• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

ربات جراح موفق به عمل لاپاراسکوپی شد

  • کد خبر : 5586
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۱۵
ربات جراح موفق به عمل لاپاراسکوپی شد
براساس تحقیقی جدید که با همکاری حامد سعیدی محقق ایرانی در دانشگاه جان هاپکینز انجام شده، رباتی بدون کمک انسان یک جراحی سوراخ کلیدی روده ای را روی خوک ها انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از انگجت، این ربات که به اختصارSTAR نام گرفته فرایند جراحی را بسیار بهتر از پزشکان انسانی انجام داد. دستاورد مذکور گامی مهم در جراحی خودکار است که در آینده مراقبت از بیمار را تسهیل می کند.

طی این جراحی لاپاراسکوپی، جراحان باید روده و اعضای دیگر بدن را از طریق یک برش کوچک کنترل و دستکاری کنند. این تکنیک نیازمند مهارت بسیار بالایی است. در این تحقیق پژوهشگران فرایند آناستوموز روده( به هم پیوند زدن دو سر یک روده) را انتخاب کردند و این جراحی را انجام دادند.

جراحی بافت های نرم به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن، در کل برای ربات ها چالش برانگیزاست. درهمین راستا رباتSTAR به ابزارهای تخصصی بخیه و سیستم های تصویربرداری پیشرفته مجهز شده بود تا تصاویر بسیار دقیقی را ارائه دهد.

همچین این ربات به طور خاص به یک آندوسکوپ سه بعدی مبتنی بر نور و الگوریتم ردیابی مبتنی بر یادگیری ماشینی برای هدایت ربات ها مجهز شده بود. جین کانگ، پروفسور جان هاپکینز در این باره می گوید: ما معتقدیم که یک سیستم بینایی ماشینی سه بعدی پیشرفته برای هوشمندتر و ایمن‌تر کردن ربات‌های جراحی هوشمند ضروری است.

از سوی دیگر حامد سعیدی مولف نخست پژوهش و محقق مدعو مهندسی مکانیک در جانز هاپکینز نیز می گوید: علاوه بر همه این موارد، STAR اولین سیستم رباتیکی است که می‌تواند جراحی در بافت نرم را با کمترین دخالت انسانی برنامه ریزی و اجرا کند.

ربات مذکور با استفاده از این فناوری به طور موفقیت آمیز جراحی را روی ۴ حیوان انجام داد.

لاپاراسکوپی در مقایسه با فرایندهای جراحی معمول، کم تهاجمی تر است و به همین دلیل نتایج آن برای بیمار نیز رضایتبخش تر خواهد بود. با این وجود کسب مهارت در آن بسیار زیاد است و تعداد پزشکان محدودی قادر به انجام آن هستند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5586

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.