• امروز : پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
1

دکتر هاشمیان سوژه تئاتری در جشنواره فجر

  • کد خبر : 5713
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
دکتر هاشمیان سوژه تئاتری در جشنواره فجر
دکتر هاشمیان نامی است که در دو سال اخیر به کرات شنیده‌ایم؛ پزشک متخصص آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری که در روزهای کرونایی بارها نظرات صریح خود را درباره کرونا و تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن بیان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، حالا یک گروه جوان تئاتری در اصفهان قصد دارند نمایشی را درباره این پزشک در چهلمین جشنواره تئاتر فجر اجرا کنند.

محمد جواد صرامی، با تحصیلات کارشناسی پرستاری و دانشجوی ارشد کارگردانی نمایش، نویسنده و کارگردان نمایش «دکتر هاشمیان» است که در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره اجرای این نمایش و نقش جشنواره تئاتر فجر در ایجاد فضای گفتگو میان هنرمندان تئاتر بیان می‌کند.

صرامی در پاسخ به این پرسش که چه شد که شخصیت دکتر هاشمیان را برای اجرای نمایش خود انتخاب کردید؟ می‌گوید: ایشان را شخصیت آزاده‌ای می‌دانم که به عنوان پزشک، خود را درگیر سیاست هم کرده و جلوی بعضی جریان‌ها می‌ایستد. ایشان شجاعتی دارد که برای من یادآور امیر کبیر بود که صد و اندی سال با خرافاتی که به هنگام تزریق واکسن آبله توسط بعضی اقشار ایجاد شده بود، مقابله کرد و به نفع علم کوشید. دکتر هاشمیان هم شخصیتی است که به خاطر مردم جنگیده و تنها به وظیفه پزشکی خود بسنده نکرده است.

او که این نمایش را به عنوان کاری از اصفهان و در بخش مهمان جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌برد، اضافه می‌کند: نمایش ما درباره زندگی دکتر هاشمیان نیست بلکه درباره حضور ایشان در بحران بزرگ کروناست. در واقع این نمایش با موضوع مدافعان سلامت روی صحنه می‌رود و درباره وضعیت دشواری است که آنان بویژه در پیک پنجم کرونا از سر گذراندند.

صرامی که این نمایش را ترکیبی از واقعیت و تخیل می‌داند، می‌افزاید: نمایش ما، تئاتر مستند نیست بلکه برای خلق درام، تخیل و واقعیت را با یکدیگر آمیخته‌ایم. به این معنا که شخصیت دکتر هاشمیان، واقعیتی است که با تخیل نمایشی ما آمیخته شده.

او برای نوشتن متن این نمایش ماه‌ها با دکتر هاشمیان در تماس بوده است و گفتگوهای میان این دو همچنان در جریان است.

صرامی که امسال برای چهارمین بار در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، در ادامه توضیحاتی درباره کارکرد این جشنواره در ایجاد فضای گفتگو میان گروه‌های نمایشی ارایه می‌دهد.

او با ابراز تاسف از اینکه گروه‌های استان‌ها در طول برگزاری جشنواره، مدت زمان کمی مهمان این رویداد هستند، می‌گوید: مدت زمان اسکان گروه‌های استان‌ها در تهران و فرصت حضورشان در جشنواره بسیار اندک است. در این فرصت کم که فقط به اجرای نمایش می‌گذرد، دیگر زمانی برای دیدن دیگر آثار و آشنایی با سایر گروه‌های شرکت‌کننده نیست. در چنین فضای شتابزده‌ای، طبیعتا بستری برای گفتگو و تبادل نظر فراهم نمی‌شود.

