• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

رقابت نرخ مرگ و میر زخم پای دیابتی با سرطان‌ها

  • کد خبر : 5806
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
رقابت نرخ مرگ و میر زخم پای دیابتی با سرطان‌ها
دبیر ششمین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی با بیان اینکه، در حال حاضر ۳۰ درصد افراد دچار زخم پای دیابتی در مدت پنج سال جان خود را از دست می‌دهند، گفت: مرگ و میر ناشی از زخم پای دیابتی با سرطان‌ها رقابت می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، دکترسیدمهدی طبایی روز سه شنبه در آیین افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در سخنانی افزود: در حال حاضر چالش زخم ها نه تنها در حوزه سلامت، بلکه در حوزه اجتماعی و اقتصادی به یک مسئله جدی در دنیا تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه، زخم های مزمن از جمله زخم های پا عوامل متعددی دارند، اظهار داشت: سه عامل مهم در این ارتباط شیوع دیابت، پیری جمعیت و افزایش وزن و چاقی است. انتشار آمارها در تمامی این شاخص ها در دنیا بیانگر این موضوع است.

این متخصص پوست بیان کرد: بیماری دیابت بدنبال تغییر سبک زندگی و عرصه تکنولوژی و زندگی مرفه جوامع مختلف روز به روز در حال گسترش و افزایش است.

لشکر ۴۶۰ میلیونی بیماران دیابتی در جهان 

وی گفت: طبق آمارهای جهانی تعداد افراد دیابتی بیش از ۴۶۰ میلیون است. برهمین اساس اگر بنا باشد افراد دیابتی کشوری را تشکیل دهند، سومین کشور پرجمعیت دنیا خواهند شد.

طبایی درعین حال عنوان کرد: درصد قابل توجهی از افرادی که به دیابت مبتلا می شوند، دچار عوارض ناشی از عدم کنترل مناسب این بیماری شده که یکی از مهمترین آنها زخم های دیابتی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از هر چهار فردی که دچار زخم پای دیابتی می شود، بیماری در یک نفر به قطع عضو می انجامد که آمار تکان دهنده ای است. از طرفی بیماران دیابتی که با زخم پا مراجعه می کنند در طول پنج سال مرگ و میر بیش از  ۳۰ درصدی دارند که این آمار قابل رقابت با بسیاری از سرطان ها است.

طبایی گفت: از طرفی بحث پیرشدن جمعیت را داریم و کشور ما به زودی جزو کشورهای مسن دنیا خواهد شد. پیر شدن جمعیت از عوارض گوناگونی برخوردار است که یکی از آنها افزایش شیوع دیابت است.

دبیر ششمین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی خاطرنشان کرد: هم اکنون در سن زیر ۴۴ سال شیوع دیابت حدود چهار درصد و در سنین بالای ۶۵ سال حدود ۲۸ درصد است. این آمار بیانگر افزایش خطر زخم های مزمن است.

ایران ششمین کشور چاق دنیا 

وی همچنین با تاکید بر اینکه، عنصر چاقی زمینه ساز شیوع دیابت و زخم های مزمن در جوامع مختلف از جمله ایران است افزود: چاقی در دنیا حدود ۱۳ درصد است و ایران طبق آمار منتشر شده پس از کشورهای آمریکا، عربستان، ترکیه، مصر و لیبی، ششمین کشور چاق دنیا محسوب می شود.

وی ادامه داد: همین آمار اهمیت پرداختن به حوزه زخم را دوچندان کرده است. امید است این کنگره محلی برای تبادلات مباحث علمی روز و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی ارائه شده و همچنین کمک به حوزه آموزش، پیشگیری و نجات جان انسان ها باشد.

ششمین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت از ۱۲ تا ۱۵ بهمن ماه در سالن ابن سینا جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5806
  • منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.