• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0
عضو کمیته علمی ستاد کرونا:

سی‌ تی‌ اسکن‌ های بی‌ مورد عوارض خطرناکی دارد

  • کد خبر : 6096
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
سی‌ تی‌ اسکن‌ های بی‌ مورد عوارض خطرناکی دارد
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: در صورتی که افراد یک یا دو بار سی‌تی‌اسکن انجام دهند، بسیار در معرض عوارض طولانی مدت دوزهای بالای اشعه خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، حمیدرضا ابطحی درباره وضعیت شیوع کرونا، اظهار کرد: همان طور که می‌دانید بسیاری از افراد جامعه درگیر این بیماری شده و سرعت شیوع اومیکرون بالاست.

وی درباره اینکه چرا با وجود بیماری‌زایی بیشتر اومیکرون، قرنطینه پیشنهاد شده برای آن پنج روز است، افزود: چه در ارتباط با اومیکرون و چه دلتا، توصیه شده است که تا روز پنجم بعد از شیوع علائم و نه بعد از انجام و دریافت نتیجه تست پی‌سی‌آر، به شرطی که ۴۸ ساعت از خاموش شدن علائم بگذرد و فرد دیگر با ادامه علائم مانند سرفه و تنگی نفس مواجه نشود، می‌تواند از قرنطینه خارج شود و انتقال ویروس بسیار کم خواهد بود. از طرفی از روز دهم به بعد میزان انتقال کرونا به درصد تقریباً ناچیزی خواهد رسید، مگر افرادی که علائم ریوی آن‌ها ادامه پیدا کند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: از آنجا که اومیکرون مجاری تنفسی فوقانی را درگیر کرده و به همین دلیل قدرت انتقال آن بسیار بالاست، معمولاً بین روز پنجم تا دهم به این دلیل که افراد درگیری راه‌های هوایی تحتانی ندارند دیگر از نظر انتقال ویروس به دیگران خطری نخواهند داشت. به این شرط باید تاکید دوباره شود که علائم ادامه نداشته و یا فرد بستری نشود. از طرفی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است به دلیل بالا بودن میزان تکثیر اومیکرون، تعطیل کردن همه ساختارهای اجتماعی و قرنطینه‌های طولانی، آسیب‌های بسیار زیادی به جوامع وارد خواهد کرد و بعد از پنج روز افراد با دو ماسک می‌توانند در فاصله‌گذاری‌های اجتماعی حضور پیدا کنند.

وی در ادامه با اشاره به تقاضای بالای افراد مبتلا برای آزمایش‌های سی‌تی‌اسکن گفت: در حال حاضر بسیاری از افراد به مطب‌ها مراجعه کرده و در روز سوم یا چهارم بیماری‌شان که علائم بسیار خفیف دارند، درخواست سی‌تی‌اسکن می‌کنند. سی‌تی‌اسکن جایگاه بسیار کمتری در پیک اومیکرون نسبت به دلتا دارد. زیرا درگیری راه‌های هوایی تحتانی و ریه در این سویه بسیار کمتر است و صرفاً در مواردی رخ خواهد داد که بخواهیم بستری بیمارستانی انجام دهیم.

ابطحی افزود: در صورتی که این افراد یک یا دو بار سی‌تی‌اسکن انجام دهند، بسیار در معرض عوارض طولانی مدت دزهای بالای اشعه خواهند بود. برخی حتی خودشان سی‌تی‌اسکن انجام داده‌اند و می‌گویند می‌خواهیم به دکتر نشان دهیم و حتی پزشکی آن را برایشان تجویز نکرده است. چنین چیزی بسیار خطرناک خواهد بود و بعدها با افزایش عوارض درازمدت سی‌تی‌اسکن در جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و خانم‌های جوان مواجه خواهیم شد که بسیار نگران کننده است. سی‌تی‌اسکن فقط در مورد مواقعی است که اکسیژن فرد افت قابل توجهی پیدا کرده و پزشک تشخیص ضرورت آن را داده باشد. افراد از انجام سی‌تی‌اسکن سرخود و حتی با تجویز یک پزشک عمومی جدا خودداری کنند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6096
  • منبع : ایلنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.