دکتر هاشمیان سوژه تئاتری در جشنواره فجر

این کارگردان جوان در پاسخ به این نکته که تامین هزینه اسکان گروه‌های استان‌ها در کل جشنواره خارج از توان اداره کل هنرهای نمایشی است و آیا ادارات ارشاد استان‌ها در این زمینه حمایتی نمی‌کنند، توضیح می‌دهد: ادارات ارشاد استان‌ها اصلا از تئاتر حمایت نمی‌کنند. آنان بیشتر در حوزه تئاتر نقش نظارتی دارند تا حمایتی و عموما از برنامه‌های سینمایی یا کانون‌های مساجد حمایت می‌کنند. ولی وقتی پای تئاتر در میان باشد، همیشه بحث کمبود بودجه را مطرح می‌کنند.

صرامی که معتقد است جشنواره تئاتر فجر در سال‌های گذشته روند رو به رشدی نداشته است، در این باره توضیح می‌دهد: مدتی است جشنواره رشد کیفی چشمگیری نداشته است. البته در دو سال گذشته بشدت درگیر کرونا بودیم و بویژه اولین سال ورود کرونا، بسیاری از هنرمندان و گروه‌های شاخص تئاتر، کار نکردند. اما به جز این مدتی است که کارگاه‌های آموزشی جشنواره هم افت کیفی پیدا کرده است. در حالیکه در گذشته کارگاه‌های بسیار خوبی برگزار می‌شد و حضور در آنها شخصا برای من بسیار آموزنده بود.

او خاطرنشان می‌کند: بهتر است جشنواره تئاتر فجر برای ارتقای کیفی و کاهش هزینه‌های خود، آثاری کمتر ولی با کیفیت بالاتر را بپذیرد بدین ترتیب هم می‌تواند مدت زمان بیشتری را به اسکان گروه‌های استان‌ها اختصاص بدهد و هم سطح کیفی جشنواره بالاتر خواهد رفت. در حال حاضر تعداد آثار شرکت‌کننده در این جشنواره بسیار بالاست.

این کارگردان که حسین مسافر آستانه، دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر را جزو مدیران با تجربه تئاتر می‌داند، می‌افزاید: ایشان همواره هر کاری که در توانش بوده انجام داده است ولی شاید کمبود بودجه، او را محدود کرده است و این مساله هم به مرکز هنرهای نمایشی برمی‌گردد تا بودجه بیشتری را برای تئاتر در اختیار بگیرد.

او یادآوری می‌کند: در دوره‌های گذشته جشنواره، استادان خارجی شناخته‌شده‌ای کارگاه‌های آموزشی برپا می‌کردند ولی حالا با افزایش قیمت دلار، دعوت از استادان و گروه‌های شاخص خارجی، هزینه بالایی را در بر دارد که خارج از توان جشنواره است در حالیکه در همین همسایگی ما به تازگی اکسپویی در دوبی برگزار شده و آنها برای فرهنگ و هنر هزینه‌های بسیار می‌کنند. جشنواره‌ای هم که می‌خواهد خود را در دنیا مطرح کند، باید هزینه‌های آن را بپردازد.

صرامی درباره وضعیت اجرای عمومی نمایشش در دوران کرونا در اصفهان توضیح می‌دهد: گروه ما جزو گروه‌هایی است که همیشه برنامه‌هایش مشخص است ولی کرونابرنامه‌ریزی‌های همه را به هم ریخت. ما این نمایش را تولید کردیم و مجوز اجرای عمومی آن را هم داشتیم ولی شرایطی برای اجرا فراهم نبود و اولین اجرای ما در بخش مهمان جشنواره تئاتر فجر خواهد بود که امیدواریم در این اجرا که یک اجرای ملی است، علاوه بر دکتر هاشمیان، میزبان وزیر بهداشت هم باشیم.

نمایش «دکتر هاشمیان» نوشته و کار محمد جواد صرامی است که با بازی هومان فتحی، خاطره حسینی، سید پویا امامی، محمد امین بیابانکی، امین بابادی، علی عشوری، رعنا اسدی، لیلا مهرنیا روی صحنه می‌رود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5713
  • منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.