• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

آزمایش های ارزان قیمت کرونا با گوشی هوشمند

  • کد خبر : 5520
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
آزمایش های ارزان قیمت کرونا با گوشی هوشمند
گروهی از محققان سیستمی طراحی کرده اند که از دوربین گوشی هوشمند برای انجام آزمایش های سریعتر کرونا استفاده می‌کند. دقت این سیستم می‌تواند با تست‌های PCR مبتنی بر آزمایشگاه مطابقت داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر از پایگاه اینترنتی ان.بی.سی نیوز، نیاز به دسترسی بیشتر به آزمایش های ارزان قیمت و دقیق کووید در ماه‌های اخیر فوریت تازه‌ای پیدا کرد؛ زیرا سویه اومیکرون کرونا باعث افزایش موارد ابتلا در بسیاری از ایالات های آمریکا و در سراسر جهان شده است.

شرکت‌ها و محققان همچنان به توسعه راه‌های جدید برای آزمایش کووید ادامه می‌دهند و برخی از استارتاپ‌های فناوری سلامت تلاش می‌کنند آزمایش‌های کیفیت آزمایشگاهی را به خانه‌های مردم بیاورند که برخی از آنها از تلفن‌های هوشمند نیز استفاده می‌کنند.

اکنون در یک مطالعه که نتایج آن در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا اعلام کردند که  این کیت ها می توانند نتایج آزمایش را در مدت ۲۵ دقیقه ارائه دهند و به گونه ای طراحی شده اند که قابل اعتمادتر از بسیاری از تست های خانگی هستند که در حال حاضر در بازار موجود  است.

«مایکل ماهان»، استاد بخش زیست شناسی مولکولی، سلولی و رشدی در دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا گفت: آزمایش‌های سریع کووید که مردم بدون نسخه پزشک خریداری می کنند، ارزان و سریع هستند، اما ممکن است نتیجه نادرستی داشته باشند. از سوی دیگر، آزمایش‌های استاندارد PCR بسیار دقیق و حساس هستند، اما گران قیمت بوده و زمان زیادی را می‌گیرند.

این سیستم از دوربین یک گوشی هوشمند، یک برنامه سفارشی و یک کیت تست برای اندازه گیری واکنش هایی استفاده می کند که هنگام مخلوط شدن نمونه بزاق با یک محلول شیمیایی رخ می دهد. این سیستم که smaRT-LAMP نام دارد، با تجزیه و تحلیل نمونه‌های بزاق برای تکه‌هایی از مواد ژنتیکی ویروس کرونا کار می‌کند.

کیت مورد نیاز برای اجرای این برنامه، شامل یک ظرف برای نگهداری نمونه بزاق، یک صفحه داغ، چراغ های LED و یک کوکتل فرموله شده خاص از مواد شیمیایی است که شامل یک رنگ فلورسنت است که در پاسخ به واکنش ها روشن می شود.

برای استفاده از این سیستم، یک نمونه بزاق با محلول مخلوط شده و در ظرف قرار داده می شود، سپس صفحه داغ مخلوط را گرم می کند. برنامه مکمل گوشی هوشمند به گونه ای برنامه ریزی شده است که دوربین این دستگاه هر ۱۰ ثانیه که این آزمایش برای تجزیه و تحلیل نتایج در حال انجام است، عکس می گیرد.

ماهان گفت: راه اندازی کل سیستم در ابتدا حدود ۱۰۰ دلار هزینه دارد، اما برای کار کردن با این سیستم به تجهیزات خاص یا متخصص نیاز نیست.

وی افزود: پس از راه اندازی این سیستم، می توان یک آزمایش انفرادی را که شامل محلول شیمیایی مورد نیاز باشد، با کمتر از هفت دلار انجام داد.

آزمایش های سریع آنتی ژن در خانه را می توان در آمریکا با قیمت حدود ۱۰ تا ۲۵ دلار خریداری کرد، در حالی که آزمایش های PCR (واکنش زنجیره ای پلیمری) که نیاز به تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه دارند، تا ۱۵۰ دلار هزینه دربردارند.

ارائه‌دهندگان بیمه سلامت آمریکا اکنون ملزم به پرداخت حداکثر هشت آزمایش سریع در خانه برای هر فرد در ماه هستند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، برای ارزیابی سیستم آزمایشی خود، نمونه‌هایی را از ۲۰ بیمار علامت‌دار کووید در بیمارستان دانشگاه سانتا باربارا و همچنین ۳۰ فرد بدون علامت جمع‌آوری کردند و سپس آزمایش‌های خود را انجام دادند.

ماهان گفت: نتایج هر ۵۰ نمونه که با سیستم ابداعی آنها انجام شده بود، با دقت ۱۰۰ درصدی با نتایج آزمایش PCR مطابقت داشت.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5520

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.