• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0
فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان مطرح کرد؛

مهم ترین علائم سرطان در کودکان

  • کد خبر : 6066
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۱۵
مهم ترین علائم سرطان در کودکان
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح چگونگی بروز سرطان در کودکان، گفت: یکی از علائم مهم سرطان در کودکان، اختلال در رشد و نمو آنها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، عزیز اقبالی اظهار داشت: در بزرگسالان از روش‌های غربالگری برای پیشگیری از سرطان می‌توان استفاده کرد، اما در کودکان اغلب روش‌های غربالگری توصیه نمی‌شود.

فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان افزود: در سرطان کودکان برخلاف بزرگسالان اغلب، علائم اختصاصی وجود ندارد و علائم سرطان در کودکان غیراختصاصی است.

اقبالی، کاهش وزن قابل توجه، تب مکرر یا طول‌کشیده (بیش از دو هفته)، دردهای استخوانی به خصوص درد کمر، خستگی مفرط و رنگ‌پریدگی، علائم کبودی و خونریزی غیرعادی، سرماخوردگی غیرعادی و طول کشنده، بزرگ شدن غدد لنفاوی در نواحی خاص مثل گردن، کبد و طحال بزرگ و توده در شکم و یا هر توده‌ای در هر کجای بدن را از مهمترین علائم احتمالی شیوع سرطان در کودکان برشمرد و یادآور شد: در بعضی موارد هم علائم اختصاصی دیده می‌شود مانند رتینوبلاستوما که در معاینه چشم و یا عکاسی رفلکس قرمز وجود ندارد.

وی در تشریح تفاوت پیش آگهی سرطان در کودکان نسبت به بزرگسالان، خاطرنشان کرد: پیش آگهی سرطان در کودکان خیلی خوب است مثلاً در لوکمی کودکان ۹۰ تا ۹۵ درصد بهبودی کامل ایجاد می‌شود در تومور ویلمز و لنفوم هوچکین در صورتی که در مراحل اولیه مراجعه کنند و تشخیص به موقع داده شود ۹۵ تا ۹۹ درصد بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

این فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان گفت: روش‌های مختلفی از جمله جراحی، شیمی درمانی‌، رادیوتراپی‌، و پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان وجود دارد و اخیراً از روش‌های جدیدی مانند ایمنوتراپی و سلول درمانی استفاده می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در کودکان مبتلا به سرطان نسبت به بزرگسالان از داروهای شیمی درمانی بیشتری می‌توان استفاده کرد و با اینکه هزینه درمان در کودکان کمتر از بزرگسالان است اما تشخیص سرطان در کودکان دشوارتر و اغلب با تأخیر است.

اقبالی تاکید کرد: در کنار این اقدامات، مراقبت‌های نگه دارنده مانند تزریق فرآورده‌های خونی و درمان با آنتی بیوتیک شانس بهبودی را بیشتر می‌کند و در بیمارانی که به درمان پاسخ مناسب ندادند از مراقبت‌های تسکینی مانند داروهای ضد درد استفاده می‌شود.

وی افزود: در بروز سرطان فاکتورهای ژنتیکی و محیطی نقش دارند و برخلاف بزرگسالان، نقش فاکتورهای ژنتیکی در کودکان بیشتر است.

اقبالی، شایع‌ترین سرطان در کودکان را لوکمی عنوان کرد و گفت: بعد از لوکمی ها، سرطان‌هایی که از بافت‌های رویانی منشأ می‌گیرند مانند تومور مغزی تومورویلمز، نوروبلاستوما، سارکوما بیشتر هستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در توصیه‌ای به خانواده‌ها تاکید کرد: حتماً روند رشد و تکامل فرزندان را با دقت پیگیری و در صورت تغییر الگوی رشد، تکامل‌، رفتار و حرکت سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

وی یادآور شد: بزرگسالان نیز از مصرف دخانیات در کنار کودکان بپرهیزند و مراقب رژیم غذایی کودکان باشند و از غذاهای آماده و اصطلاحاً فست فود کمتر استفاده کنند وبه فعالیت‌های بدنی فرزند خود توجه داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6066
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.