• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

مراقب سابقه سرطان پستان در خانواده باشید

  • کد خبر : 5881
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
مراقب سابقه سرطان پستان در خانواده باشید
کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: سابقه سرطان پستان یا بیماری پستان خوش‌خیم(غیر سرطانی) و ابتلا خواهر یا مادر بیمار به این بیماری ازجمله عوامل افزایش خطر ابتلا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، فرزانه گشمردی افزود: سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان و جمعیتی از مردان است که آمار بسیاری را سالیانه در جهان به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به ریسک بالای این بیماری و میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن، شناخت روش‌های پیشگیری از سرطان پستان می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

وی عنوان کرد: سن بالا، سن پایین بلوغ، اولین زایمان در سن بالا، نداشتن حاملگی و زایمان، سابقه سرطان پستان یا بیماری پستان خوش‌خیم(غیر سرطانی) و ابتلا خواهر یا مادر بیمار به سرطان پستان ازجمله عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان است.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: اشعه یا اشعه درمانی در ناحیه پستان، وجود نسج متراکم پستان در ماموگرافی ، مصرف هورمون‌های استروژن و پروژسترون، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سفیدپوست بودن را از دیگر دلایل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان دانست.

گشمردی تغییرات پوست شامل فرورفتگی و یا توکشیدگی پوست پستان، تغییر فرم هاله اطراف نوک پستان، زخم و تورم در پوست پستان و تغییر در فرم طبیعی پوست پستان را از علائم و نشانه‌های سرطان پستان دانست و اضافه کرد: وجود توده و برآمدگی در پستان که به ندرت دردناک است، بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل، خونریزی و یا ترشح از نوک پستان، تغییر در اندازه پستان نیز از دیگر علائم این بیماری است.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر توضیح داد: بعد از یائسگی و پس از شصت‌سالگی وزن زنان به‌طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند و کاهش وزن می‌تواند یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان باشد.

وی  انجام فعالیت بدنی به‌ویژه در زنان جوان را باعث کاهش سطح هورمون و متعاقب آن کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان دانست.

این کارشناس در خصوص شیردهی بانوان تأکید کرد: استفاده از شیر مادر برای تغذیه شیرخوار خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.

گشمردی رژیم غذایی، ماموگرافی و معاینه پستان را از دیگر عوامل پیشگیری از سرطان پستان دانست و اضافه کرد: ارتباط مثبتی بین سرطان پستان و میزان چربی رژیم غذایی وجود دارد. ضروری است کلیه زنان در سن ۴۰سالگی ماموگرافی را انجام دهند و همچنین نیاز است معاینه پستان از سوی پزشک یا مامای مجرب به‌صورت سالیانه انجام شود.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر خودآزمایی را از دیگر راه‌های پیشگیری از سرطان پستان داست و خاطرنشان کرد: بهترین زمان معاینه منظم ماهیانه پستان و زیر بغل یک هفته بعد از زمان قاعدگی است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5881

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.