• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

چه نوع شکلاتی عامل سردرد است؟

  • کد خبر : 5725
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
چه نوع شکلاتی عامل سردرد است؟
اگر کسی بخواهد سردرد را از دیدگاه دیگران توصیف کند، یافتن یک پاسخ یکسان دشوار خواهد بود. به این دلیل که سردرد را هر کسی متفاوت تجربه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، برای برخی سردرد می‌تواند شدید و تکان‌دهنده باشد، در حالی که برای برخی دیگر می‌تواند مانند یک احساس ضربان آهسته و در حال رشد باشد. سردرد می‌تواند تنها چند دقیقه یا چند روز طول بکشد اما علی‌رغم تفاوت‌ها همه سردردها را می‌توان به‌ عنوان درد تجربه شده در هر نقطه از سر طبقه‌بندی کرد.

وقتی صحبت از علت سردرد می شود، دلایل آن می‌تواند به اندازه خود سردرد متفاوت باشد. بیشتر سردردها ناشی از سفت شدن عضلات گردن و سر است که به نام «سردرد تنشی» شناخته می‌شود. این سردردها ناشی از گرسنگی، استرس، کم‌خوابی یا حتی تغییرات آب‌ و هواست.

میگرن در حالی که شبیه سردرد است، نتیجه درد ناشی از پایانه‌های عصبی بیش از حد حساس در مغز است و اغلب به‌عنوان شکل شدیدتر سردرد تجربه می‌شود. میگرن ممکن است توسط دود یا نورهای روشن همچنین برخی مواد غذایی مانند پنیر، آووکادو، کره بادام زمینی و خامه ترش ایجاد شود.

آیا شکلات یکی از موادغذایی است که باید از خوردن آن اجتناب کرد؟

ترکیبات مختلف ممکن است سردرد را بهبود بخشد یا بدتر کند.

در یک ارزیابی در سال ۲۰۲۰ که در مجله علمی Nutrients منتشر شد، محققان با بررسی نتایج مطالعات گذشته ادعاهای بیماران را مبنی بر اینکه شکلات مهمترین محرک غذایی برای میگرن آنان است را بررسی کردند.

در این تحقیق شواهدی مبنی بر اینکه آیا شکلات عامل مستقیم سردرد است یا خیر به اندازه کافی قابل‌توجه نبود تا نتایج مشخصی ارائه شود. با این حال کارشناسان بر این باورند که برخی از مواد تشکیل‌دهنده شکلات مانند کافئین می‌تواند یک عامل کمک‌کننده در بروز سردرد باشد.

نتایج تحقیق روی ماده اضافی موجود در شکلات به نام بتا فنیل اتیل آمین نشان داده شده که این ماده بر جریان خون مغزی تاثیر می‌گذارد و ارتباط بالقوه‌ای با شروع میگرن دارد.

از سوی دیگر شکلات حاوی کاکائو است؛ ماده‌ای که کارشناسان بنیاد ملی سردرد معتقدند ممکن است به تسکین سردرد کمک کند.

پل دورهام، محقق این تحقیق از مرکز علوم زیستی دانشگاه ایالتی میسوری، می‌گوید: داده‌های ما اولین شواهدی است که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی غنی‌شده با کاکائو پروتئین‌هایی را افزایش می‌دهد که از تحریک سلول‌های عصبی و آزاد کردن مولکول‌های التهابی جلوگیری می‌کنند که تصور می‌شود در آسیب‌شناسی میگرن دخیل است.

در حالی که مبتلایان به میگرن به انواع مختلف غذاها واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، بنیاد ملی سردرد شکلات را به‌ عنوان وسیله‌ای برای تسکین علائم توصیه نمی‌کند زیرا محتوای کاکائو در آن کم است و در عوض کافئین و تیرامین موجود احتمالا سردرد را تحریک می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5725
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.