در هتل‌ ها!
درحالی که از آبان‌ماه امسال قیمت اقامت در هتل‌ها ۳۰ درصد بیشتر شده است، اما رییس جامعه هتلداران در اعتراض به افزایش هزینه حامل‌های انرژی به‌ویژه گاز، می‌گوید: اگر دولت همکاری نکند، در نرخ هتل‌ها تجدیدنظر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر،  هتل‌داران هر سال در اوایل پاییز براساس شاخص “تورم” درصد افزایش نرخ اقامت را با اعتبار یک‌ساله تعیین می‌کنند. در آبان‌ماه امسال نیز رییس جامعه هتلداران ایران از افزایش نرخ هتل‌ها تا ۳۰ درصد خبر داد و گفت که تغییر نرخ که دامنه آن از ۱۰ تا ۳۰ درصد تعیین شده، متناسب با وضعیت هتل از حیث استانداردسازی و اخذ گواهی استاندارد کیفیت خدمات اعمال می‌شود.

در مهرماه، مرکز آمار ایران  نرخ تورم سالانه را ۴۵.۸ درصد اعلام کرد، درحالی‌که طبق گزارش همین مرکز، تورم نقطه به نقطه گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در شهریورماه ۱۴۰۰ به بالای ۶۰ درصد رسیده بود. از همین‌رو، تعیین سقف افزایش قیمت اقامت در هتل تا ۳۰ درصد با اعتراض جمعی از هتل‌داران مواجه شد و بعضی هم درخواست افزایش قیمت تا ۷۰ درصد را داشتند و برخی هم نرخ‌های دلاری برای مهمانان خارجی تعیین کردند. جشمید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ هم نظرش بر این بود که اگر می‌خواستند شاخص تورم سالانه را درنظر بگیرند باید بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را اعمال می‌کردند.

حالا در آستانه فرارسیدن تعطیلات نوروز و فصل پرسفر ایرانی‌ها، رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران نسبت به تاثیر افزایش هزینه حامل‌های انرژی بر نرخ هتل‌ها هشدار داده و گفته است: متاسفانه افزایش بی‌رویه هزینه حامل‌های انرژی و خصوصا گاز که تا شش برابر افزایش یافته، هزینه هتل‌داران را به شدت بالا برده است.

جمشید حمزه‌زاده همچنین گفته هزینه‌ها طوری افزایش پیدا کرده است که نرخ فعلی هتل‌ها حتی جوابگوی هزینه‌ها نیست، چه رسد به سودآوری و درآمدزایی! یعنی تراز هتل‌ها منفی است و اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند و دولت در راستای کاهش هزینه‌ها و به طور مشخص، هزینه حامل‌های انرژی و خصوصا گاز کمکی نکند، مجبور هستیم دوباره در مورد نرخ تجدیدنظر کنیم.

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران اظهار کرده که با وجود همه فشارهایی که هتل‌ها زیربار آن بودند، بنا داشتیم نرخ هتل‌ها را ثابت نگه داریم، اما توان فشارهای بیشتر ابدا در هتل‌ها وجود ندارد و این افزایش هزینه‌ها فشارها را مضاعف کرده است. متاسفانه خیلی از هتل‌ها به دلیل روند صعودی عجیب قیمت‌ها به سمت تعطیلی و تغییر کاربری رفته‌اند. امیدوارم دولت برای رفع این مشکل و جلوگیری از تعطیلی و تغییر کاربری هتل ها اقدام عاجل به عمل آورد.

گران شدن نرخِ تمام‌شده خدمات گردشگری و تاثیر افزایش هزینه حامل‌های انرژی و مالیات بر گران‌تر شدن قیمت مسافرت در ایران، از سوی مسؤولان گردشگری نیز تایید و در مجامع رسمی و عمومی مطرح شده است، اما تا کنون دولت یا وزارت نیرو و حتی مجلس که برای حمایت از صنعت گردشگری اعلام آمادگی کرده، واکنشی به این موضوع نداشته‌اند.

هشدار هتل‌ها برای تجدیدنظر در نرخ‌ها درحالی مطرح شده است که بنا بر گزارش جامعه هتلداران، از اسفندماه سال ۹۸ تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ هتل‌های ایران بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان زیان مالی دیده‌اند. بیکاری و خروج نیروی ماهر و متخصص از هتل‌ها و تحمیل مالیات در دوران کرونا برخلاف مصوبه امهال و افزایش هزینه حامل‌های انرژی، بارها از سوی هتل‌داران مورد انتقاد قرار گرفته است.

رییس جامعه هتلداران چندی پیش نیز در مصاحبه‌ای، در اعتراض به حمایت‌هایی که از صنعت گردشگری و هتلداری در دوران کرونا نشده است، برخورد وزارت نیرو را با صنعت گردشگری “بدترین” و “بی‌رحمانه‌ترین” توصیف کرده و گفته بود: متأسفانه بسیاری از هتل‌ها به دلیل تأخیر ۵ یا ۱۰ روزه در پرداخت قبض، جریمه و حتی برخی پلمب شدند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6130
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.