• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
0

کمک ویتامین D به پیشگیری از بیماری های خود ایمنی

  • کد خبر : 5531
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کمک ویتامین D به پیشگیری از بیماری های خود ایمنی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D ممکن است به جلوگیری از پسوریازیس، روماتیسم مفصلی، لوپوس و سایر بیماری های خودایمنی کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از مدیسن نت، در مطالعه جدید، افرادی که روزانه ۲۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D، همراه با یا بدون یک گرم روغن ماهی، به مدت بیش از پنج سال مصرف می‌کردند، در مقایسه با همتایان خود که قرص‌های دارونما مصرف کردند، ۲۲ درصد با کاهش خطر ابتلاء به بیماری خودایمنی روبرو بودند.

دکتر «کارن کاستنبادر» روماتولوژیست در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که مصرف ویتامین D از بیماری خودایمنی جلوگیری می‌کند که واقعاً هیجان انگیز است.»

وی در ادامه افزود: «ویتامین D به گیرنده‌های سلول‌های سیستم ایمنی متصل می‌شود تا مجموعه‌ای از ژن‌های دخیل در عملکرد سیستم ایمنی را فعال کند.»

بیماری‌های خودایمنی زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن درگیر عملیات مخرب علیه اعضای بدن می‌شود.

ویتامین D “ویتامین آفتاب” نیز نامیده می‌شود زیرا بدن ما آن را هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می‌کند. به سختی می‌توان مقدار مورد نیاز این ویتامین را از طریق غذا دریافت کرد، بنابراین اکثر مردم به مکمل‌ها نیاز خواهند داشت.

مؤسسه پزشکی به افراد ۱ تا ۷۰ ساله توصیه می‌کند ۶۰۰ واحد بین‌المللی در روز ویتامین D مصرف کنند و بزرگسالان بالای ۷۰ سال باید ۸۰۰ واحد بین‌المللی در روز مصرف نمایند. گروه‌های پزشکی دیگر این میزان را حتی بالاتر اعلام می‌کنند.

در این مطالعه، حدود ۲۶ هزار شرکت کننده به طور تصادفی برای دریافت روزانه ۲۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D به همراه ۱ گرم مکمل اسید چرب امگا ۳؛ ویتامین D همراه با دارونما؛ اسید چرب امگا ۳ همراه با دارونما؛ یا دارونما به تنهایی تقسیم شدند. شرکت‌کنندگان سپس به پرسش‌نامه‌هایی درباره تشخیص‌های جدید بیماری‌های خودایمنی پاسخ دادند و پزشکان سوابق آنها را برای تأیید این تشخیص‌ها بررسی کردند.

افرادی که ویتامین D یا ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کردند نسبت به افرادی که پس از مدت بیش از ۵ سال پیگیری به تنهایی دارونما یا اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کردند، میزان بیماری خودایمنی کمتری داشتند و این اثرات بعد از دو سال بیشتر بود.

اسیدهای چرب امگا ۳ به تنهایی باعث کاهش قابل توجهی در بروز بیماری‌های خودایمنی نشد. بسیاری از بیماری‌های خودایمنی با التهاب مشخص می‌شوند و روغن ماهی به کاهش التهاب کمک می‌کند.

با این حال محققان تاکید می‌کنند تمام ویتامین D مورد نیاز بدن با گذراندن ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید در هر روز قابل دریافت است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5531

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.